4 619 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Värme till fristående garage
Hej,
Ska bygga ett nytt fristående garage på ca 40 kvm. Det kommer att vara ca 2,3 från huset.
Sitter och funderar om frånluftsvärmepumpen (IVT Premiumline FVP 860) klarar av att värma både garaget och huset på 145 kvm (golvvärme ca 80 kvm på bottenplan och ca 60 kvm med vattenburena radiatorer). Huset är belägen i södra Sverige.
Tanken är då att ha golvvärme i garaget om det går att dra in från FVP i huset.
Vad tror ni är bästa alternativet?
Ska bygga ett nytt fristående garage på ca 40 kvm. Det kommer att vara ca 2,3 från huset.
Sitter och funderar om frånluftsvärmepumpen (IVT Premiumline FVP 860) klarar av att värma både garaget och huset på 145 kvm (golvvärme ca 80 kvm på bottenplan och ca 60 kvm med vattenburena radiatorer). Huset är belägen i södra Sverige.
Tanken är då att ha golvvärme i garaget om det går att dra in från FVP i huset.
Vad tror ni är bästa alternativet?
Golvvärme i garaget låter lyxigt, men ska du ändå bygga, så varför inte! Vad ska du ha garaget till? Om det bara ska stå en bil, lite cyklar och redskap där kanske en enkel fläktradiator skulle vara betydligt billigare. Ska du ha en liten verkstad och vara i garaget mycket kan ju ett varmt golv vara oerhört skönt i vinterkylan. Om du väljer golvvärme är det (minst) två saker du bör tänka på. När bilen körs in och är blöt eller snöig kommer vattnet att rinna över golvet och värmas upp, för att sedan rinna ut i avloppet. Ju fortare det kan rinna ner i en brunn desto mindre av vattnet kommer att avdunsta, vilket drar energi. Låt därför inte fallet vara för litet där det kan tänkas bli vått. Tänk också på att vattenlås kan torka ut fort om du har golvvärme med dålig lukt som följd.
/Fredrik
/Fredrik
Vad som är "bäst" i just ditt fall beror ju på vad du kommer att använda garaget till.
Själv har jag valt direktverkande elvärme, eventuellt kompletterar jag med frånluftsvärmepump på sikt. Fördelen med detta är att det går att hålla relativt kallt när man inte är där, och det är enkelt att få upp värmen när man ska jobba där inne.
Golvvärme är bekvämt men kostar pengar i både installation och drift, dessutom är det trögt att ändra temperaturen om man vill ha möjlighet till det.
Själv har jag valt direktverkande elvärme, eventuellt kompletterar jag med frånluftsvärmepump på sikt. Fördelen med detta är att det går att hålla relativt kallt när man inte är där, och det är enkelt att få upp värmen när man ska jobba där inne.
Golvvärme är bekvämt men kostar pengar i både installation och drift, dessutom är det trögt att ändra temperaturen om man vill ha möjlighet till det.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Frånluftsvärmepump i garage känns lite bakvänt.
Luft-luft värmepump är det enkla och relativt billig lösning. Perfekt för att hålla stödvärme och dra upp temperaturen snabbt vid behov.
Har man ett hus nära med en värmekälla som har lite marginal är det smart att utnyttja den. Men med golvvärme tar det lång tid att öka temperaturen.
En bra luft-luft värmepump har nog bättre cop än din FLVP
Luft-luft värmepump är det enkla och relativt billig lösning. Perfekt för att hålla stödvärme och dra upp temperaturen snabbt vid behov.
Har man ett hus nära med en värmekälla som har lite marginal är det smart att utnyttja den. Men med golvvärme tar det lång tid att öka temperaturen.
En bra luft-luft värmepump har nog bättre cop än din FLVP
Oavsett val av värmekälla så tycker jag att du skall förbereda med golvslingor i grunden om du bygger nytt, det är så liten kostnadsökning och guld värt om utrymmet senare kommer att användas mer med möjlighet till olika värmekällor.
Jag kör golvvärme och egen (begagnad) luft/vatten till garaget inställt på 10*C.
Jag kör golvvärme och egen (begagnad) luft/vatten till garaget inställt på 10*C.
Klicka här för att svara