G Granström2 skrev:
Det var ett krav från högljudda danska så kallade miljöaktivister.
Ja, inte miljöpartiet.
Att sossarna, centern och vänstern la sig för danskarna får SE4 lida för nu
 
Mulvaden skrev:
Det här skulle jag säga är flagrant osanning. Om du undrade vad du ”ljuger om”.
Snyggt klippt och klistrat för att förvränga kontexten!

Men även om du försöker förvränga sammanhanget så ligger det mer sanning än lögn i det.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P
ARJU ARJU skrev:
Snyggt klippt och klistrat för att förvränga kontexten!

Men även om du försöker förvränga sammanhanget så ligger det mer sanning än lögn i det.
Jag försöker inte förvränga. Och det ligger definitivt inte mer sanning än lögn i ditt påstående.

Eller ”lögn” kanske är fel ord, där har du nog en poäng. ”Ett under av infantil okunskap” eller ”sinnesutvidgande brist på insikt.” är kanske bättre beskrivningar på ditt resonemang. Lite som hos dom styrande politiker som forsatt oss i den här situationen
 
Mulvaden skrev:
Jag försöker inte förvränga. Och det ligger definitivt inte mer sanning än lögn i ditt påstående.

Eller ”lögn” kanske är fel ord, där har du nog en poäng. ”Ett under av infantil okunskap” eller ”sinnesutvidgande brist på insikt.” är kanske bättre beskrivningar på ditt resonemang. Lite som hos dom styrande politiker som forsatt oss i den här situationen
Nu minsann törs jag påstå att du själv far med osanning, att ta sig kreativa friheter vid citering av mitt inlägg och sedan hävda att du inte försöker förvränga vad jag faktiskt skrev är en uppenbar lögn.

Det kräver mer tid och knappande att utesluta delar av vad jag skrev än att helt enkelt välja att citera hela texten, vilket syfte hade du med att endast citera delar och inte helheten om inte för att bättre passa in i din förvrängning?

Vi kan vara enade i att det rör sig om ”Ett under av infantil okunskap” eller ”sinnesutvidgande brist på insikt" även kända som synonymer till ordet idioti, när man tar strid för direktverkande eluppvärmning och upprepade gånger försöker avleda tekniska förutsättningar till att handla om politik nu eller 20 år sedan. Att ägna sig åt whataboutism när man själv sitter med en ineffektiv uppvärmning kommer förvisso bestraffa sig självt.

Man får helt enkelt skylla sig själv om man fortfarande sitter med direktverkande el idag, för anledningen till att man gör det är brist på eller fel prioriteringar under 20-30års tid. Nu har man antingen en möjlighet att diskutera på t.ex detta forum hur man på bästa sätt tar sig ur rävsaxen man själv satt sig i, eller vältra sig i självömkan, i annat fall rekommenderar jag att man vänder sig till "GAAAH!" tråden.

Egentligen tycker jag att hela situationen är fördjävlig och skulle gärna stämma in i klagosången, för trots dyra investeringar i BVP, FTX automation, samt en förbrukningsreduktion kring 25% genom intrimmning så är även mina räkningar skyhöga.

Men fasen heller att jag tänker sjunka till nivån av whataboutism eller självömkan.
 
  • Gilla
MickeRavioli
  • Laddar…
P
ARJU ARJU skrev:
Nu minsann törs jag påstå att du själv far med osanning, att ta sig kreativa friheter vid citering av mitt inlägg och sedan hävda att du inte försöker förvränga vad jag faktiskt skrev är en uppenbar lögn.

Det kräver mer tid och knappande att utesluta delar av vad jag skrev än att helt enkelt välja att citera hela texten, vilket syfte hade du med att endast citera delar och inte helheten om inte för att bättre passa in i din förvrängning?

Vi kan vara enade i att det rör sig om ”Ett under av infantil okunskap” eller ”sinnesutvidgande brist på insikt" även kända som synonymer till ordet idioti, när man tar strid för direktverkande eluppvärmning och upprepade gånger försöker avleda tekniska förutsättningar till att handla om politik nu eller 20 år sedan. Att ägna sig åt whataboutism när man själv sitter med en ineffektiv uppvärmning kommer förvisso bestraffa sig självt.

Man får helt enkelt skylla sig själv om man fortfarande sitter med direktverkande el idag, för anledningen till att man gör det är brist på eller fel prioriteringar under 20-30års tid. Nu har man antingen en möjlighet att diskutera på t.ex detta forum hur man på bästa sätt tar sig ur rävsaxen man själv satt sig i, eller vältra sig i självömkan, i annat fall rekommenderar jag att man vänder sig till "GAAAH!" tråden.

Egentligen tycker jag att hela situationen är fördjävlig och skulle gärna stämma in i klagosången, för trots dyra investeringar i BVP, FTX automation, samt en förbrukningsreduktion kring 25% genom intrimmning så är även mina räkningar skyhöga.

Men fasen heller att jag tänker sjunka till nivån av whataboutism eller självömkan.
(Citerar hela nu då!:-))

Jag håller med om det mesta du skriver. Och TS gjorde precis som du säger ett lite märkligt hopp från ursprungliga frågeställningen.

Men. Det var inte därför jag svarade på ditt inlägg, för även om man kan argumentera att det är korkat att inte ha satsat på energieffektivisering i sitt hus under de senaste åren, så tycker jag också främst att samhället har missat nåt här. Det är inte husägare som inte varit förutseende nog som gjort att vi är där vi är nu, och att såna här trådar ens startas.

Betänk om samhället skulle börja göra så här inom andra områden, t.ex sluta sköta vägarna alls. Ska man då avkräva att bilisterna borde ha förutsett det för länge sen och bytt fordon och däck i tid?

Heja din och min diskussion är OT känner jag nu. Det kanske hade varit bättre om du bara svarat TS ” Håll dig till ämnet” :-)

(Jag är förresten helt för att man inte ska gnälla om man kan fixa nåt själv. Och jag lider inte själv nämnvärt av detta debacle politiker har ställt till med ska sägas. )
 
Mulvaden skrev:
Betänk om samhället skulle börja göra så här inom andra områden, t.ex sluta sköta vägarna alls. Ska man då avkräva att bilisterna borde ha förutsett det för länge sen och bytt fordon och däck i tid?
Det sker ju redan, eller rättare sagt har skett under en längre tid. Blir vägarna sämre sänker man bara max tillåten fart.
 
G Granström2 skrev:
Ljug inte. Det är 100% beroende på Miljöpartiets agenda som 6 kärnkraftverk utan anledning lagts ned och vi sitter i en djup elkris som kommer att vara länge. Idiotiska satsningar på utländska serverhallar och vätgasstål som ingen kommer att köpa gör saken värre.
De Mp-styrda propagandamedierna försöker skylla på Frankrike!, Brist på gas! och krig i Ukraina men se saken som den är.
För Mp:s utlandsstyrda extremister är det alltid någon annans fel.
Av någon konstig anledning var det ingen för några år sedan som förde upp frågan på dagordningen om de höga energipriser som vi nu ser. Trots att det då redan då måste varit uppenbart för de som nu står på barrikaderna för nya kärnkraftverk.
Det är ju för övrigt två reaktorer till som inte snurrar för tillfället. Av någon anledning har kärnkraftverk för vana att stänga när de som mest behövs (så har det varit under lång tid, det är alltid något som skall fixas). Ett s.k. "planerat stopp" på O3:an, jag antar att det är det man menar med planerbar energi.
Jag har inte räknat på det, men det skulle inte förvåna om antalet dagar som reaktorerna står still väl motsvarar antalet dagar då det är "vindstilla" ute.

Hur långt har de nya reaktorbyggena kommit? Är hallarna uppe än? Eller är det fortfarande ingen som vill bygga?
 
P paralun skrev:
Jo vi försöker att hålla 20-21 grader och det är varje människa värd! Vi är inte skapta för att gå omkring och frysa!
Vi är egentligen skapta för att vara utomhus.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Tröttsamt och leva i ett kommande u land där man ska gå runt och frysa för man inte har råd med värmen..
Jag föreslår att du åker till ett riktigt u-land för att få lite perspektiv på tillvaron...
Däremot kan man ha synpunkter på varför Sverige, som är en stor exportör av el, skall straffas med höga priser för det.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
P
A Arne_Planka skrev:
Av någon konstig anledning var det ingen för några år sedan som förde upp frågan på dagordningen om de höga energipriser som vi nu ser.
kanske beror mer på var du finner din information än att ” ingen” ”förde upp frågan”
 
A Arne_Planka skrev:
Vi är egentligen skapta för att vara utomhus.
Jo och sitta runt en eld för att få värme!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sitta runt en eld för att få värme!
Det var långt senare.
 
K
A Arne_Planka skrev:
Vi är egentligen skapta för att vara utomhus.
Ja, men sen tappade vi pälsen.
Ska vi hårdra det så är vi skapta för att bada.:crysmile:
 
A Arne_Planka skrev:
Jag föreslår att du åker till ett riktigt u-land för att få lite perspektiv på tillvaron...
Däremot kan man ha synpunkter på varför Sverige, som är en stor exportör av el, skall straffas med höga priser för det.
Energibristen är likt ett u-land, det är den jämförelsen jag gör inte med resterande bitar. Hade aldrig vågat jämföra tex Sveriges tågtidtabeller mot tex Japanska. Men när man börjar bryta strömmen för man har missat det kommande energibehovet som uppstått av kommande el-bilar, serverhallar, en stor befolkningsökning på grund av invandring de senaste åren, då är man ganska misslyckad politiker bör jag tillägga.

Men visst de trodde kanske IKEAS ledlampor skulle lösa energikrisen samt deras värmeljus.
 
Fairlane
Jag håller med dig fullt ut. I Sverige finns risk att vi måste stänga ner strömmen korta perioder för vissa kunder. Det är precis som i ett U-land där man är glad om man har ström 5 timmar om dygnet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.