1 893 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Värmepump triggar brandlarm?
Hej, har en fundering och tänkte kolla vad ni andra på forumet tror.
Igår började plötsligt brandvarnaren som sitter 3 meter från inomhusdelen att larma utan anledning och jag undrar om det är värmepumpen som är orsaken?
Det är en mitsubishi luft/luft med någon typ av filter som tillsammans med negativa joner ska rena luften från lukter och annat otyg (plasmakluster).
Kan det vara så att det är dessa joner som lurar brandvarnaren på något vis?
Har någon annan råkat ut för samma sak?
Tacksam för tips
//Snuppesno
Igår började plötsligt brandvarnaren som sitter 3 meter från inomhusdelen att larma utan anledning och jag undrar om det är värmepumpen som är orsaken?
Det är en mitsubishi luft/luft med någon typ av filter som tillsammans med negativa joner ska rena luften från lukter och annat otyg (plasmakluster).
Kan det vara så att det är dessa joner som lurar brandvarnaren på något vis?
Har någon annan råkat ut för samma sak?
Tacksam för tips
//Snuppesno
Brandvarnaren kan vara kass, är det en optisk (IR) så händer det rätt ofta, de är även enormt känsliga för damm och vattenånga och egentligen är det en förbannade skitbrandvarnare jämfört med de radioaktiva. 
Ja, men den är bara en vecka gammal. Den är optisk men det är även en varningsskylt för radioaktivitet på den så det kanske är både och?
Jaja, inget värdsligt problem, är ju bara att flytta på brandvarnaren. Var bara nyfiken på om det var min VP som ställde till det.
//Snuppesno
Jaja, inget värdsligt problem, är ju bara att flytta på brandvarnaren. Var bara nyfiken på om det var min VP som ställde till det.
//Snuppesno
Det KAN ju vara så att innerdelen (trots filter) blåser lite damm mot brandvarnaren.
Min brandvarnare larmar av bastun och sen fick den fnatt och falsklarmade mitt i natten och då borde ju ingen röra upp damm/basta.
Satte dit en gammal goding och den har aldrig falsklarmat sen dess.
Min brandvarnare larmar av bastun och sen fick den fnatt och falsklarmade mitt i natten och då borde ju ingen röra upp damm/basta.
Satte dit en gammal goding och den har aldrig falsklarmat sen dess.
Klicka här för att svara