4 015 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Värmeproblem, hur lufta radiatorer med 2 paneler och 4 nipplar??
Fått problem på senaste, får inte riktigt upp värmen och konstaterat att de 2 radiatorerna i kök/vardagsrum bara är varma till hälften (övre varm, nedre kall)
FLV pannan Nibe 310 är kollad 3 ggr om, allt funkar som det ska, pump, schunt, parametrar mm, likaså termostater/ventiler på alla radiatorer.
Tänkte att det vore konstigt om det plötsligt blivit luft i systemet, trycket har inte ändrat sig.
Men tänkte lufta iaf, men jag har aldrig luftat denna typ med 2 paneler och 4 nipplar, så frågan är om man ska lufta i nån viss ordning ??
Övriga radiatorerna blir nära nog helt värma, givetvis svalare lägre ner, men inte kalla.
Slingan ser ut som följer, huset är bara på 76 kvm.
Litet i hallen, stort i sovrummet, litet i vardagsrummet, 2 stora i kök/ vardagsrum (öppet mellan) litet i tvättstugan. (Badrummet har el golvvärme)
FLV pannan Nibe 310 är kollad 3 ggr om, allt funkar som det ska, pump, schunt, parametrar mm, likaså termostater/ventiler på alla radiatorer.
Tänkte att det vore konstigt om det plötsligt blivit luft i systemet, trycket har inte ändrat sig.
Men tänkte lufta iaf, men jag har aldrig luftat denna typ med 2 paneler och 4 nipplar, så frågan är om man ska lufta i nån viss ordning ??
Övriga radiatorerna blir nära nog helt värma, givetvis svalare lägre ner, men inte kalla.
Slingan ser ut som följer, huset är bara på 76 kvm.
Litet i hallen, stort i sovrummet, litet i vardagsrummet, 2 stora i kök/ vardagsrum (öppet mellan) litet i tvättstugan. (Badrummet har el golvvärme)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftning ska ske från källare och uppåt i huset, är det 1-rörs så ska det börja luftas i första elementet 2 -<rörs har inget betydelse var man börjar, ditt foto, det elementet på fotot har 2 sektioner som luftas var för sig med dom nipplarna som syns i överkant. Lämpligt att stänga av cirkpumpen och fylla på systemet till 1 bar och hålla koll på trycket efter luftning av varje element
Hmm, då kom problemet hur man stänger av pumpen. På kanal 14 kan man välja driftläge 01 02 03, där 03 är "Elpatron och cirkulationspump blockerad" men hur ändrar man driftläge ??
Eller går det att lufta med pannan avstängd, ska man isf ha shunten öppen el stängd, eller saknar det betydelse ??
Eller går det att lufta med pannan avstängd, ska man isf ha shunten öppen el stängd, eller saknar det betydelse ??
Luftade allt omsorgsfullt igår, nån bubbla, men absolut inga mängder luft.
Men samma problem idag, värmen verkar inte räcka till, första elementet blir smällhett direkt om man sätter på det (52 grader ut), sen avtar det med varvet runt, returen till pannan är nästan kall.
Vad har man normalt för skillnad mellan utgående och retur ??
Shunten rör sig mellan 9-10, men vad betyder det, är 10 att den är helt öppen ??
Ska jag prova att shunta manuellt ??
Men samma problem idag, värmen verkar inte räcka till, första elementet blir smällhett direkt om man sätter på det (52 grader ut), sen avtar det med varvet runt, returen till pannan är nästan kall.
Vad har man normalt för skillnad mellan utgående och retur ??
Shunten rör sig mellan 9-10, men vad betyder det, är 10 att den är helt öppen ??
Ska jag prova att shunta manuellt ??
Manuell shuntning ska inte behövas men beräknad framledningstemperatur på kanal 10 ska stämma med faktiskt framledningstemperatur på kanal 02.
Låter som kopplen på radiatorerna kan vara fel inställda? Alltså att kopplen är inställda på tvårörs-sytem medans faktiskt är ett ettrörssystem i huset? Då kommer all värme att pressas igenom alla radiatorer i serie istället för att ca 2/3 direkt går vidare till nästa via bypass i kopplet och ca 1/3 genom radiatorn??
Låter som kopplen på radiatorerna kan vara fel inställda? Alltså att kopplen är inställda på tvårörs-sytem medans faktiskt är ett ettrörssystem i huset? Då kommer all värme att pressas igenom alla radiatorer i serie istället för att ca 2/3 direkt går vidare till nästa via bypass i kopplet och ca 1/3 genom radiatorn??
Värdena stämmer.
Huset byggt -92, inget rört, så det verkar märkligt om det vore fel inställt, och jag kunde få kökselementet varmt förra vintern, det är 1 av 2 st som har termostat, och jag har haft den på 2-3 tidigare, nu är den fullt öppen, övre halvan är ljummen, nertill är det kallt (ventilen funkar)
Förstår helt klart vad du menar med kopplen, det är precis så som det känns nu, men det har som sagt fungerat förut. (ska ta en bild, men den säger väl inget)
Kan jag motionera shunten manuellt ?? tänkte om den kärvar, har som sagt bara sett den röra sig mellan 9-10 vilket jag tolkar som öppen.
Har ingen termometer att mäta med, men jag uppskattar returen till 20-25 grader, borde inte den vara varmare när utgående är 52 grader ??
Jag har provat ändra förskjutningen och även kurvan under 2 senaste veckorna ,ett hack i taget med ett dygn mellan, men får ingen reaktion alls.
Var det kallt inne förra vintern ökade jag förskjutningen 1 hack, ett dygn senare var det en grad varmare, precis som det ska vara.
När jag flyttade in för 2 år sen var det 25-26 grader inne, då var det processorkortet som tolkade utetempgivaren fel, och det har funkat fint sen kortet byttes, tills för nån månad sen.
Jag tycker spontant även att det drar mer i huset, det tjuter lite i frånluftventilerna, även om termometern visar 20-21 grader så känns det kallt, även detta kom i samma veva, och det var när jag stängde av pannan och rengjorde filtret, vilket jag gör ca varannan månad, så det är inte för att jag rengjorde filtret som det blev markant mera drag. Fläkten ska enligt uppgift vara byglad för lägsta fart i denna lilla bostad, 100v ut, jag kanske ska öppna o mäta.
Kanske är nått stök med kortet igen, det var ett beg kort från en utbytt panna vi satte i (Förening med 30 pannor)
Huset byggt -92, inget rört, så det verkar märkligt om det vore fel inställt, och jag kunde få kökselementet varmt förra vintern, det är 1 av 2 st som har termostat, och jag har haft den på 2-3 tidigare, nu är den fullt öppen, övre halvan är ljummen, nertill är det kallt (ventilen funkar)
Förstår helt klart vad du menar med kopplen, det är precis så som det känns nu, men det har som sagt fungerat förut. (ska ta en bild, men den säger väl inget)
Kan jag motionera shunten manuellt ?? tänkte om den kärvar, har som sagt bara sett den röra sig mellan 9-10 vilket jag tolkar som öppen.
Har ingen termometer att mäta med, men jag uppskattar returen till 20-25 grader, borde inte den vara varmare när utgående är 52 grader ??
Jag har provat ändra förskjutningen och även kurvan under 2 senaste veckorna ,ett hack i taget med ett dygn mellan, men får ingen reaktion alls.
Var det kallt inne förra vintern ökade jag förskjutningen 1 hack, ett dygn senare var det en grad varmare, precis som det ska vara.
När jag flyttade in för 2 år sen var det 25-26 grader inne, då var det processorkortet som tolkade utetempgivaren fel, och det har funkat fint sen kortet byttes, tills för nån månad sen.
Jag tycker spontant även att det drar mer i huset, det tjuter lite i frånluftventilerna, även om termometern visar 20-21 grader så känns det kallt, även detta kom i samma veva, och det var när jag stängde av pannan och rengjorde filtret, vilket jag gör ca varannan månad, så det är inte för att jag rengjorde filtret som det blev markant mera drag. Fläkten ska enligt uppgift vara byglad för lägsta fart i denna lilla bostad, 100v ut, jag kanske ska öppna o mäta.
Kanske är nått stök med kortet igen, det var ett beg kort från en utbytt panna vi satte i (Förening med 30 pannor)
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Att de har fyra nipplar beror på att man då kan vända dem och ha koppel åt andra hållet.........
Samma problem denna morgon. Då det var 7 minus ute har pannan ökat utgående till 57 grader, och utgående rör är hett, returen kall, första elementet varmt, det sista kallt.
Pratade just med en bekant, han hade haft problem i sitt värmesystem, förvisso ett helt annat system, men själva impellern i cirkulationspumpen saknade vingar.
Pratade just med en bekant, han hade haft problem i sitt värmesystem, förvisso ett helt annat system, men själva impellern i cirkulationspumpen saknade vingar.
Stängs pumpen av så ska nog rören ut bli kalla och vid start ska utgående bli varmt och returen kall, ett sätt att se om pumpen pumpar som den ska, det finns även en shunt som ska reglera och går den mellan 9 och 10 så förstår jag varför det blir hett, den är då fullt öppen med max flöde i genom. Nu vet jag inte vilken shuntmotor du har, ( ett foto kanske ) men se om du kan shunta för hand, vid noll ute så är tumregeln ca 42 C ut till elementen, all övrigt temp ute bestämmer vattentempen ut och beror på var i landet du bor

