2 829 läst ·
31 svar
3k läst
31 svar
Värmekabel inkommande vatten - Termostat?
Vi har värmekabel ca 20 meter och den kanske är självreglerande i viss mån men inte optimalt. Är det inte riktigt kallt ute blir vattnet lite ljummet,
Det låter ju som du ändå kanske har låg frysrisk om du fått isolering ovanpå röret. Kan du lägga på med jord ovanpå marken i det kritiska läget?
Annars skulle man vilja styra kabeln on/off med en utetermostat, tex att starta vid -3 och stoppa vid -1.
Men om det bara är en liten den av röret som riskerar att frysa borde du ju bara behövt värmekabel just där?
EDIT läste igen. Det måste väl ändå vara frotsfritt på det djupet med isolering i Lerum!
Det låter ju som du ändå kanske har låg frysrisk om du fått isolering ovanpå röret. Kan du lägga på med jord ovanpå marken i det kritiska läget?
Annars skulle man vilja styra kabeln on/off med en utetermostat, tex att starta vid -3 och stoppa vid -1.
Men om det bara är en liten den av röret som riskerar att frysa borde du ju bara behövt värmekabel just där?
EDIT läste igen. Det måste väl ändå vara frotsfritt på det djupet med isolering i Lerum!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Man kan ju tänka sig att man gör det för säkerhets skull. Kabeln kostar inte så mycket i sig, men att behöva gräva upp och göra om allt senare kan bli jobbigt/dyrt, så varför inte lägga ned en "ifallatt" ?P paralun skrev:
Och som sagt: Jag tror inte den drar så mycket även inkopplad. Jag hade en 5m sådan i en stuga uppe i dalarna som var inkopplad hela vinterhalvåret (typ Sept - April) - och det märktes inte på elräkningen, även när huset i övrigt var nedställt till 6c inomhus (dvs elementen drog inte så mkt). Sen lade det kanske till några kwh/månad, men det tyckte jag det var värt för om vattnet väl frös så tog det enorm tid att tina det däruppe där edt kunde bli -25 eller kallare...
Jag uppfattade att motiveringen var att det var med livrem och hängslen, att för säkerhets skull ha den och som ett komplement till isoleringen. Det är ju som sagt inte på frostfritt djup. Men jag uppfattade inte att den skulle dra så mycket ström. Jag ska vända mig till rörläggaren och höra mig för.P paralun skrev:
Ok, är de erfarna så vet man när det är en risk för frysning.A AxelP skrev:Jag uppfattade att motiveringen var att det var med livrem och hängslen, att för säkerhets skull ha den och som ett komplement till isoleringen. Det är ju som sagt inte på frostfritt djup. Men jag uppfattade inte att den skulle dra så mycket ström. Jag ska vända mig till rörläggaren och höra mig för.
Så här ser det iaf ut när jag kollar en gammal frys i källaren med en smart plug.
Lägga mer jord blir nog svårt nu. Det är som grundast över en "bergstopp" där röret ligger en bit bort men det är solid berg hela vägen till husliv i princip. Och det är rörisolering och markisolering draget hela vägen. Så avståndet gör väl att en lång kabel behövs. Jag tror också att det är tillräckligt med isoleringen. Om det inte blir -15 minus i långa perioder, men ofta brukar vintrarna kännetecknas av perioder med plusgrader emellanåt.Ulltand skrev:
Vi har värmekabel ca 20 meter och den kanske är självreglerande i viss mån men inte optimalt. Är det inte riktigt kallt ute blir vattnet lite ljummet,
Det låter ju som du ändå kanske har låg frysrisk om du fått isolering ovanpå röret. Kan du lägga på med jord ovanpå marken i det kritiska läget?
Annars skulle man vilja styra kabeln on/off med en utetermostat, tex att starta vid -3 och stoppa vid -1.
Men om det bara är en liten den av röret som riskerar att frysa borde du ju bara behövt värmekabel just där?
EDIT läste igen. Det måste väl ändå vara frotsfritt på det djupet med isolering i Lerum!
Njau... min erfarenhet är att en seriös entreprenör som har erfarenhet vet när det finns en risk.klaskarlsson skrev:
Man kan ju tänka sig att man gör det för säkerhets skull. Kabeln kostar inte så mycket i sig, men att behöva gräva upp och göra om allt senare kan bli jobbigt/dyrt, så varför inte lägga ned en "ifallatt" ?
Och som sagt: Jag tror inte den drar så mycket även inkopplad. Jag hade en 5m sådan i en stuga uppe i dalarna som var inkopplad hela vinterhalvåret (typ Sept - April) - och det märktes inte på elräkningen, även när huset i övrigt var nedställt till 6c inomhus (dvs elementen drog inte så mkt). Sen lade det kanske till några kwh/månad, men det tyckte jag det var värt för om vattnet väl frös så tog det enorm tid att tina det däruppe där edt kunde bli -25 eller kallare...
Sen "att mäta är att veta" som man gör med smartahem lösningar.
Det jag menade är att om möjligt att få fram vattenslangen på det grundadaste stället. Själva slangen för en givare kan med fördel skrapas ner någon decimeter bara. Sen det med att det töar är inte så bra, då kommer det att sjunka ner vatten djupare och väta ner det omkring, varvid tjälen går ner djupare. Det går även att lägga givarslangen direkt på marken fram till stället och skrapa ner den senare på våren om den inte ligger ivägen för något. Givarslangen ska då gå in i huset, detta för att om givaren säger upp sig, så är det lätt att byta.A AxelP skrev:Lägga mer jord blir nog svårt nu. Det är som grundast över en "bergstopp" där röret ligger en bit bort men det är solid berg hela vägen till husliv i princip. Och det är rörisolering och markisolering draget hela vägen. Så avståndet gör väl att en lång kabel behövs. Jag tror också att det är tillräckligt med isoleringen. Om det inte blir -15 minus i långa perioder, men ofta brukar vintrarna kännetecknas av perioder med plusgrader emellanåt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Det var kanske precis denne entrepenör visste - att det finns en risk alltså. En risk betyder inte att det är givet att något händer.P paralun skrev:
Om det verkligen fryser beror ju på massa variabler: Utetemperatur och tid, vattenförburkning, intervall med denna förbrukning, vattnets temperatur, om jorden eroderar över tid, ev snötäcke osv
Dvs. Om risken för frysning är över noll, så kanske en kabel för ett par tusenlappar kan vara värt att gräva ned när man ändå håller på.
Jag har nu pratat med rörläggaren. Jag vet inte om jag hade missuppfattat vilken värmekabel som är använd, jag har inte någon manual eller liknande. Han sa att värmekabeln har inbyggd termostat och inte slår på om det inte behövs och om isoleringen mot förmodan inte skulle hålla. Och att man ska ha den i kopplat hela vintern. Men ska nog ändå köpa en elmätare och koppla in för att se hur mycket den drar.klaskarlsson skrev:
Det var kanske precis denne entrepenör visste - att det finns en risk alltså. En risk betyder inte att det är givet att något händer.
Om det verkligen fryser beror ju på massa variabler: Utetemperatur och tid, vattenförburkning, intervall med denna förbrukning, vattnets temperatur, om jorden eroderar över tid, ev snötäcke osv
Dvs. Om risken för frysning är över noll, så kanske en kabel för ett par tusenlappar kan vara värt att gräva ned när man ändå håller på.
På sidan 1 i din länk, så står det att den ska vara självbegränsande och vara på ca 10 W/M vid noll. Ja till viss del, men oavsett temp i marken så avger den värme 24/7/365, den går aldrig ner till noll. Därav inte fel med en termostat i avseende på driftekonomi, sätts normalt på + 5 CA AxelP skrev:Jag har nu pratat med rörläggaren. Jag vet inte om jag hade missuppfattat vilken värmekabel som är använd, jag har inte någon manual eller liknande. Han sa att värmekabeln har inbyggd termostat och inte slår på om det inte behövs och om isoleringen mot förmodan inte skulle hålla. Och att man ska ha den i kopplat hela vintern. Men ska nog ändå köpa en elmätare och koppla in för att se hur mycket den drar.
En liten uppdatering i den här tråden. För den som är intresserad. Jag har installerat en effektmätare och haft igång värmekabeln.
Det rörläggaren påstod om termostat och att värmekabeln stänger av sig, och kan vara på hela vintern visade sig vara fullständigt skitsnack. Så fort jag stoppade in kontakten stack effekten upp till 700w. Efter en timme hade värmekabeln värmt upp röret så pass att det var varmt, långt upp genom kopplingarna i källaren. Temp i källaren var 10 grader. Jag tappade ur kallvattnet och vattnet var då 25 grader varmt. Det verkar som att effekten stabiliserades då runt 350w, sannolikt för att vattnet var uppvärmt. På förbrukningen landade på 0,6khw på en timme. Jag mätte även vattnets temperatur innan jag satte på värmekabeln, det lägsta jag lyckades få ner tempen på kallvattnet var 9 grader. Det betyder att ett kontinuerligt tillflöde av kallvatten som ju är tempererat till 8-10 grader av kommunen, kommer att aktivera värmekabeln. Det är endast vid stillastående vatten som effekten avtar. Tillförs nytt vatten, kommer ju värmekabeln behöva jobba, då kallare vatten kommer till. Så du får sannolikt räkna med en elförbrukning som den jag har. Har du den i kopplad hela tiden fram till mars som min rörläggare rekommenderade, landar förbrukningen på 2000 khw. Det är ju helt sanslöst.
När jag läser på det här forumet och om värmekablar verkar ju denna och liknande produkter fungera precis som min gör. "Självbegränsande" eller "självreglerande", jag gissar att det är samma skit. För mig som lekman är det ju helt obegripligt att den här värmekabeln är en sådan värdelös produkt. Varför i helvete skulle jag vilja värma upp mitt kallvatten till 25 grader? Jag har ju en bergvärmepump för detta ändamål. Hur kan man inte ha en inbyggd termostat i värmekabeln som fungerar? Borde väl inte vara så svårt.
Blir till att övervaka vattnets temperatur denna vinter och se om det behövs en effektregulator eller termostat. Känns meningslöst att byta till en annan liknande idiotisk produkt, speciellt med tanke på att jag måste be kommunen stänga av min vattenservis om så ska göras.
Hoppas att andra kan få sig en tankeställare om de funderar på en sådan lösning. I och med att jag hade en rörläggare som även grävde, borde jag i efterhand bett om att få en vettig termostat och givare nedlagd intill röret.
Det rörläggaren påstod om termostat och att värmekabeln stänger av sig, och kan vara på hela vintern visade sig vara fullständigt skitsnack. Så fort jag stoppade in kontakten stack effekten upp till 700w. Efter en timme hade värmekabeln värmt upp röret så pass att det var varmt, långt upp genom kopplingarna i källaren. Temp i källaren var 10 grader. Jag tappade ur kallvattnet och vattnet var då 25 grader varmt. Det verkar som att effekten stabiliserades då runt 350w, sannolikt för att vattnet var uppvärmt. På förbrukningen landade på 0,6khw på en timme. Jag mätte även vattnets temperatur innan jag satte på värmekabeln, det lägsta jag lyckades få ner tempen på kallvattnet var 9 grader. Det betyder att ett kontinuerligt tillflöde av kallvatten som ju är tempererat till 8-10 grader av kommunen, kommer att aktivera värmekabeln. Det är endast vid stillastående vatten som effekten avtar. Tillförs nytt vatten, kommer ju värmekabeln behöva jobba, då kallare vatten kommer till. Så du får sannolikt räkna med en elförbrukning som den jag har. Har du den i kopplad hela tiden fram till mars som min rörläggare rekommenderade, landar förbrukningen på 2000 khw. Det är ju helt sanslöst.
När jag läser på det här forumet och om värmekablar verkar ju denna och liknande produkter fungera precis som min gör. "Självbegränsande" eller "självreglerande", jag gissar att det är samma skit. För mig som lekman är det ju helt obegripligt att den här värmekabeln är en sådan värdelös produkt. Varför i helvete skulle jag vilja värma upp mitt kallvatten till 25 grader? Jag har ju en bergvärmepump för detta ändamål. Hur kan man inte ha en inbyggd termostat i värmekabeln som fungerar? Borde väl inte vara så svårt.
Blir till att övervaka vattnets temperatur denna vinter och se om det behövs en effektregulator eller termostat. Känns meningslöst att byta till en annan liknande idiotisk produkt, speciellt med tanke på att jag måste be kommunen stänga av min vattenservis om så ska göras.
Hoppas att andra kan få sig en tankeställare om de funderar på en sådan lösning. I och med att jag hade en rörläggare som även grävde, borde jag i efterhand bett om att få en vettig termostat och givare nedlagd intill röret.
Jepp det finns dom på detta forum som ALLTID säger självbegränsade och går ner i effekt, naturligtvis gör dom det. Men går ALDRIG ner till noll i effekt. Jag har under årens lopp skrivit i detta forum, att det är helt fel med självbegränsande V-kabel, som sägs. Ska det vara ekonomi på en V-kabel, så finns inget annat än en termostat. Så självbegränsnade V-kabel som det står om i all reklam, är att LURA en kund i högsta skolan och skulle förbjudas totalt, med sådan skrift. Så med en sådan kabel, rakt in, så kan det bli ett stort hål i plånboken och är bara skit.A AxelP skrev:En liten uppdatering i den här tråden. För den som är intresserad. Jag har installerat en effektmätare och haft igång värmekabeln.
Det rörläggaren påstod om termostat och att värmekabeln stänger av sig, och kan vara på hela vintern visade sig vara fullständigt skitsnack. Så fort jag stoppade in kontakten stack effekten upp till 700w. Efter en timme hade värmekabeln värmt upp röret så pass att det var varmt, långt upp genom kopplingarna i källaren. Temp i källaren var 10 grader. Jag tappade ur kallvattnet och vattnet var då 25 grader varmt. Det verkar som att effekten stabiliserades då runt 350w, sannolikt för att vattnet var uppvärmt. På förbrukningen landade på 0,6khw på en timme. Jag mätte även vattnets temperatur innan jag satte på värmekabeln, det lägsta jag lyckades få ner tempen på kallvattnet var 9 grader. Det betyder att ett kontinuerligt tillflöde av kallvatten som ju är tempererat till 8-10 grader av kommunen, kommer att aktivera värmekabeln. Det är endast vid stillastående vatten som effekten avtar. Tillförs nytt vatten, kommer ju värmekabeln behöva jobba, då kallare vatten kommer till. Så du får sannolikt räkna med en elförbrukning som den jag har. Har du den i kopplad hela tiden fram till mars som min rörläggare rekommenderade, landar förbrukningen på 2000 khw. Det är ju helt sanslöst.
När jag läser på det här forumet och om värmekablar verkar ju denna och liknande produkter fungera precis som min gör. "Självbegränsande" eller "självreglerande", jag gissar att det är samma skit. För mig som lekman är det ju helt obegripligt att den här värmekabeln är en sådan värdelös produkt. Varför i helvete skulle jag vilja värma upp mitt kallvatten till 25 grader? Jag har ju en bergvärmepump för detta ändamål. Hur kan man inte ha en inbyggd termostat i värmekabeln som fungerar? Borde väl inte vara så svårt.
Blir till att övervaka vattnets temperatur denna vinter och se om det behövs en effektregulator eller termostat. Känns meningslöst att byta till en annan liknande idiotisk produkt, speciellt med tanke på att jag måste be kommunen stänga av min vattenservis om så ska göras.
Hoppas att andra kan få sig en tankeställare om de funderar på en sådan lösning. I och med att jag hade en rörläggare som även grävde, borde jag i efterhand bett om att få en vettig termostat och givare nedlagd intill röret.
Ja det känns som en blåsning. Förstår bara inte hur svårt det ska vara att fixa en vettig reglering. Det handlar ju om inte inte få vattnet att frysa, inte att värma upp vattnet.J jonaserik skrev:Jepp det finns dom på detta forum som ALLTID säger självbegränsade och går ner i effekt, naturligtvis gör dom det. Men går ALDRIG ner till noll i effekt. Jag har under årens lopp skrivit i detta forum, att det är helt fel med självbegränsande V-kabel, som sägs. Ska det vara ekonomi på en V-kabel, så finns inget annat än en termostat. Så självbegränsnade V-kabel som det står om i all reklam, är att LURA en kund i högsta skolan och skulle förbjudas totalt, med sådan skrift. Så med en sådan kabel, rakt in, så kan det bli ett stort hål i plånboken och är bara skit.
Det finns ingen V-kabel som begränser till noll. Så en termostat med givare på kallaste/grundaste stället är det enda rätta, för att få ekonomi i det hela. Men det talas det inte om, utan bara självbegränsande som är så bra. ingen eller nästan på varuhusen och rörisar/elisar har erfarenhet av V-kablars funktion, mer än att dom värmer, samt extra VV i slangen vid drift utan termostat sägs inget om. BLÄHA AxelP skrev:

