Hej! Har länge haft kallt i huset. En del element är varma medans några är iskalla. Innetemp på 17 grader. Bartrycket har visat 0 på båda mätarna så länge jag kan minnas. Fick upp den ena till över 1 nu men den andra ligger kvar på 0. Kan man ha det så eller hur får jag upp den andra till 1 också? Pyser även från en ventil? Vill få bort oljudet. Hur gör jag? Det är den blå kåpan med lite målarfärg på som pyser. Får ofta felmeddelanden om hög/låg pressostat samt högt värmebärardelta. Mvh
Om säkerhetsventilen pyser så läcker den, å om trycket är under säkerhetsventilens öppningstryck så kan man först prova med att skruva på ratten några gånger, annars är det bara att byta säkerhetsventilen.
Ta bilder på systemet, lättare att se (fasta) saker då.
Ta bilder på systemet, lättare att se (fasta) saker då.
Här är bilder på det jag tror är det viktigaste. Är det något som ser tokigt ut och vad kan jag göra? Har läst lite om ev byte av igenkleggade slangar.Demmpa skrev:
Har fått igång värmen i elementen nu i och med att jag fick upp trycket i den ena av mätarna. Det som är problemet nu är att det pyser ur en av ventilerna. Bild från sidan och uppifrån. Verkar som att det inte pyser ut luft utan in🤷🏼♂️J jonaserik skrev:
Den säkerhetsventilen som pyser/läcker ser ut att vara på 10 bar, den ser ut att sitta på inkommande kallvatten till VVBn.
Prova att vrida på ratten några varv, bara åt ena hållet, så att den öppnar & stänger några/flera gånger. Förhoppningsvis så försvinner skiten som sitter mellan ventilsätet och käglan.
Om den fortsätter att pysa/läcka så är det byta av den som gäller.
För att slippa spola ut en massa kallvatten i onödan så kan man stänga inkommande kallvatten när man inte behöver något kall-/varmvatten.
Prova att vrida på ratten några varv, bara åt ena hållet, så att den öppnar & stänger några/flera gånger. Förhoppningsvis så försvinner skiten som sitter mellan ventilsätet och käglan.
Om den fortsätter att pysa/läcka så är det byta av den som gäller.
För att slippa spola ut en massa kallvatten i onödan så kan man stänga inkommande kallvatten när man inte behöver något kall-/varmvatten.
Är det trycket ut i systemet då, eftersom att värmen kom igång. Det ska inte pysa något där. Verkar som att det är ett vacum och då går det ut vatten på något ställe. Sjunker trycket nu med. Finns dett någon väta under VP. Ett foto längre ifrån så det går att se placering av cirkpumpen, sitter säkn efter llr före pumpen.A Anders Larsson8537 skrev:
Om före och den inte är frisk, så kan den suga in luft, då pumpen är sugande på returen.
Det med dåligt tryck på det från borrhålet, glöm det nu för det fungerar. Viktigaste nu är att trycket står kvar, efter fyllning, manometern visade 1,2 bar och normalt. Vad står det på den blå, den ventilen som pyser, 1,5 bar eller.
Den första bilden visar tryck i systemet och det andra för borrhålet. Det är så jag uppfattat det. Är det korrekt.
Har numrerat TS ena bild, jag uppfattar det som följande,
1 = värmesystemet, T eller R, kommer från växlingsventilen.
2 = värmesystemet, T eller R, givare sitter på röret.
3 = säkerhetsventilen för värmesystemet.
4 = säkerhetsventilen för tappvarnvattnet (inkommande kallvatten till VVBn), ser ut att vara på 10 bar (enligt senare bild).
5 = påfyllningsventilen till värmesystemet, från tappvattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 = värmesystemet, T eller R, kommer från växlingsventilen.
2 = värmesystemet, T eller R, givare sitter på röret.
3 = säkerhetsventilen för värmesystemet.
4 = säkerhetsventilen för tappvarnvattnet (inkommande kallvatten till VVBn), ser ut att vara på 10 bar (enligt senare bild).
5 = påfyllningsventilen till värmesystemet, från tappvattnet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips inför Val av frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Effira, ny smart modul för värmepump (f.d. EasyServe)
Värmepumpar -
Varför brummar vår Daikin värmepump som en Finlandsbåt?
Värme allmänt -
Felinstallerad frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vilken Shelly till luftvärmepump för att mäta elförbrukning?
Villalarm & Hemautomation