Jag har just installerat en kamin som ger massa god värme. Har sett att det finns så kallade värmeförflyttare som man monterar ovanför dörrarna mellan olika rum i huset . Jag har också konstaterat, när jag läst att långt ifrån alla som monterat in sådana fläktar är nöjda.
Vad kan ni ge mig för råd ang detta, skall jag eller skall jag inte montera in vämeförflyttare.
När det gäller ventilationen i badrummet får ju fläkten ut fukten på ett bra sätt, men det blir ju samtidigt svinkallt i badrummet. Där vill man ju ha det varmt och skönt. Ide'er om bra lösningar efterlyses.
Tack för alla vettiga svar på förhand!
Anders

P Projektmannen skrev:
När det gäller ventilationen i badrummet får ju fläkten ut fukten på ett bra sätt, men det blir ju samtidigt svinkallt i badrummet.
Varifrån tar du tilluften till badrummet? Om du tar den som brukligt genom eller under badrumsdörren, så borde det väl inte bli kallare än rumstemperatur - eller ligger badrummet direkt mot en dåligt isolerad yttervägg?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Varifrån tar du tilluften till badrummet? Om du tar den som brukligt genom eller under badrumsdörren, så borde det väl inte bli kallare än rumstemperatur - eller ligger badrummet direkt mot en dåligt isolerad yttervägg?
Badrummet har yttervägg på två sidor. Ingången till badrummet är från köket.

Ja har du ingen extra värme i badrummet och det har 2 ytterväggar, så blir det nog lite svårt att värma upp det med hjälp av kökets luft med "golvtemperatur" ( om du har springa under dörren).

Fast radiator finns i badrummet så det enda jag kan tänka mig att det behövs en större radiator.

Men Jag skulle gärna vilja veta om någon har erfarenhet av så kallad värme förflyttar, som monteras ovanför dörren mellan varmt och kallt rum.
Berätta, är det värt att satsa på?

Jag har ingen erfarenhet av den lösningen. Har dock en stor (diameter 40 cm) golvfläkt stående på loftet i min sommarstuga. Den blåser snett nedåt ut i rummet för att få cirkulation ( OBS i samma rum - bara olika höjd), när jag eldar i kaminen. Den åstadkommer en viss utjämning, men inte helt ( +27C uppe vid taket på loftet och kanske +22 nere) .
Skiss av ett loft med stor golvfläkt som blåser nedåt och en kamin, illustrerar luftcirkulation i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.