996 läst ·
11 svar
996 läst
11 svar
Värmepump eller billigare lösning
I helgen gick vår värmepump sönder. Teknikern som var här igår menade att kompressorn är sönder och med tanke på åldern (-08) så borde vi byta ut hela pumpen. En dyr historia med andra ord. Vi bor i ett radhus på 77kvm och bokstavligt talat allt som kan få fel i detta huset har gått fel. Maskiner går sönder till höger och vänster och vi inser att vi verkligen gjorde en tabbe när vi köpte detta huset. Oavsett, finns det något som värmer upp vårt lilla hus och vatten som inte är en värmepump och som är billigare att installera än att köpa en ny pump?
Vad är det för vp? Det går väl att köpa bara modulen med kompressor mm som blir billigare än hela vp. Kompressorn är ju hjärtat å en vp från 08 ärju inte lastgammal. Förmodar att det finns elpatron I vp som kan värma varmvatten å värme....
En Nibe Fighter 310p. Alltså enligt killen som var här så kan man byta kompressorn men det var mer som en tillfällig lösning enligt honom och att det var som att kasta pengar i sjön pga åldern och att den kommer gå sönder längre fram ändå. Ja han har kopplat över den till elpatronen tills dess att vi tagit ett beslut kring hur vi ska göra. Men det bli ju bra mycket dyrare att köra den så. Vi är sjukt okunniga inom såhär så vill inte heller bli lurad om det nu är så att det faktiskt räcker att byta ut kompressorn eller om det finns andra lösningar 😬V Vector skrev:
Något som är billigare än värmepump men ändå ger värme och varmvatten effektivare än elpatronen i den trasiga. Den prylen skulle sälja bra.
Men ett radhus på 77kvm, hur mycket värme går det egentligen åt? Har ni bott i huset länge så ni vet er förbrukning? Annars skulle jag nog sitta lugn med elpatronen ett tag och fundera på saken och följa upp förbrukningen.
Men ett radhus på 77kvm, hur mycket värme går det egentligen åt? Har ni bott i huset länge så ni vet er förbrukning? Annars skulle jag nog sitta lugn med elpatronen ett tag och fundera på saken och följa upp förbrukningen.
Haha som vi jag har ingen koll på sånt här och ställer därför frågan. Menar alltså inte att månadskostnaden behöver vara billigare utan något som är billigare än just värmepump när det kommer till engångskostnaden av själva maskinen/installationen.M Mellanbarn skrev:Något som är billigare än värmepump men ändå ger värme och varmvatten effektivare än elpatronen i den trasiga. Den prylen skulle sälja bra.
Vi har bott här i 2år. Vi ligger runt ca 11000kwh/år så har ingen aning vad det landar på när den går på patron istället 😅 men ja just nu väntar vi lite och ser hur det blir. Däremot låter den rejält mycket mer när kompressorn inte funkar så ljudnivån i vårt lilla hus är rätt hög 😂 men smällar man får ta antar jag!
Bullrig värmepump känner jag igen, sov betydligt bättre efter byte här hemma. 😄. Både för tystnaden och att jag litade på funktionen.
Elpanna är ju det billigaste alternativet att installera och det är ju det ni har nu med trasig kompressor. Säg att halva er förbrukning är hushållsel och hälften till värmepumpen. Värmepumpens el kanske 3-dubblas med trasig kompressor. (Utan att veta något om er pump) Då summerar jag till 20000 kWh.
Elpanna är ju det billigaste alternativet att installera och det är ju det ni har nu med trasig kompressor. Säg att halva er förbrukning är hushållsel och hälften till värmepumpen. Värmepumpens el kanske 3-dubblas med trasig kompressor. (Utan att veta något om er pump) Då summerar jag till 20000 kWh.
Ok, då bör ni kunna spara ca 6000 kWh/år på elräkningen med en fungerande kompressor. 11000 kWh/år enligt tidigare låter något mycket för ett litet radhus i Skåne. Kanske det varit en del problem med kompressorn redan tidigare(?)
Så pass alltså?J Josth skrev:
Jag frågade teknikern igår om alla pumpar låter så mycket som vår gör och han menade att den bara låter så mycket just nu för att kompressorn är sönder. Men den har låtit så sedan vi flyttade in så han trodde att den varit sönder bra mycket längre än vad vi trott. Förmodligen var det vajsing med den redan när vi flyttade in 😩så kan mycket väl vara så att det är mycket tack vare att den varit kass sedan innan.
Jo jag uppskattar det enligt NIBE's kalkyler. Om er 310P låter fast kompressorn är urkopplad så måste ni ha något fel med fläkten. Kanske lagren i fläkten är slutkörda och skulle behöva bytas? Om man är händig och har en del verktyg så klarar man det själv med nya lager för en dryg hundring, annars kan man köpa komplett reservdelsfläkt med ny kondensator för drygt 2000 kr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden