Krilleman
nino nino skrev:
Med quattro fördelaren så blir det synlig rördragning alltså? Skulle kvitta i detta fallet då det troligen kommer att döljas...
Quattrofördelaren kopplar man alltid (iaf jag) rören rakt upp golvet med. Två som matning och dom andra två direkt vidare till nästa radiator i golv rakt upp i kopplet på nästa.

M22x18 finns ju och sen kan du köra M22x15 vidare till nästa.

Nu har jag gjort så här, blir rör i vägg mellan dom båda vita, tänkte ha termostaterna mot varandra om det går?

Installation av rörledningar i ett pågående renoveringsprojekt av ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Har du ettrörssystem i huset?

Har jag missat något?

Nä blir nytt från en fördelare...
T rör på högra vita för radiator 1 och vidare till radiator 2
lika på den vänstra för retur

Måste bli 2 rör mellan fönstren en till och en retur

@Krilleman har jag tänkt fel?
Tillopp på höger sida upp till radiator vidare till nästa radiator

Retur från höger radiator vidare till vänstra radiatorn och tillbaka till fördelare

Jag måste ha 18 pex hela vägen va?

Krilleman
Ja, det där är lite annorlunda!

Gå upp med båda rören rakt upp i en Thermopanel V4. Och sen drar du synliga rör i sidan in i nästa radiator. På så sätt behöver du bara en uppgång. Precis enligt bilden:

Vill du ha dolda rör hela vägen så får du köra med quattrokopplet.

Diagram av Thermopanel V4 radiator med mått och anslutningsdetaljer samt illustration av synliga rörkopplingar mellan två radiatorer.
Skapa konto

Tänkte gå ut ur vägg till elementen

Krilleman
Inga problem, montera kort vinkelkoppling K22 på anslutningarna. Den gör bara så att M22 gängan flyttas 90º. Samma mutter och kona som passar på V4 radiatorn (eller vanligt koppel) passar på denna.

Extremt viktigt att rören kommer korrekt ur väggen dock!

RSK: 6606037

Vinkelkoppling kort K22 för anslutningar, visar M22 gänga flyttad 90 grader med måttangivelser.
Skapa konto

Visst är det 40cc till radiatorn?
Sätter man returen lägre då, blir ju svårt att lägga 2 18pex parallellt i väggen och göra avstick som ska vara 40cc och på samma höjd

Krilleman
Ja, 40cc på Thermpanels V4 och likaså på radiatorkoppel.

Hur menar du? Matande radiatorrör bör ju komma ut 40cc horisontellt direkt under anslutningarna och 28mm under radiatorns underkant om du kör med K22-kopplingen!

Och sen kan du ju köra med synlig rördragning åt sidan ur sidokopplingen, om du köper Thermopanels V4. Termostaterna skulle du ju sätta mot varandra enligt tidigare inlägg.
Alternativt kan du ju gå in med dessa i väggen också med hjälp av K22-kopplingen!

Inser att jag tänkte lite fel ang rören och var / hur dom kommer ut, men nu är jag nog på banan igen

Tror ni det går att få in 20mm golvvärme slang i 15pex ytterrör? Det är tajt märkte jag...
Går det att värma slangen på nåt vis för att få den lite mjukare när man ska mata i?
Skulle behöva nån bult eller liknande med ögla för att kunna dra från ett hål och mata på från andra ?
Skulle man kunna ta en fransk skruv i rätt dim och kapa skallen och svetsa en ögla på?

Köpte 10m wire, 2 lås och en adjufix karmhylsa som verkar passa riktigt bra i slangen. Glidex har jag sen förut.
Ska prova imorgon

Nej får ge upp med 20mm slang ska prova få tag på 17-18mm

Annas vette 17 hur jag ska göra...
Sista utvägen är att såga upp golvet och gjuta in slang utan ytterrör men då gäller det att jag hittar bilder som visar hur jag dragit elen i golvet...

Kapade du "fas" på röret innan du försökte trä i den? En rejäl sådan hjälper mycket vid böjar.

Nej det tänkte jag inte på... är lite orolig att jag dragit patentbandet lite för hårt i betongen så ytterröret blivit hoppressat...

Ska prova att fasa och prova igen, är bara ca 2.5 m så det borde ju gå

17mm golvvärme slang klarar jag effekten då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.