A Arne_Planka skrev:
Jag föreslår att du åker till ett riktigt u-land för att få lite perspektiv på tillvaron...
Däremot kan man ha synpunkter på varför Sverige, som är en stor exportör av el, skall straffas med höga priser för det.
Tänk om enbart de medborgare som betalade in skatt via arbete fick rösträtt i den bajsbruna långkalsongen vi kallar Sverige!

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk om enbart de medborgare som betalade in skatt via arbete fick rösträtt i den bajsbruna långkalsongen vi kallar Sverige!
Det vore inte mitt drömsamhälle (ja, jag jobbar och betalar skatt).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det vore inte mitt drömsamhälle (ja, jag jobbar och betalar skatt).
Nej, det vore nog spiken i kistan för S,V och MP

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det är ju synd för de tror ju inget kostar om staten betalar.

• Gilla
Andreas781002 och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Energibristen är likt ett u-land, det är den jämförelsen jag
Det "roliga" är ju att det just nu beror på den felande kärnkraften alla vill ha tillbaka.
Och nej, jag är inte emot den.

Fairlane
Det tror jag nog inte.
Det är inte vara pensionärer, sjuka och arbetslösa som röstar på de partierna. Det finns också många pensionärer, sjuka och arbetslösa som röstar på andra partier.

• Gilla
Quartto och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Det "roliga" är ju att det just nu beror på den felande kärnkraften alla vill ha tillbaka.
Och nej, jag är inte emot den.

So du menar att kärnkraften inte fungerar nu är anledningen till att vi har energikrisen ? Så sex nerlagda kärnkraftverk hade int hjälpt då tror du? Jag tycker vi kör på solpaneler de ser så fina ut när de lyser upp vintern med all snö på dem. Eller så köper vi specialdesignade cyklar med dynamo från MP.

Bara att elda olja, funkar skitbra. Kol också, vi slipper ju snart kärnkraft!

Fairlane
Som förespråkare för kärnkraft så blir jag ändå lite förundrad över vissa andra kärnkraftsförespråkares enorma avsky för vindkraft och solkraft. För mig är det bra med många kombinationer. Nackdelen med vindkraften är att den inte fungerar när det blåser, säger sig själv, men att påstå att kärnkraften är så enormt planerbar blir bara löjligt. Isåfall undrar jag vad det var för stolle som planerade att R4 skulle vara avstängd 6 månader, dessutom den kalla delen av året. Var det samma pucko som planerade att köra R3 på halv effekt i helgen, eller Oskarshamn 3 skulle kopplas ur 9 dagar, med start samma dag som man drog ner R3 på halv effekt? O3s stopp var faktiskt planerat, liksom R3s, men kommer samtidigt och visar inte direkt att kärnkraften bara tuffar och går.
Kanske var det samma stolle som valde att att planera in en försening på 13 år på OL3?!

Som sagt, många med bra insyn i kärnkraften förespråkar en kombination av olika energislag, inklusive vindkraft och solkraft. Hemmaproffsen däremot vet såklart bättre.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Det är ju en stor besparing med tanke på dagens elpris. Men synd att det idag också kostar betydligt mer än tidigare. Hur man än tänker kring värmepump är det nog 150 till 200 tusen.,

Hur mycket sparar man på att stänga av element under tid man inte är i rum egentligen? Än att elelement står på hela tiden och man ställer in dem på ca 20 grader ?
Ställ ner alla element till 15 grader och köp en lusekofte och raggsockor

Fairlane Fairlane skrev:
Som förespråkare för kärnkraft så blir jag ändå lite förundrad över vissa andra kärnkraftsförespråkares enorma avsky för vindkraft och solkraft. För mig är det bra med många kombinationer. Nackdelen med vindkraften är att den inte fungerar när det blåser, säger sig själv, men att påstå att kärnkraften är så enormt planerbar blir bara löjligt. Isåfall undrar jag vad det var för stolle som planerade att R4 skulle vara avstängd 6 månader, dessutom den kalla delen av året. Var det samma pucko som planerade att köra R3 på halv effekt i helgen, eller Oskarshamn 3 skulle kopplas ur 9 dagar, med start samma dag som man drog ner R3 på halv effekt? O3s stopp var faktiskt planerat, liksom R3s, men kommer samtidigt och visar inte direkt att kärnkraften bara tuffar och går.
Kanske var det samma stolle som valde att att planera in en försening på 13 år på OL3?!

Som sagt, många med bra insyn i kärnkraften förespråkar en kombination av olika energislag, inklusive vindkraft och solkraft. Hemmaproffsen däremot vet såklart bättre.
med tanke på att Sverige inte är ensam med dess stopp utan man gäller för Finland , Tyskland och Frankrike underst man om det är lika slumpmässigt som SVT:s mannen på gatan intervju eller om det bara är ren inkompetens bakom alla dessa stoppen under de mest samhällskritiska månaderna. Men undrar även hur de tänkte när de vill uppmuntra elbilar i 10 år men tar inte tag i elbristen.

P Putte 9497 skrev:
Ställ ner alla element till 15 grader och köp en lusekofte och raggsockor
har ved och gasol för nödfall.
Synd om alla hus som eventuellt går åt helvetet om elen går under längre tid.

P
Fairlane Fairlane skrev:

Jag har inte enorm avsky för vind och sol. Men jag förstår inte varför det är så viktigt att bygga mer. När det blåser mycket så sjunker priserna under noll redan idag. Och innan man la ner kärnkraftreaktorer så fanns ingen effektbrist. Den typen av nedstängning som sker nu i vissa av verken hade kunnat hanteras bättre om det funnits fler reaktorer igång. Det hade däremot inte kunnat hanteras alls av fler vindkraftverk de dagar när det inte blåser.

Kalla mig hemmaproffs, eller vad du nu känner för, men jag tycker det ekar en anings tomt i debatten om just varför vindkraften skulle vara så viktig som komplement, eftersom det gick utmärkt utan tidigare. Men jag kan mycket väl ha missat nåt. Trots att jag ägnar enormt mycket tid att läsa om detta.

Mulvaden skrev:
Jag har inte enorm avsky för vind och sol. Men jag förstår inte varför det är så viktigt att bygga mer. När det blåser mycket så sjunker priserna under noll redan idag. Och innan man la ner kärnkraftreaktorer så fanns ingen effektbrist. Den typen av nedstängning som sker nu i vissa av verken hade kunnat hanteras bättre om det funnits fler reaktorer igång. Det hade däremot inte kunnat hanteras alls av fler vindkraftverk de dagar när det inte blåser.

Kalla mig hemmaproffs, eller vad du nu känner för, men jag tycker det ekar en anings tomt i debatten om just varför vindkraften skulle vara så viktig som komplement, eftersom det gick utmärkt utan tidigare. Men jag kan mycket väl ha missat nåt. Trots att jag ägnar enormt mycket tid att läsa om detta.
Vindkraften kan ge oss möjligheter att spara på vattenkraften till dagar med lite vind.

Solelen kan ge oss möjlighet att producera elkraft själva för sommarhalvårets behov av personbilstransporter.

Jag tror nog att vi behöver minska elen till uppvärmning OCH bygga ny kärnkraft och vindkraft i södra Sverige om vi vill behålla jobb och välfärd i landet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vindkraften kan ge oss möjligheter att spara på vattenkraften till dagar med lite vind.

Solelen kan ge oss möjlighet att producera elkraft själva för sommarhalvårets behov av personbilstransporter.

Jag tror nog att vi behöver minska elen till uppvärmning OCH bygga ny kärnkraft och vindkraft i södra Sverige om vi vill behålla jobb och välfärd i landet.

Jag är helt emot solenergi som byggs på åkrar , det är enorm förstörelse av åkermark för mat. Bygg på hus, industrier , parkerings som kan ha tak, dubbel nytta när man kan ladda elbilar där.
Ikea har väl 100 000m2 men fick inte ha solpaneler för då räknas de som energiproducent. Kass lagstiftning.
Nya husbyggen , lgh , bostadsrätter borde ha krav på solpaneler på taken. Men främst då vi tydligen måste lösa Europas energibrist då någon jävel tvingade oss att sälja vår premium el dit, Då är det bara kärnkraft kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.