8 172 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Värmefläkt eller konvektorelement?
Byggde klart ett garage i våras och har inte haft någon värme installerad ännu.
Tänkte sätta in ett konvektorelement eller en värmefläkt (väggmonterad).
Vad rekommenderar ni här?
Jag förstår att en luft/luft-värmepump vore mest effektivt men tänkte bara sätta ett mindre element som försöker hålla runt 10 grader som lägst.
Ytan är cirka 27kvm och det är välisolerat.
Först tänkte jag mig denna modell:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-konvektorelement-gsh-3-2-wi-fi/1003778.9407/
Men sen insåg jag nackdelen med att dom är öppna upptill, risk för att sågspån och skräp åker ner i elementet och börjar brinna.
Hittade då denna modell:
https://www.hornbach.se/shop/Eurom-...-2000W-med-wifi/6390521/artikel-detaljer.html
Men frågan är om den går att sätta på samma höjd som ett vanligt element (golvnivå).
Tänkte börja med ett 2000W-element och köpa till ett om det behövs. Bor i Göteborgsområdet så vintrarna brukar inte vara så kalla.
Tänkte sätta in ett konvektorelement eller en värmefläkt (väggmonterad).
Vad rekommenderar ni här?
Jag förstår att en luft/luft-värmepump vore mest effektivt men tänkte bara sätta ett mindre element som försöker hålla runt 10 grader som lägst.
Ytan är cirka 27kvm och det är välisolerat.
Först tänkte jag mig denna modell:
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-konvektorelement-gsh-3-2-wi-fi/1003778.9407/
Men sen insåg jag nackdelen med att dom är öppna upptill, risk för att sågspån och skräp åker ner i elementet och börjar brinna.
Hittade då denna modell:
https://www.hornbach.se/shop/Eurom-...-2000W-med-wifi/6390521/artikel-detaljer.html
Men frågan är om den går att sätta på samma höjd som ett vanligt element (golvnivå).
Tänkte börja med ett 2000W-element och köpa till ett om det behövs. Bor i Göteborgsområdet så vintrarna brukar inte vara så kalla.
Sätt in ett vanligt oljefyllt el-element!
Jag hade i förra huset ett nyrenoverat garage på drygt 70kvm. Välisolerat. Ca 40kvm med elelement, uppvärmt till 12 grader. Elfläkt vid behov att höja värmen. (resterande del kallgarage)
Jag satte in separat mätare i garaget för att hålla koll på förbrukning, det låg på 1000 kwh/år under de sju år jag bodde där. Dvs ett isolerat garage med måttlig temperatur drar inte så mycket el.
Det lönar sig inte med värmepump eller liknande... Jag köpte begagnade element på Blocket...
Jag hade i förra huset ett nyrenoverat garage på drygt 70kvm. Välisolerat. Ca 40kvm med elelement, uppvärmt till 12 grader. Elfläkt vid behov att höja värmen. (resterande del kallgarage)
Jag satte in separat mätare i garaget för att hålla koll på förbrukning, det låg på 1000 kwh/år under de sju år jag bodde där. Dvs ett isolerat garage med måttlig temperatur drar inte så mycket el.
Det lönar sig inte med värmepump eller liknande... Jag köpte begagnade element på Blocket...
Tack för ditt svar! Vad har ett oljefyllt el-element för fördel? Är det att dom håller värmen bättre om man öppnar och stänger porten? Tänkte mig konvektorelement för att det går att öka temperaturen snabbare, och trodde det var lika effektivt?A A bygg skrev:Sätt in ett vanligt oljefyllt el-element!
Jag tänker att ett oljefyllt element är "trögare", dvs det är mer jämt temperatur än ett icke fyllt element.
Förbrukning är likvärdig. I mitt fall passade det bra att ha jämt temperatur för att hålla borta fukt.
Vid ett eller två tilfällen/år startade jag elbjörnen för att snabbt få upp värmen.
Den elfläkten du länkat till lär vara snabbare att reglera temp än ett element.
Jag tänker att jämnare temperatur innebär lägre förbrukning...
Vill du snabbt kunna höja temp så satsa på en fläkt
Förbrukning är likvärdig. I mitt fall passade det bra att ha jämt temperatur för att hålla borta fukt.
Vid ett eller två tilfällen/år startade jag elbjörnen för att snabbt få upp värmen.
Den elfläkten du länkat till lär vara snabbare att reglera temp än ett element.
Jag tänker att jämnare temperatur innebär lägre förbrukning...
Vill du snabbt kunna höja temp så satsa på en fläkt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tror nästan att jag skulle tagit Hornbach värmefläkten i ditt fall.
Detta för att den har inbyggd fläkt förutom värmelementet.
Som gör att de gånger man vill få upp värmen sprids den fortare i hela garaget.
Men ska du använda garaget som verkstad och svetsa el göra annat som kräver riktigt fläktutsug så kanske ett oljelement är att föredra.
Detta då man vill få in röken i fläktutsuget och inte röras runt pga en annan fläkt.
Detta för att den har inbyggd fläkt förutom värmelementet.
Som gör att de gånger man vill få upp värmen sprids den fortare i hela garaget.
Men ska du använda garaget som verkstad och svetsa el göra annat som kräver riktigt fläktutsug så kanske ett oljelement är att föredra.
Detta då man vill få in röken i fläktutsuget och inte röras runt pga en annan fläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden