6 151 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Värme radiatorer rör och fördelare
Quattrofördelaren kopplar man alltid (iaf jag) rören rakt upp golvet med. Två som matning och dom andra två direkt vidare till nästa radiator i golv rakt upp i kopplet på nästa.nino skrev:
M22x18 finns ju och sen kan du köra M22x15 vidare till nästa.
@Krilleman har jag tänkt fel?
Tillopp på höger sida upp till radiator vidare till nästa radiator
Retur från höger radiator vidare till vänstra radiatorn och tillbaka till fördelare
Jag måste ha 18 pex hela vägen va?
Tillopp på höger sida upp till radiator vidare till nästa radiator
Retur från höger radiator vidare till vänstra radiatorn och tillbaka till fördelare
Jag måste ha 18 pex hela vägen va?
Ja, det där är lite annorlunda!
Gå upp med båda rören rakt upp i en Thermopanel V4. Och sen drar du synliga rör i sidan in i nästa radiator. På så sätt behöver du bara en uppgång. Precis enligt bilden:
Vill du ha dolda rör hela vägen så får du köra med quattrokopplet.
Gå upp med båda rören rakt upp i en Thermopanel V4. Och sen drar du synliga rör i sidan in i nästa radiator. På så sätt behöver du bara en uppgång. Precis enligt bilden:
Vill du ha dolda rör hela vägen så får du köra med quattrokopplet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem, montera kort vinkelkoppling K22 på anslutningarna. Den gör bara så att M22 gängan flyttas 90º. Samma mutter och kona som passar på V4 radiatorn (eller vanligt koppel) passar på denna.
Extremt viktigt att rören kommer korrekt ur väggen dock!
RSK: 6606037
Extremt viktigt att rören kommer korrekt ur väggen dock!
RSK: 6606037
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, 40cc på Thermpanels V4 och likaså på radiatorkoppel.
Hur menar du? Matande radiatorrör bör ju komma ut 40cc horisontellt direkt under anslutningarna och 28mm under radiatorns underkant om du kör med K22-kopplingen!
Och sen kan du ju köra med synlig rördragning åt sidan ur sidokopplingen, om du köper Thermopanels V4. Termostaterna skulle du ju sätta mot varandra enligt tidigare inlägg.
Alternativt kan du ju gå in med dessa i väggen också med hjälp av K22-kopplingen!
Hur menar du? Matande radiatorrör bör ju komma ut 40cc horisontellt direkt under anslutningarna och 28mm under radiatorns underkant om du kör med K22-kopplingen!
Och sen kan du ju köra med synlig rördragning åt sidan ur sidokopplingen, om du köper Thermopanels V4. Termostaterna skulle du ju sätta mot varandra enligt tidigare inlägg.
Alternativt kan du ju gå in med dessa i väggen också med hjälp av K22-kopplingen!
Inser att jag tänkte lite fel ang rören och var / hur dom kommer ut, men nu är jag nog på banan igen
Tror ni det går att få in 20mm golvvärme slang i 15pex ytterrör? Det är tajt märkte jag...
Går det att värma slangen på nåt vis för att få den lite mjukare när man ska mata i?
Skulle behöva nån bult eller liknande med ögla för att kunna dra från ett hål och mata på från andra ?
Skulle man kunna ta en fransk skruv i rätt dim och kapa skallen och svetsa en ögla på?
Tror ni det går att få in 20mm golvvärme slang i 15pex ytterrör? Det är tajt märkte jag...
Går det att värma slangen på nåt vis för att få den lite mjukare när man ska mata i?
Skulle behöva nån bult eller liknande med ögla för att kunna dra från ett hål och mata på från andra ?
Skulle man kunna ta en fransk skruv i rätt dim och kapa skallen och svetsa en ögla på?
Produkter som diskuteras: "adjufix"
Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
Nej får ge upp med 20mm slang ska prova få tag på 17-18mm
Annas vette 17 hur jag ska göra...
Sista utvägen är att såga upp golvet och gjuta in slang utan ytterrör men då gäller det att jag hittar bilder som visar hur jag dragit elen i golvet...
Annas vette 17 hur jag ska göra...
Sista utvägen är att såga upp golvet och gjuta in slang utan ytterrör men då gäller det att jag hittar bilder som visar hur jag dragit elen i golvet...
Kapade du "fas" på röret innan du försökte trä i den? En rejäl sådan hjälper mycket vid böjar.
Nej det tänkte jag inte på... är lite orolig att jag dragit patentbandet lite för hårt i betongen så ytterröret blivit hoppressat...
Ska prova att fasa och prova igen, är bara ca 2.5 m så det borde ju gå
17mm golvvärme slang klarar jag effekten då?
Ska prova att fasa och prova igen, är bara ca 2.5 m så det borde ju gå
17mm golvvärme slang klarar jag effekten då?