74 524 läst ·
426 svar
75k läst
426 svar
Värme i källaren eller inte?
Vi har ca 15 grader i källaren. Har runt 19 på entréplan och övervåning. Det blir inte varmare i källaren då jag helt enkelt har för lite värme igång överlag. Källaren har vattenburna element och dom är på max precis som i övriga huset.
Källaren är oisolerad därav värmeförlusten.
Källaren är oisolerad därav värmeförlusten.
Fukt bildas inte. Den finns där, men luften kan bära mer fukt om den är varm.E Erik Muraren Andersson skrev:Såhär funkar det: Fukt bildas när du har för stor skillnad mellan temp i källaren kontra utetemp eller temp i övre plan.
Det lönar sig alltid att ha uppvärmd källare. Fukt kan lätt bildas om man snålar på källarvärmen samt att värme stiger uppåt, värmer sakta men säkert betong och ger varmare golv och håller då hela fastigheten i bra och torrt skick. Det drar el med att ha en avfuktare ständigt gå. Billigare att ha källaren varm
En avfuktare värmer mer än ett elelement som förbrukar samma mängd energi, samtidigt som den tar bort fukt.
Värme rör sig inte uppåt, möjligen kan varma fluider röra sig uppåt, men i strukturer rör sig inte värme uppåt mer än åt något annat håll.
Har denna vinter stängt av värmen delvis i min källare, för att hålla nere upp på uppvärmningskostnader.
Har nu fått kalkutfällningar på en yttervägg, som inte har haft det innan, när utrymmet var uppvärmt.
Väggen var tidigare uppreglad med iso och plast, rev ut det för 2-3 år sedan = väldigt mycket fukt.. Lät det torka och målade sen med källarfärg från Teknos, det har funkat bra i cirka 1,5 år nu.
Nu kalkar det däremot igenom, tror ni det kan bero på att jag inte har haft värme på i det aktuella rummet ? Tänker att det borde ju inte spela någon roll för fuktvandring i källaryttervägg, eller ?
Utsidan är med originaldränering sedan -70, så det finns säkerligen brister där.
Har nu fått kalkutfällningar på en yttervägg, som inte har haft det innan, när utrymmet var uppvärmt.
Väggen var tidigare uppreglad med iso och plast, rev ut det för 2-3 år sedan = väldigt mycket fukt.. Lät det torka och målade sen med källarfärg från Teknos, det har funkat bra i cirka 1,5 år nu.
Nu kalkar det däremot igenom, tror ni det kan bero på att jag inte har haft värme på i det aktuella rummet ? Tänker att det borde ju inte spela någon roll för fuktvandring i källaryttervägg, eller ?
Utsidan är med originaldränering sedan -70, så det finns säkerligen brister där.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Även om du upprepar dig många gånger blir det inte sannare.E Erik Muraren Andersson skrev:Såhär funkar det: Fukt bildas när du har för stor skillnad mellan temp i källaren kontra utetemp eller temp i övre plan.
Det lönar sig alltid att ha uppvärmd källare. Fukt kan lätt bildas om man snålar på källarvärmen samt att värme stiger uppåt, värmer sakta men säkert betong och ger varmare golv och håller då hela fastigheten i bra och torrt skick. Det drar el med att ha en avfuktare ständigt gå. Billigare att ha källaren varm
Fel. Fukt i form av vatten eller kondens bildas när varm fuktig luft möter en kall yta. Har du en kall källare där ingen varmluft tillförs genom ventilation eller kontakt med övre våning så bildas ingen fukt.E Erik Muraren Andersson skrev:
Det har du inget belägg för. Bara för att du tror det blir det inte ett faktum.E Erik Muraren Andersson skrev:
Det kan lika gärna ha med väder och markförhållanden att göra. Sitter själv i ett hus med oisolerad källare med gammal dränering och märker stor skillnad år från år. I vinter har det varit väldigt dåliga förhållanden här och jag har fått mer fuktgenomslag är de flesta andra vintrar.S salkin85 skrev:
Ja jag tycker också att det är orimligt att det ska påverkas av om man har 20 grader i utrymmet, eller 16 som det håller annars.D Dublin skrev:
Det kan bero på sänkningen av värmen, värme håller fukt borta och utfällningar kan vara ett tecken på att fukt tränger igenom utifrån. Finns bara ett botemedel, det är att hålla god temp i källarplan. Egen erfarenhet.S salkin85 skrev:Har denna vinter stängt av värmen delvis i min källare, för att hålla nere upp på uppvärmningskostnader.
Generellt så stiger värme uppåt och givetvis åt andra hållet i strukturer också.D Daniel 109 skrev:Fukt bildas inte. Den finns där, men luften kan bära mer fukt om den är varm.
En avfuktare värmer mer än ett elelement som förbrukar samma mängd energi, samtidigt som den tar bort fukt.
Värme rör sig inte uppåt, möjligen kan varma fluider röra sig uppåt, men i strukturer rör sig inte värme uppåt mer än åt något annat håll.
I betong så har man en tröghetsfaktor och lagring av energi i form av värme beroende på tjockleken. Klokast är att hålla runt 20 grader i nedre plan/källaren plan för fördelningens skull och att hålla fukt borta, då en fastighet är byggd för att ha panna i källarplan. Enbart fastigheter med torpargrunder ska ha sval temp.
Kondens(f u k t) bildas när du har kalla ytor och där exempelvis fuktig varmare luft sugs ner i en källare utifrån en sommarkväll och då kan o n d e n s e r a r .....- just därför är det mycket klokt att hålla källaren varm året om.D Daniel 109 skrev:Fukt bildas inte. Den finns där, men luften kan bära mer fukt om den är varm.
Sommar- håll fuktig luft ute genom att hålla källaren varm...vinter- håll kylan borta och torka ut med behaglig temp i källaren som förhindrar kondens och fuktgenomträngning utifrån som dessutom kan frysa. Detta i kombination med en väldränerad källare!
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Min källare håller 10-14 C och är snustorr.J Jockebyggab skrev:Generellt så stiger värme uppåt och givetvis åt andra hållet i strukturer också.
I betong så har man en tröghetsfaktor och lagring av energi i form av värme beroende på tjockleken. Klokast är att hålla runt 20 grader i nedre plan/källaren plan för fördelningens skull och att hålla fukt borta, då en fastighet är byggd för att ha panna i källarplan. Enbart fastigheter med torpargrunder ska ha sval temp.
Bäst är att ha värme i källaren om kåken är byggd för det från början.S shomakie skrev:
Hela fastigheten påverkas av källare pengar. Om du vill ha jämnågot fördelning av värmen, skönare golv ovanför, minimera risk för kallraset och fukt som orsakar mögel mm- håll källaren varm. Blir inte dyrare heller eftersom man får nytta av energin som dessutom letar sig genom väggar och bjälklag uppåt. Erfarenheten från bygg och äldre fastigheter har visat detta faktum. Håll källaren varm, då behöver man inte brassa på med avfuktare lika mycket heller.
Släpp det där- alla vet att värme håller fukt borta och kondens bildas exakt just när du har kalla ytor från exempelvis kalla källarväggar som möter exempelvis fuktig luft som är varmare utifrån på sommaren också om man har kall källare, samt att fukt som tränger in från väggar hålls borta med värmeenergi. Allt detta vet vi som bygger både nytt och har renoverat gamla fastigheter! Vi har sett kåkar som klarat sig fint just på grund av att man hållit källaren tempererade och vi har sett förstörda kåkar där folk haft källaren kall efter borttagande av värmepanna och då trott att dom sparar pengar...ja tjena! Det blir en kalldusch på renoveringskostnad och mögel-sanering som ett brev på posten några vintrar senare! Ta till dig detta- uppmuntra INTE folk att ha källaren kall- såvida det inte är TORPARGRUND!T Thomas_Blekinge skrev:Det kan man olika åsikter om. Jag har ingen värme i källaren alls, det pendlar in sig på 10-12 grader vintertid och allt är torrt. Bergvärmepumpen står i källaren men alstrar inte mycket värme där. Dock är hela källaren ett enda stort rum. Har man en del smårum kan det ju vara lite instängt på sina håll.
Fukten hålls inte bort av att det är varmt utan att man undvika kondens.
Håll värmen i källaren så slipper du alla problem!S salkin85 skrev:Har denna vinter stängt av värmen delvis i min källare, för att hålla nere upp på uppvärmningskostnader.