Under diverse trådar har det spekulerats i olika kulvertsystem, och efter att ha diskuterat detta har jag en ide'/fundering (vilken jag/vi (patka477) var inne lite på i tråden Vedpanna+kulvert):

Skulle man inte kunna köra allt i en 2-rörskulvert och skippa både slavtank och VVC

Problem:
Om man sätter shunten ute i pannrummet och kör värmen därifrån så får man oftast inte in tillräckligt hett vatten för att bereda varmvatten inne.

Lösning
Man sätter man en tappvattenautomat (TVA) inne, som tar vatten parallellt med värmesystemet. När man då tappar vv så startar pumpen på TVA:n, och låter man den signalen även styra en "bypassventil" förbi shunten så kommer det hetvatten genom kulverten och vv kan beredas.

En vanlig pump klarar ca. 2-3L/s och ett Ø22mm rör 26m långt innehåller 10L, vilken innebär att det skulle ta ca. 4sek för hetvattnet att nå TVA:n (om man inte har hög framledning på värmesystemet så för man ju vv på en gång)

Sen när TVA:n stänger av pumpen stängs bypassen och systemet återgår till normalt.
Kvarvarande hetvatten går då ut till värmesystemet = noll förluster för vv

Skulle detta funka??
Kom gärna med mothugg ;)
 
Tja varför inte.. ::)

En 22 mm kopparkulvert innehåller 0,31 liter/meter har jag för mej så har man bara en "snabb ventil" så bör det gå fint.. En TVA behöver väl 10° högre in temp än ut temp.. ::)
Så man kan begränsa tempen till kulverten till 65° för att få ut 55° i kranen o är bara TVA´n bra så har man även en låg retur temp till acktanken.. :)
 
Jag vet inte om jag förstått detta rätt, men kommer du inte att få in färskvatten i systemet. Det syrerika vattnet kommer att skada ditt system i sådana fall?

Dessutom tror jag att det vatten du har i värmesystemet inte är något du vill ha i kranen, det brukar vara ganska svart.

 
Johan Mattsson skrev:
Jag vet inte om jag förstått detta rätt, men kommer du inte att få in färskvatten i systemet. Det syrerika vattnet kommer att skada ditt system i sådana fall?

Dessutom tror jag att det vatten du har i värmesystemet inte är något du vill ha i kranen, det brukar vara ganska svart.
Nja det ska sitta en värmeväxlare på kulverten så det blir inte samma vatten i kranen som kulverten.. Blir typ som en vvx i pannan.. ;)
 
Roade mig lite på lunchen på jämföra priser på en 20m kulvert,
Priser på ack och kamfläns: boroe.se
kulvert rinkaby
TVA, från råd och röns test:

Slavtank:
20 m Kulvert 2-rörs = 6640
TIP 500L = 5312
TIP 1300 = 16563
Kamflänsslingor 10+15m = 9062
Kulvertstyrning = 3500 (har jag för mig att jag betalade)
= 41077 kr

VVC lösning:
20 m Kulvert 4-rörs = 12840
TIP 1800 = 19500
Kamflänsslingor 10+15m = 9062
VVC pump 1500
= 42902 kr

TVA lösning:
20 m Kulvert 2-rörs = 6640
TIP 1800 = 19500
Tappvattenautomat = 9600
bypass ventil 1500kr
= 36940 kr

så man skulle kunna spara lite om det funkar  :-/

 
Jo, jag förstår det. Det handlar alltså om att snabbt tillfälligt höja framledningstempen för att kunna bereda varmvatten. Tycker att detta låter som en utmärkt ide. Jag underskattade trådskaparens kunskap ordentligt :-)
 
Jag tror jag ska maila Baxi och höra vad dom tror. Det enda som är lite osäkert är ju hur fort man får fram hetvatten till TVA:n, det beror lite på hur styrningen för TVA pumpen funkar. Men om den går för fullt ända tills man får rätt vv temp ut från TVA:n,
så ser det ut som om det skulle funka.
 
Intressant.
Om du kan få till det så att den befintliga shunten och den befintliga cirkpumpen kan användas så sparar du in en ventil och en pump.(men det kanske blir krångligt)
Problemet är väl att ställtiden på befintliga shunten kan bli besvärande lång.

Det kanske finns någon typ av magnetventil som blixtsnabbt kan bypassa den befintliga shunten?

Måste du stoppa flödet till radiatorerna (med magnetventil) på samma signal som bypassar shunten?
Annars kanske hetvattnet smiter till radiatorerna och därmed förlänger väntetiden på vv?

Väntetiden blir nog största problemet?
Kommer du att få vv i kranen utan att behöva vänta irriterande länge?
 
Jag kan inget om sånt här, vet inte ens hur en shunt funkar rent tekniskt... men varför kan man inte sätta shunten efter TVA? Då får den ju alltid hett vatten för varmvattenberedningen och man kan sedan shunta ut hur varmt man vill till elementen. Det gäller ju bara att kulverten klarar 90-grader konstant.

 
Det blir onödiga kulvertförluster vid höga temperaturer.
 
Okej. Om man istället för en TVA sätter en dubbelmantlad VVB på ca 200liter, kan man skippa kulvertstyrningen då också? Kan man då ha shunten ute vid pannan och mata VVB med 60-65 gradigt vatten?
 
Bralle skrev:
Okej. Om man istället för en TVA sätter en dubbelmantlad VVB på ca 200liter, kan man skippa kulvertstyrningen då också? Kan man då ha shunten ute vid pannan och mata VVB med 60-65 gradigt vatten?
Visst men även då ökar kulvertförlusterna då tempen körs onödigt hög..
Man vill köra så låg temp som möjligt genom kulverten..
 
Jag grubblar också på kulvertledning, men har lite annan tanke vad gäller temperaturen på vattnet genom kulverten. Jag vill inte riskera att ha tappvarmvattnet på så låg temp att det finns risk för legionärssjukan och tänker mig alltså köra ganska hett vatten i kulverten fram till en ganska lite ack. tank inne i huset, därifrån varmvattenet skall tas, via inbyggd slinga. Större ack, tank vill jag ha i pannrummet i uthuset, och den skall matas samtidigt, eller om det går, sekundärt till den lilla inomhus. För att inte få stora förluster i kulverten, tänker jag mig mesta möjliga isolering, eventuellt grova fjärrvärmerör med klenare isolerade rör dragna inuti. Det skulle ge den extra finessen att jag i händelse av läckage eller rörbrott skall kunna dra ut ledningen utan att gräva upp. Men med egen ved i obegränsad mängd är inte värmeförlusterna största bekymret, utan att få konstruktionen att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.