6 151 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Värme radiatorer rör och fördelare
Yepp men något stressat men det är lugnt.
Typ 140-150 Pa/m.
Då räknade jag på 1700 W dvs 2 st c22 600x1000 som kommer att räcka.
Tillägg: Tänk på att tex Uponors gv slang 17 tror jag bara är rejtad för 60 grader. FjV kan ge mer än så.
Typ 140-150 Pa/m.
Då räknade jag på 1700 W dvs 2 st c22 600x1000 som kommer att räcka.
Tillägg: Tänk på att tex Uponors gv slang 17 tror jag bara är rejtad för 60 grader. FjV kan ge mer än så.
Har inte koll på vilka har pex 17. 18 så finns de en del med hög temp. Roth, uponor
Finns ju ett annat sätt.. Men vettefan. Det är om du slänger upp 2 st c33 600x1000 och kör lågt flöde igenom Typ 55/35. Då räcker 40 liter/h per radiator. En c33 i den storleken ger 890 W vid 55/35 så det räcker.
Dvs 80 l/h 1680 W
Då kan du köra med PEX 15.
Dvs 80 l/h 1680 W
Då kan du köra med PEX 15.
Jo bästa vore ju 18 Pex och c22or tycker jag.
Yepp båda c33 radiatorerna 55/35 med PEX 15. Men vettefan om jag skulle köra på det. Radiatorerna är fula som stryk då de är biffiga samt att köra ett delta på 20. Dvs du köper stora dyrare radiatorer som du ändå stryper bort effekten på ... Don't do it!
Yepp båda c33 radiatorerna 55/35 med PEX 15. Men vettefan om jag skulle köra på det. Radiatorerna är fula som stryk då de är biffiga samt att köra ett delta på 20. Dvs du köper stora dyrare radiatorer som du ändå stryper bort effekten på ... Don't do it!
Hur går det här?
Jag gav upp för tillfället när inte 20 slangen gick i, ska prova att fasa ner kanterna lite och ge det ett till försök.
Funderade på om man skulle kunna värna ut slangen så den blir lite konformad ca 20-30cm för att få mjukare ände att dra genom.
Funkar inte det så får jag prova med 17 slang, funkar det så får jag väl köpa en för hög temp.
Funderade på om man skulle kunna värna ut slangen så den blir lite konformad ca 20-30cm för att få mjukare ände att dra genom.
Funkar inte det så får jag prova med 17 slang, funkar det så får jag väl köpa en för hög temp.
Har idag gett upp helt och bilat en ränna för nya rör.
Ska jag skippa lilla fördelarskåpet och dra 20 pex direkt till radiatorerna?
Kan det bli ojämn värme om jag bara har radiatorer i ena änden av rummet?
Det är ca 8x4.5m
Kan man isåfall kapa slangen, på med ett T-rör på varje slang och gjuta över?
Ev dra in i en vägg och plugga så man kan ta fram för ev senare behov
Ska jag skippa lilla fördelarskåpet och dra 20 pex direkt till radiatorerna?
Kan det bli ojämn värme om jag bara har radiatorer i ena änden av rummet?
Det är ca 8x4.5m
Kan man isåfall kapa slangen, på med ett T-rör på varje slang och gjuta över?
Ev dra in i en vägg och plugga så man kan ta fram för ev senare behov
Har bilat rännor så den biten är klar.
Frågan är nu om jag ska dra 20 slangen direkt till vänster i bild och till radiatorerna och ev sätta T-rör för att få en liten radiator till höger?
Eller ska jag dra 20 slang till höger in i ett fördelarskåp och därifrån dra till vänster och till radiatorerna, då kan jag gå från fördelarskåpet och ut till en liten radiator?
Vore hemskt tacksam för svar så det inte blir fel igen....

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är nu om jag ska dra 20 slangen direkt till vänster i bild och till radiatorerna och ev sätta T-rör för att få en liten radiator till höger?
Eller ska jag dra 20 slang till höger in i ett fördelarskåp och därifrån dra till vänster och till radiatorerna, då kan jag gå från fördelarskåpet och ut till en liten radiator?
Vore hemskt tacksam för svar så det inte blir fel igen....
Grubblat vidare inatt...
Absolut bäst ur vattenskadesynpunkt är ju så klart att skippa 20 matningen och dra 2 pex till varje radiator från stora fördelarskåpet istället, bra mycket mer rör men säkrare då jag slipper inbyggda kopplingar och sen saknar jag skvallerrör ifall jag ska sätta ett litet skåp till höger...
Eftersom det skulle kunna räcka med 15pex till båda så borde det vara lugnt att ha separat matning till varje radiator med 15?
Så får det bli om ingen har nåt att säga om det...
Funderar även på lilla radiator till höger om den behövs...
Rummet är som sagt ca 4-5 bredd och 8m långt och radiatorerna sitter på kortändan, kan det bli kallt på andra sidan?
Har ett fönster på ca 2x1m ovanför diskbänken, tänker att spis kyl osv värmer plus lite sol in strålning som iof blir kallras också
Absolut bäst ur vattenskadesynpunkt är ju så klart att skippa 20 matningen och dra 2 pex till varje radiator från stora fördelarskåpet istället, bra mycket mer rör men säkrare då jag slipper inbyggda kopplingar och sen saknar jag skvallerrör ifall jag ska sätta ett litet skåp till höger...
Eftersom det skulle kunna räcka med 15pex till båda så borde det vara lugnt att ha separat matning till varje radiator med 15?
Så får det bli om ingen har nåt att säga om det...
Funderar även på lilla radiator till höger om den behövs...
Rummet är som sagt ca 4-5 bredd och 8m långt och radiatorerna sitter på kortändan, kan det bli kallt på andra sidan?
Har ett fönster på ca 2x1m ovanför diskbänken, tänker att spis kyl osv värmer plus lite sol in strålning som iof blir kallras också
20mm PEX direkt till radiatorerna blir lite svårkopplat och ingen skarv i golvet är ju alltid att föredra även fast det är värme!
Jag skulle inte snålat in på en extra radiator i ett 8m långt rum om man har möjlighet till detta.
Jag hänger inte riktigt med längre när jag läser tidigare inlägg, vad blir det för storlekar på radiatorerna till slut?
Jag skulle inte snålat in på en extra radiator i ett 8m långt rum om man har möjlighet till detta.
Jag hänger inte riktigt med längre när jag läser tidigare inlägg, vad blir det för storlekar på radiatorerna till slut?