3 234 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Värme på övervåning
Jag håller på att inreda övervåningen på vårt 1 år gamla hus.
Det är ett 1 1/2 plans hus med vattenbure golvvärme på nedervåningen och FL värmepump.
Nu har turen kommit till att välja uppvärmning på övervåningen. Skall jag välja radiatorer eller skall jag välja golvvärme även här. Jag har inte förberett för ett vattenburet system så det får bli elradiatorer aller aldriven golvvärme.
Vad är för/nackdelar med golvvärme kontra radiatorer?
Är uppvärmningskostnaden billigare med elradiatorer?
/Pajen

Det är ett 1 1/2 plans hus med vattenbure golvvärme på nedervåningen och FL värmepump.
Nu har turen kommit till att välja uppvärmning på övervåningen. Skall jag välja radiatorer eller skall jag välja golvvärme även här. Jag har inte förberett för ett vattenburet system så det får bli elradiatorer aller aldriven golvvärme.
Vad är för/nackdelar med golvvärme kontra radiatorer?
Är uppvärmningskostnaden billigare med elradiatorer?
/Pajen
Vanliga oljefyllda elradiatorer är antagligen överlägset billigare att sätta in dock lite fulare och stör möbleringen. Minskar kallraset vid fönstret, särskilt om tilluften kommer genom spaltventiler i själva fönstren. Golvvärme är naturligtvis behagligare särskilt om du har välisolerat mellanbjälklag eftersom det då tränger upp mindre värme nerifrån till golven. Driftskostnaderna torde vara i princip samma oavsett vad du väljer. Enklare att reparera/bytaut/uppdatera elradiatorerna i ett senare skede. Sen kan du gärna ha elradíatorer med nattsänkning eller som styrs centralt på något sätt.
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
I en annan tråd så har jag nämnt airstar's små värmeväxlare som monteras rumsvis, jag har inbillat mig att de kan fungera bra som värmekälla till typ övervåning samtidigt som man får ventilation på köpet. Eftersom jag är helamatör så "känns" det bra men har egentligen ingen aning om det är rätt eller inte.
Det som "känns rätt" är att att
- får värme å ventilation (till/från) i samma paket
- byggs in i väggen, syns bara som en liten låda inne, och knappt alls ute
- kan monteras rumsvis när man har tid och lust och pengar
usch...jag låter som en försäljare, utan ens ha sett en airstar annat på bild!
Det som "känns rätt" är att att
- får värme å ventilation (till/från) i samma paket
- byggs in i väggen, syns bara som en liten låda inne, och knappt alls ute
- kan monteras rumsvis när man har tid och lust och pengar
usch...jag låter som en försäljare, utan ens ha sett en airstar annat på bild!
försök att fixa vattenburen golvvärme även på övervåningen, jag ångrar bittert att jag inte var mer insatt när vi byggde...har idag elradiatorer 
Trist att köra el på övervåningen när frånluftVP står still då vi eldar i braskaminen på bottenvåningen. Tänk över ditt val...står det mellan el och el så tycker jag att du skall välja radiatorer, mycket billigare installation..
Trist att köra el på övervåningen när frånluftVP står still då vi eldar i braskaminen på bottenvåningen. Tänk över ditt val...står det mellan el och el så tycker jag att du skall välja radiatorer, mycket billigare installation..
jag har fixat vattenburen värme på övervåningen i mitt hus det satt elradiatorer där förut
mitt hus är ifrån -57 1½ plan
det borde bli billigast driftostnad med vattenburen värme uppe, lite dyrare att instalera dock
mitt hus är ifrån -57 1½ plan
det borde bli billigast driftostnad med vattenburen värme uppe, lite dyrare att instalera dock
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden