Hejsan,

Jag flyttade nyligen in i min bostadsrätt och har märkt att värmerören låter mycket, framför allt på kvällarna och under nätterna. Ljudet stör min sömn och jag undrar därför om det går att åtgärda på något sätt.

Jag har försökt lossa och justera skruvarna något, men ljudet kvarstår. Jag har även försökt spänna dem mer, men det går inte. När jag jämför med de andra rören i lägenheten upplever jag att det högra röret inte sitter lika hårt eller stabilt som de övriga.

Vet ni vad detta kan bero på och vad jag kan göra åt det? Behöver det eventuellt kontrolleras eller justeras av någon? Laddar upp en video om hur det låter

Tack på förhand!

Typiskt knackade när värmerören/radiatorerna rör sig (expanderar / krymper) när de blir varma/kalla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Typiskt knackade när värmerören/radiatorerna rör sig (expanderar / krymper) när de blir varma/kalla.
Finns det något jag kan göra? Det låter så högt att man inte kan sova eller blir väckt

Det blir så där om det tränger mellan rör och omgivande material (alltså varken sitter fast eller är lätt rörligt). Har du tur så tränger det relativt åtkomligt, t.ex. mellan rören och golvet (ytskiktet) och då kan du kanske såga upp runt dessa. Försök känna med fingret. I sämsta fall är det ljud som leds från under/överliggande lägenhet.

Pen Pen skrev:
Det blir så där om det tränger mellan rör och omgivande material (alltså varken sitter fast eller är lätt rörligt). Har du tur så tränger det relativt åtkomligt, t.ex. mellan rören och golvet (ytskiktet) och då kan du kanske såga upp runt dessa. Försök känna med fingret. I sämsta fall är det ljud som leds från under/överliggande lägenhet.
Jag måste nog fråga grannarna om de också hör det här ljudet. Det börjar kännas som en riktig mardröm att lyssna på det, särskilt på nätterna. Det låter som att ljudet kommer ovanifrån snarare än underifrån. Jag ska försöka lossa skruvarna och spänna om det igen, för att se om det går att få allt att sitta hårdare och på så sätt minska ljudet.

Jag hade gjort tvärtom, släpp på skruvarna. Spruta silikonspray upp mellan rör/tak rör/golvgenomföring.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag hade gjort tvärtom, släpp på skruvarna. Spruta silikonspray upp mellan rör/tak rör/golvgenomföring.
Tack för svaren, ska testa köpa en rörklammer och hoppas den spänna den hårdare. Testade släppa på skruvarna samma ljud

Pen Pen skrev:
Ett tips är att köpa ett billigt stetoskop för att om möjligt lokalisera källan om den är i din egen lägenhet:

[länk]
Stort tack för svaret! Återkommer om några veckor, så andra med samma problem även kan lösa detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.