Någon som har erfarenhet av värmekabel?
Jag har eget vatten från borrad brunn in till huset ca 15 m och i den slangen är det förlagt en värmekabel för att inte vattnet ska frysa.
Denna värmekabel drar ca 3,5 kWh/dygn enligt uppmätning och det gör ca 105 kWh/mån! Vad drar de moderna värmekablarna för denna är gammal?
Jag har eget vatten från borrad brunn in till huset ca 15 m och i den slangen är det förlagt en värmekabel för att inte vattnet ska frysa.
Denna värmekabel drar ca 3,5 kWh/dygn enligt uppmätning och det gör ca 105 kWh/mån! Vad drar de moderna värmekablarna för denna är gammal?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
I princip så är en värmekälla alltid likvärdig med en annan värmekälla
Men värmekablar för vatten brukar vara av typen självreglerande. Det innebär att de avger mer värme (och drar mer el) om det är kallare i röret. Det är tänkbart att en nyare kabel reglerar bättre på det viset. Men mest troligt så är en ny kabel likvärdig med den du har.
Men värmekablar för vatten brukar vara av typen självreglerande. Det innebär att de avger mer värme (och drar mer el) om det är kallare i röret. Det är tänkbart att en nyare kabel reglerar bättre på det viset. Men mest troligt så är en ny kabel likvärdig med den du har.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
Några minuter varannan timme låter lite riskabelt. Du hinner inte tillföra speciellt mycket värme på några minuter. Om det verkliegn är kallt, så kommer det inte att räcka.
Ja det verkar vara en relativt normal förbrukning jag har men jämfört med att jag gör av på en 40 graders tvättmaskin ca 1,2 kWh så känns det nästa horribelt att en värmekabel för att bara vattnet inte ska frysa år 2022 drar ca 3 ”tvättmaskiner” dygn.
Allt görs ju så mycket mer energieffektivt år för år men tydligen inte värmekablar
Men vid närmare eftertanke tror jag att slangen ligger oisolerad i dager under huset som står på plint. Så jag kanske skulle börja med att sätta på rörisolering samt även på det lösull och på den vira hönsnät för att isolera de ca 10 m jag kommer åt?
Det måste väl bli någon förbättring i och med det kan jag tycka
?
Allt görs ju så mycket mer energieffektivt år för år men tydligen inte värmekablar
Men vid närmare eftertanke tror jag att slangen ligger oisolerad i dager under huset som står på plint. Så jag kanske skulle börja med att sätta på rörisolering samt även på det lösull och på den vira hönsnät för att isolera de ca 10 m jag kommer åt?
Det måste väl bli någon förbättring i och med det kan jag tycka
H hempularen skrev:I princip så är en värmekälla alltid likvärdig med en annan värmekälla
Klicka här för att svara