4 319 läst ·
45 svar
4k läst
45 svar
Värmepumpshaveri på Julafton!
Nä, men visst har du rätt! Hur skall jag uppfostra resten av familjen då? Övervaka all duschning?Inger.P. skrev:
Lite mindre off topic - hur mycket sparar man på att använda ekonomiläget istället för normaldrift? Installatören påstod bestämt att det inte gör någon stor skillnad, men varför ha ett sådant läge i så fall? Förstår jag det rätt så tillåter då styrautomatiken att tempen sjunker mer från bör-värdet innan pumpen startar igen, och elpatronen går in senare. Har jag förstått det rätt?
Kör på eko-läget sedan ett par dagar, och märker ingen större skillnad. Blev lite desperat när jag fick se toppnoteringen 112 kwh/dygn! Medlet ligger någonstans på 30-50 kwh/dygn. Svårt att veta exakt hur mycket VP:n står för, men vi har inga storförbrukare i övrigt. Tvättmaskinen möjligtvis - den hinner knappt svalna mellan tvättarna!
Mja, för tidigt att utvärdera, men nog tror jag att eko-läget skall räcka för att värma huset. Golvvärmen borde vara så trög att enstaka timmar (förmiddagarna med 2-3 duschar) med lägre temp till värmevattnet inte spelar någon större roll.
Jag läste på värmepumpsforumet att du experimenterat med att ställa om flödena, och det tänka jag nog också mickla lite med - badrumsgolven skulle gärna få vara lite varmare men resten av huset är värmen helt i sin ordning.
Jag läste på värmepumpsforumet att du experimenterat med att ställa om flödena, och det tänka jag nog också mickla lite med - badrumsgolven skulle gärna få vara lite varmare men resten av huset är värmen helt i sin ordning.
En dusch ger ca 12 l/m om man duschar 15 min blir det ca 180 l vatten som värmts ca 30°C detta är ungefär 6kWh. Mao ca 0,4 kWh per minut.Nej, vad jag menar med "meveten" är kanske typ följande mening: -vet du om att varje 15-minutersdusch du tar kostar oss 15 kr?
15 kronor multiplicerat med 365 dagar är nästan 5.500 kr per år. 5.500 kr som rinnger rakt ner i avloppet!
5.500 kr per år x 4 långduschande familjemedlemmar blir över 20.000 kr i årskostnad!
Halvera duschkostnaden så har vi 10.000 kr extra att semestra för!
Det enda som behövs är att ni duschar kortare tid eller stänger av duschen under tiden ni tvålar in Er
Kostnaden för detta beror väl på vad du har för Cop på din värmepump men om man räknar Cop 2 så är det väl ca 20 öre minuten + vattenförbrukningen.
/Patrik
Det där skall du ta med en STOR "nypa salt". Min VVB med elpatron har samma fenonmen som din VP fast med ca 6 månaders intervaller från dess att den var ny.Inger.P. skrev:
Min röris sa samma sak, dvs skyllde på JFBn att den var för "känslig" eller att det kunde vara fel på den. Han erbjöds sig till och med att "bjuda" på en felsökning av JFBn.
Vi och andra på forumet har konstaterat att det är VVB med patronen som är felaktig i sin konstruktion. Kanske något liknande för din del, även om det kanske inte är troligt efter ca 2,5 år. Men ändå, man skall nog inte helt lita på proffsfirmor rakt av, utan vara riktigt kritisk, vilket kan vara svårt som en glad amatör..
Mvh
Peter
Rörfirman fick för tredje gången byta patronen strax innan jul och då till en tillfälligt lösning eftersom de gjorde ett akut byte inför julhelgen.
Felet kvarstår men vi har inte "gjort" upp ännu. Vi får väl se hur det slutar, vi skall "göra upp" efter helgerna.
Du har även ett PM
Peter
Felet kvarstår men vi har inte "gjort" upp ännu. Vi får väl se hur det slutar, vi skall "göra upp" efter helgerna.
Du har även ett PM
Peter
Som jag sa (i inlägg nr 30) så har jag inte räknat på detta.Inger.P. skrev:[quote author=Pasta link=1135474473/30#34 date=1135954975]
En dusch ger ca 12 l/m om man duschar 15 min blir det ca 180 l vatten som värmts ca 30°C detta är ungefär 6kWh. Mao ca 0,4 kWh per minut.
Kostnaden för detta beror väl på vad du har för Cop på din värmepump men om man räknar Cop 2 så är det väl ca 20 öre minuten + vattenförbrukningen.
/Patrik
Jag tror dock att du räknar i underkant (3 kr för en 15-minutersdusch vintertid). Är hela varmvattenberedaren tömd så värmer du inte upp hela beredaren med kompressorn, definitivt inte vintertid! Tömmer du hela beredaren så går elpatronen med största säkerhet igång.
Med elpatronen får du ju ingen "copvinst" överhuvudtaget.
Dessutom tror jag inte att någon duschar i 30-gradigt vatten... *burr*
Själva vattenkostnaden är ju minimal...
Enklaste sättet - för alla att kolla sin duschkostnad vintertid - är väl att se vilken effekt elpatronen kör igång med efter en dusch och sedan ta tid hur länge den går...
[/quote]
Man duscher ju inte i 30°C men kallvattnet är ca 10° så vattnet som förbrukas är endast uppvärmt med ungefär 30°C
Att tömma en beredare helt och försöka mäta tiden som hela värms upp på med en antagen effekt verkar omständigt.
Om du vill räkna noggrannare så är det enklast att vrida på ett normalt duschflöde och kolla hur lång tid det tar att fylla en 10 l hink och mäta vilken temperatur som du duschar i samt vilken temperatur som ditt kallvatten har.
Vatten har en värmekapacitivitet på ca 4,18 kJ/(kg x K) så det är enkelt att beräkna energiinnehållet i 1l vatten. Flödet jag räknade med är det som de fleste nya ekonomiska dusch silar ger tex FMM EcoFlow
/Patrik
Vad är det för svårt med det? Aiskykos familjemedlemmar duschar VVB tom varje gång. Det är bara att promenera ut till VP:en efter duschen, se vilken effekt elpatronen går på och sedan ta tid, vänta och se hur länge elpatronen går.Inger.P. skrev:
Nu kan naturligtivs elpatronen ändra effekt under gångtiden...
9 kwh x 30 minuter borde ju då bli ungefär 4-5 kronor... Går den sedan på kompressor en tid så blir det naturligtvis lite billigare... då kan man ju börja snacka om COP...[/quote]
Ja jag läste att du inte hade räknat på det och tänkte bara hjälpa dig lite på traven och tycker inte att varmvatten är billigt vare sig det kostar 40 eller 90 öre / minut.
Hur vet du den exakta avgivna effekten och hur vet du att du då inte får någon hjälp av Värmepumpen när är beredaren full kan du mäta temperaturen i beredaren och är temperaturen den samma i toppen och i botten.
Om man räknar årsförbrukningar så tycker jag att man med värmepump måste räkna med COP även om det i vissa extremfall inte finns någon hjälp från varmepumpen.
/Patrik
när vi var 4 i familjen med 2 tonårstjejer förbrukade vi runt 3000 kwh på ett år i varmvatten...
stämmer ju bra med:
http://www.sundsvall.se/download/Kommunen/Stadsbyggnands/energir%E5d/duschkostnad.pdf
å nu när vi är 2 så går det mindre? fast nu har vi satt in ett bubbelkar så de kanske går mer.....
stämmer ju bra med:
http://www.sundsvall.se/download/Kommunen/Stadsbyggnands/energir%E5d/duschkostnad.pdf
å nu när vi är 2 så går det mindre? fast nu har vi satt in ett bubbelkar så de kanske går mer.....
För min del kostar en 15-minuters dusch ett hyfsat vedträ...
Den var bra. Den innehåller en massa som borde vara självklarheter för vedeldare.
Kan med glädje konstatera att jag tycks ha gjort allt rätt!
Kan med glädje konstatera att jag tycks ha gjort allt rätt!