Hej!

Håller på att gipsa badrummet på vån 2.
Elektrikern som skall koppla in värmegolvet kommer inte hit förrän alla väggar är gipsade,

Hur skall jag förbereda till honom?

Hur kopplas strömmen till golvet.

Tacksam för svar.

dra upp två st rör från golvet till dosan så länge så kan elektrikern göra färdigt när han kommer

Tack för snabbt svar.
Golvet är gipsat.
Kan jag dra ut 2 rör närmast golvet (i väggen) upp till dosan?
Sen antar jag att man får täta detta innan man kaklar.

använd 2 st 16mm rör det ena för själva värme kabeln och det andra för givaren.
från golvet till dosan där termostaten skall sitta :)

Jag måste förberede denna dosa med el oxo väl?
dvs ytterliggare ett rör från dosan i närliggande rum.

För att elektrikern ska kunna göra sitt jobb på ett vettigt sätt ska han komma när väggarna är resta och ENA sidan är gipsad. Beroende på hus stor golvvärmen är, kan den kopplas på en belysningsgrupp tex. badrummets, eller så måste den ha en egen grupp. För din egen skull hoppas jag att du har full koll på bjälklagets stummhet, armering, spackeltjocklek och typ, fuktspärrsystem. Det är betydligt "knepigare" med kakel och klinker på träbjälklag än på en betongplatta.

Jag bestämmde mig inte förrän i sista stund att installera golvvärme.
Det gäller 4 kvm. bjällklag 30 cc, golvspån + golvgips.
All annan el är färdig,

Alla väggar är gipsade utom väggen där man kommer åt elen. (samma vägg där termostaten och tänd & släck knappen till belysningen) skall sitta.
Denna vägg skall gipsas idag, därför undrade hur jag bäst förbereder för elektrikern.

Jag drar alltså 2 tomma rör från golvet till apparatdosan där termostaten skall sitta.
Sen ytterliggare ett rör från samma dosa till kopplingsdosan?

ja.

Brukar följa med ett 10ans eller 12ans rör(flexslang) för golvgivaren. Lite svårt att rymma ett 16s rör i golvet. Och lite svårt att byta ut givaren om man lägger den utan rör. (Nu är de iofs rätt svårt att byta ut den även om den ligger i rör, men är iaf inte omöjligt :) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.