6 879 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Värme upp kallställt hus med värmepump?
Hej,
Jag har nyligen införskaffat en LVP (Mitsubishi FH35) till mitt fritidshus på ca 40 kvadrat och med ok isolering. Huset används året runt och har tidigare inte haft någon generell grundvärme.
Under vinterhalvåret är det ju titt som tätt minusgrader inomhus och jag undrar nu om det är olämpligt att enbart låta luftvärmepumpen värma upp från minusgrader till ~20 grader. Jag har för mig att jag läst nånstans att man ska se en LVP mer som stödvärme. I fritidshuset finns även element (direktverkande el) som kan startas på distans via en Tellstick.
Jag har nyligen införskaffat en LVP (Mitsubishi FH35) till mitt fritidshus på ca 40 kvadrat och med ok isolering. Huset används året runt och har tidigare inte haft någon generell grundvärme.
Under vinterhalvåret är det ju titt som tätt minusgrader inomhus och jag undrar nu om det är olämpligt att enbart låta luftvärmepumpen värma upp från minusgrader till ~20 grader. Jag har för mig att jag läst nånstans att man ska se en LVP mer som stödvärme. I fritidshuset finns även element (direktverkande el) som kan startas på distans via en Tellstick.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 041 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 041 inlägg
Även kallstart vid minusgrader ska en pump gjord för nordiskt klimat klara utan att ta skada, så enda problemet med att värma upp med endast pumpen blir att det tar längre tid än om du också drar på elvärmen för allt vad huvudsäkringarna håller. Ännu snabbare att värma upp skulle det gå med en ved- eller pelletskamin.
Tack för alla svar! Jag bor 30 mil från fritidshuset och brukar slå på värmen 1-2 dygn innan jag åker ner för att inte bara värma upp luften utan också golv, möbler o.s.v.
Nu är ju visserligen vintersäsongen över men det får bli lite tester i höst. Ett element på i sovrummet längst bort från LVP och LVP på kan nog bli en bra kombo.
Nu är ju visserligen vintersäsongen över men det får bli lite tester i höst. Ett element på i sovrummet längst bort från LVP och LVP på kan nog bli en bra kombo.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 967 inlägg
Bara att prova sig fram till vad som passar. Jag hade börjat med att köra 100% på pumpen och se hur det går
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Din modell ger 4,3kW vid -15 ute och med andra ord inga problem att värma och hålla varmt i stugan till ännu kallare ute då jag nu antar att det inte blåser rakt igenom stugan och mer har isolering som ett tält 
Det som kan bli problem och det gäller nog alla luftvärmepumpar är att det behöver vara en viss temperatur inne för att dom ska klara att avfrosta ordentligt, så starta med kanske -10 inuti stugan är ingen höjdare.
Som tidigare inlägg skrev så bör den åtmindstånde vara spänningsatt så kompressorn slipper starta iskall vid -15 eller hur kallt det nu är.
Är du inte där under långa perioder så skulle jag ställa den på 10 grader, är du där varje helg så skulle jag max dra ner den till 16 grader när jag inte är där.
Ställ den manuellt på så hög fläkthastighet som du står ut med blås och ljudmässigt.
Det som kan bli problem och det gäller nog alla luftvärmepumpar är att det behöver vara en viss temperatur inne för att dom ska klara att avfrosta ordentligt, så starta med kanske -10 inuti stugan är ingen höjdare.
Som tidigare inlägg skrev så bör den åtmindstånde vara spänningsatt så kompressorn slipper starta iskall vid -15 eller hur kallt det nu är.
Är du inte där under långa perioder så skulle jag ställa den på 10 grader, är du där varje helg så skulle jag max dra ner den till 16 grader när jag inte är där.
Ställ den manuellt på så hög fläkthastighet som du står ut med blås och ljudmässigt.
Vi har också en Mitsubishi men en annan modell. Jag låter den gå året runt. Använd bara värme inställningen och inte på automat.
Ställ den på 10grader när är på plats och öka till 22 någon dag innan niska vara på plats. Kör på flykthastigheten 4. Kan minskas när ni är på plats till 3 eller 2 beroende hur ni störs av fläktljudet.
Vi använder inte elementen annat än om det är mer än minus 10
Ställ den på 10grader när är på plats och öka till 22 någon dag innan niska vara på plats. Kör på flykthastigheten 4. Kan minskas när ni är på plats till 3 eller 2 beroende hur ni störs av fläktljudet.
Vi använder inte elementen annat än om det är mer än minus 10
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rörmokaren vill bila upp min avloppsbrunn. Klarar sig golvvärmen?
Badrum -
Uppstickande avloppsrör under värmepump.
Vatten & Avlopp -
Uppgradera gammal luftvärmepump i Radhus
Värmepumpar -
Uppkopplad reglercentral fjärrvärme
Fjärrvärme & Gas -
Uppstart av värmepumpen efter en tids stillestånd - problem.
Värmepumpar