Jag har fått ett problem med mitt varmatten. Detta börja för ca 4-5 veckor sen och det börjar ju bli vinter snart här uppe. Jag har en Vedex 3300 som jag numera bara använder för varmvatten i huset. Resten värms/kyls med luftvärmepumpar. Mitt problem är att om man t.ex. duschar så försvinner varmvattnet efter 4-5 minuter. Detta trots att vattentempen i tanken ligger runt 70-80c. Det är samma i alla kranar i huset så det är inte fel på duschen. Rörmokaren(RM) har byt en ventil som sitter mellan pannan och tanken med förhoppningen om att det var den som ställde till det men det blev ingen skillnad tyvärr. Och RM vet inte vart felet kan sitta annars. Vad vi kan se så läcker det inte vatten någonstans i huset.
När man har eldat på förmiddagen och tempen i vattnet går upp till ca 80c så tar det kanske 2 timmar innan den sjunker och hamnar på ca 50c. på kvällen ligger det då runt 30c. Normalt sett ska tempen hålla sig på 80c i ca 2-3 innan det börjar sjunka och då sjunker det ganska sakta så varmvatten finns för nästan en vecka efter en eldning. Normalt sett då alltså. Nu räcker det inte ens en hel dag. Är det någon som har någon tanke om vad det kan vara för fel? Vill gärna få ordning på detta innan den riktiga kylan kommer då varmvattnet även används för att värma huset när det blir mer än 25-30 minusgrader.
Tacksam för alla konstruktiva svar. Har jag missat något eller om ni har några frågor är det bara att skriva.
Vattentanken är ca 2500-3000 liter. Tror jag 😬

Lite bilder skulle underlätta.

Sitter VVBn i pannan eller externa tanken?
När varmvattnet försvinner i kranarna är då varmvattenröret ut från VVBn kallt eller varmt?

Demmpa Demmpa skrev:
Lite bilder skulle underlätta.

Sitter VVBn i pannan eller externa tanken?
När varmvattnet försvinner i kranarna är då varmvattenröret ut från VVBn kallt eller varmt?
Det är vedpannan som värmer upp vattnet. Har faktiskt inte kollat röret när det händer. Ska kika på det. Men det händer oavsett tempen i tanken. Varmt några minuter och sen kallt.
Ska fixa lite bilder också.

kan vara hål i vvb eller i kulverten om du har det. kolla så vatten mätaren står stilla.

Om ni stänger av inkommande vattenkran och följer temperaturen sen.

P Peter_Ker skrev:
Ska prova det. Misstänker att vattenpumpen skjuter på kallt vatten när det inte behövs?

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
kan vara hål i vvb eller i kulverten om du har det. kolla så vatten mätaren står stilla.
Vvb är ju själva pannan och det är snustorrt runt den. Vilken vattenmätare tänkte du på? Jag är helt grön på det här området 😬

P Peter_Ker skrev:
Om det panntemperaturen/VVBtemperaturen sjunker pga att det kommer in kallvatten i VVBn/pannan så måste vattnet ta vägen någonstans, tex via skvallerrör.

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Har du tankar på 2,5 -3 m3 har du nog beredaren där. Vattenmätaren brukar sitta där vattnet kommer in. Har du eget vatten har du nog ingen mätare.

Har du tankar på 2,5 -3 m3 har du nog beredaren där. Vattenmätaren brukar sitta där vattnet kommer in. Har du eget vatten har du nog ingen mätare.
Jag har egen brunn

Demmpa Demmpa skrev:
Om det panntemperaturen/VVBtemperaturen sjunker pga att det kommer in kallvatten i VVBn/pannan så måste vattnet ta vägen någonstans, tex via skvallerrör.
Skvallerröret är helt torrt också

Har du nån kulvert?
Vad innebär kulvert?

Magnus E K
Är det en förrådsberedare eller slinga för varmvattnet? Om det är slinga kan jag inte förklara det. Om det är förrådsberedare skulle en möjlig förklaring kunna vara att röret som ska ta ut vatten i toppen gått sönder långt ner (nära inloppet).

Magnus E K Magnus E K skrev:
Är det en förrådsberedare eller slinga för varmvattnet? Om det är slinga kan jag inte förklara det. Om det är förrådsberedare skulle en möjlig förklaring kunna vara att röret som ska ta ut vatten i toppen gått sönder långt ner (nära inloppet).
Det är en vedpanna som värmer vattnet. Som jag har förstått det. Vedpanna och vattentank. Nåt annat finns inte i huset. Slinga i tanken då? Eller bara vedpannan som värmer vattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.