har du prata direkt med ivt om problemen? verkar vara ett måndagsexemplar...
går det att dränera ellådan? eller ventilera den?

tyvärr verkar det som att folksam har rätt i att det är mycket haverier på vpar :(
och enligt dom är det inte ekonomiskt försvarbart med bergvärme pga hög inv.kostnad och diverse problem...

och för att späda på olyckan ännu mer så är Värmepumpar undantagen för tvist i Allmänna reklamationsnämnden :( dvs de tar inte upp sådana tvister alls....

tråkigt med ivt som inte verkar ta sitt ansvar :(.
jag är då glad att jag inte satsade på bergvärme som jag funderade på tidigare. istället blir det vedvärme, betydligt mer arbete men det känns lite bättre med en högre andel förnyelsebar energi jämfört med vp.
undrar om försäkringbolagen kommer att göra en uppdelning, eller om dom redan gör det i dom som har eller inte har vp i sitt hus med anledning av problemen?

pellefant skrev:
vad är det för smäck vp? de ska väl inte rinna vatten ur den!
Lite vatten, pahhhh vad är det.....

Blev uppringd för några veckor sedan av ett par bekanta som hade fått sin bergvärmepump fylld med flytspackel  :o :o

Tydligen hade de haft s.k. hantverkare hemma som skulle klinka deras lilla hall, lämpligt belägen rakt över VP:n. De flytspacklade väl för glatta livet och måste nog ha tyckt att det gick åt riktigt mycket ::) Det vara bara det att det mesta rann igenom trägolvet, genom bjälklaget och rätt ner i... ni vet vad  :-X

ja se hantverkare ;)

jag själv som elektriker råkade en gång för länge länge sedan ut för ett missöde.
skulle dra en matning till belysning i köksskåpen. borrade genom väggen.. hm? mysko vägg... oj då! skjutdörr i väggen med nyborrat kikhål :-[

ja gissa om jag skämdes över hålet i dörren. han sa att det inte gjorde nåt för dom använde aldrig dörren :)

En av mina elektriker här på jobbet har gjort samma sak, i sitt tidigare liv. Fast han märkte det inte själv, utan knackade i ett 15,2 mm VP-rör och drog en kabel genom röret. Några veckor senare ringde damen som ägde stället och undrade om de på elfirman kunde förklara varför hon inte kunde stänga skjutdörren längre. Hon hade tänkt efter, och kommit fram till att detta var första försöket efter det att elektrikern varit där...

Johnny fick dit och dra ut kabel och rör. Sedan gjorde han en träplugg, som han knackade in i skjutdörren. Lite putsning och målarfärg, så var dörren återställd igen.

skönt att höra att man inte är ensam om den fadäsen :D

Inger.P. skrev:
Jag tror att jag har kommit på vad felet är... Inte riktigt vad som felas men vad som utlöser felet - sambandet!

Jag har ju "dille" på denna jädrans värmepumpen... jag kollar den varje gång jag passerar... ::)

Första stopp 24/12 kl 17.00 huset fullt med folk - plusgrader utanför. Vi använde varken spis, ugn eller tvättmaskin (däremot diskmaskinen). Värmepumpen hade stått i viloläge i flera långa intervaller under eftermiddagen.

Andra stopp 24/12 kl 23.00. Alla utom far i huset sov. Huset varmt - plusgrader utanför. Ingen el förutom en liten lampa och TV:n - inget varmvatten användes. Även här kan jag tänka mig att VP:en passade på att vila...

Tredje stopp 26/12 kl 14.00. Endast far i huset hemma. Huset varmt - nollgradigt utanför. Knappt någon hushållsel användes - inget varmvatten togs ut. Även här har VP:en haft det lätt och passade på att vila...

Ser ni sambandet? Nu har värmepumpen fungerat bra sedan servicekillen var här - 27/12 kl 9.00. Vi har haft någon minusgrad och kompressorn har gått långa perioder (elpatronen nästan ingenting) - värmepumpen fungerar!

Om min teori stämmer så kommer värmepumpen att stoppa nästa gång det blir plusgrader... när den får vila i långa perioder. Det måste bli något knas då... Vad tror ni?
Annars är ju en klassiker att på julafton när alla sätter igång spisen efter kalle anka så ryker spänningen i ett område och allt går ner - kommer ihåg att det hänt ett antal gånger när jag växte upp iaf. Julafton och elvajsing hör lixom ihop ;-)

Hur reagerar en värmepump (framförallt kontrolldatorn) på spänningsvariationer ?

Majgårdarna
Inger.P. skrev:
[quote author=Andreas_Hansson link=1135474473/30#56 date=1136366656]Nja det verkar ju som antalet skador har kulminerat.
[länk]

Men nu kom jag oftopic...
Inget OT! Det handlar ju om värmepumpar!

Mycket intressant men skrämmande läsning! Nu blir jag än mer orolig över det analkande slutet på min garantitid :'(

Du vet möjligtvis inte hur man får tag i bilagan som de hänvisar till? [/quote]

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5226.0.html

kanske Inger P pratat med ivt och hänvisat till denna tråd och därefter fått en lösning på sina problem får vi hoppas :)

tråkigt att bara om det är fallet att företagen inte ställer upp för sina kunder direkt...

Vad är det som är regelvidrigt i denna tråden? :-?

ok!
tråkigt med censurering....
eller va de nu är...

Det där är ju skitsnack. De forum som fungerar bäst är där det är OK med sansat med avvikelser från ämnet, men där man sen startar en ny tråd om det ger upphov till en annan diskussion, som motiverar det.
Om man inte tillåter någon "off topic" alls dör diskussionen snart helt. Då blir det alldeles för begränsat och någons närliggande erfarenheter kommer aldrig att komma någon annan till del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.