3 213 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Värmegolv + ellement
Sida 1 av 3
Den energirådgivare på kommunen vi pratade med rek denna lösning, då det enligt honom är oerhört sällan det behövs värme på övervåningen i ett välisolerat hus. Han menade att det inte är värt kostnaden att dra upp den vattenburna golvärmen. Nackdelen är väl att elradiatorer är fula....
Vår KA instämmer i detta med reservationen att man gärna vill ha extra varmt i badrummet, så dit kan det vara klokt att dra den vattenburna värmen.
Det resonemanget har vi "köpt"...
Vår KA instämmer i detta med reservationen att man gärna vill ha extra varmt i badrummet, så dit kan det vara klokt att dra den vattenburna värmen.
Det resonemanget har vi "köpt"...
Den mest framtidssäkra lösningen är väl att köra vattenburen värme i hela huset (golv och/eller radiatorer). Om man i framtiden vill kompletera med en ytterligare värmekälla (bergvärme eller vad det nu kan vara) så är det bra om man från början har vattenburen värme i hela kåken.
Rent generellt kan man säga att den lämpligaste lösningen är att ha samma system i båda planen, när man har ett vattenburet system.
Alltså radiatorer bv och radiatorer öv eller
golvvärme i båda planen.
Vill man inte ha golvvärme i båda planen, så är elradiatorer den lämpligaste lösningen på öv. (kan kosta, med dagens elpriser).
Hur mycket värme man får från bottenvåning till övervåning beror ju helt hur öppet det är.
Alltså radiatorer bv och radiatorer öv eller
golvvärme i båda planen.
Vill man inte ha golvvärme i båda planen, så är elradiatorer den lämpligaste lösningen på öv. (kan kosta, med dagens elpriser).
Hur mycket värme man får från bottenvåning till övervåning beror ju helt hur öppet det är.
Vi kommer endast delvis färdigställa Våning2 samt ev. dra rör för golvärme uppe.
Som svar till jlz64, värmen stiger uppåt. Det är mycket effektivare att isolera tak än väggar om man vill spara värme pga tak bildar i så fall en "mössa" på huset. Den lilla isolering du har mellan våning 1 och 2 är fortfarande den lättaste vägen för vämen att ta än genom ytterväggen, dvs du värmer övervåningen ganska effektivt med undervåningens värme.
Känner till fall där man endast startar element på övervångingen vi -25 - -30 grader. I övrigt behövdes ingen tillskaottsvärme.
Hoppas bara vårat nybyggda hus kommer att reagera på samma sätt.
Som svar till jlz64, värmen stiger uppåt. Det är mycket effektivare att isolera tak än väggar om man vill spara värme pga tak bildar i så fall en "mössa" på huset. Den lilla isolering du har mellan våning 1 och 2 är fortfarande den lättaste vägen för vämen att ta än genom ytterväggen, dvs du värmer övervåningen ganska effektivt med undervåningens värme.
Känner till fall där man endast startar element på övervångingen vi -25 - -30 grader. I övrigt behövdes ingen tillskaottsvärme.
Hoppas bara vårat nybyggda hus kommer att reagera på samma sätt.
Det där är ju en avvägning. Lite eller ingen isolering i mellanbjälklaget gör visserligen att värmen kommer upp på övervåningen, men å andra sidan blir det lyhört och ihåligt. Mer isolering och det blir tyst men kallt...
Men: det totala energibehovet ändras inte. Det ser ju det yttre klimatskalet till. Blir det varmt på övervåningen av elementen/golvvärmen på undervåningen så går det ju åt mer energi där...
Vi valde att isolera hela mellanbjälklaget och köra golvvärme på övervåningen.
Men: det totala energibehovet ändras inte. Det ser ju det yttre klimatskalet till. Blir det varmt på övervåningen av elementen/golvvärmen på undervåningen så går det ju åt mer energi där...
Vi valde att isolera hela mellanbjälklaget och köra golvvärme på övervåningen.
Som nybörjare och amatör på området försöker jag ändå tycka till.
Golvvärme + Vattenradiatorer
Golvvärme har till fördel mot vattenradiatorer att de kräver lägre utgångstemp. Bortser man från nackdelen med att värmepumpen måste hålla än högre temp på vattnet pga vattenradiotorerna och endast fokuserar på problematiken med två olika utgångstemperaturer. En Ackumulator tank borde väl från värmepumpenssynvinkel ta bort alla problem? eller? Från ackumulator chunta ut vilken temp man vill i de olika systemen/slingorna?
Golvvärme + Vattenradiatorer
Golvvärme har till fördel mot vattenradiatorer att de kräver lägre utgångstemp. Bortser man från nackdelen med att värmepumpen måste hålla än högre temp på vattnet pga vattenradiotorerna och endast fokuserar på problematiken med två olika utgångstemperaturer. En Ackumulator tank borde väl från värmepumpenssynvinkel ta bort alla problem? eller? Från ackumulator chunta ut vilken temp man vill i de olika systemen/slingorna?
vänta nu,
en ackumulatortank är till för att "samla på sig" värme = längre driftstid på värmepumpen men mera sällan.
Kör du tex. vedeldning är en ackumulatortank ett måste eftersom du ska elda hårt för att få bra verkningsgrad och ren förbränning. Då blir vattnet i tanken varmare än normalt men det reglerar shunten genom att blanda mer vatten från returen (som är kallare). När sedan temperaturen i tanken sjunker tar shunten mer och mer vatten från tanken.
Om du har radiatorer som kräver 55 grader måste ackumulatortanken hålla minst 55 grader. Slingan som går till radiatorerna kommer att ta mycket vatten från tanken och dom som går till golvvärmen ta lite.
Sedan är det bara en fråga om hur du väljer att värma upp vattnet i ackumulatortanken: ved, berg, sol, el...
en ackumulatortank är till för att "samla på sig" värme = längre driftstid på värmepumpen men mera sällan.
Kör du tex. vedeldning är en ackumulatortank ett måste eftersom du ska elda hårt för att få bra verkningsgrad och ren förbränning. Då blir vattnet i tanken varmare än normalt men det reglerar shunten genom att blanda mer vatten från returen (som är kallare). När sedan temperaturen i tanken sjunker tar shunten mer och mer vatten från tanken.
Om du har radiatorer som kräver 55 grader måste ackumulatortanken hålla minst 55 grader. Slingan som går till radiatorerna kommer att ta mycket vatten från tanken och dom som går till golvvärmen ta lite.
Sedan är det bara en fråga om hur du väljer att värma upp vattnet i ackumulatortanken: ved, berg, sol, el...