3 989 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Värme i huset när ingen är hemma.
Jag har fått lite ändrade familjeförhållanden och kommer vara i mitt hus ca varannan vecka. Hade tänkt mig att ställa ner värmen den veckan då ingen är i huset. Vilken grad skall man ställa huset på?
Tack.
Tack.
Jag har fått tipset att alltid ha varmare inne än ute. Och så minst 10-12 grader.
Om jag fattat det rätt så minskas problemen med fukt om du har det varmare än ute.
Vad har du för uppvärmning idag och vilken reglering?
I huset har vi alla element på 10 grader och LLVP på 12 grader.
Tar en dag att få fullt varmt mitt i vintern med allt på max och kamin. 3h okej i rummen men ej i säng osv.
Om jag fattat det rätt så minskas problemen med fukt om du har det varmare än ute.
Vad har du för uppvärmning idag och vilken reglering?
I huset har vi alla element på 10 grader och LLVP på 12 grader.
Tar en dag att få fullt varmt mitt i vintern med allt på max och kamin. 3h okej i rummen men ej i säng osv.
Skillnad i temperatur är drivkraft för fuktvandring. Således bör man försöka ha det varmare inne än ute för att slippa problem med fukt som går åt "fel håll". Eftersom det rör sig om väldigt långsamma förlopp så räcker det kanske att se till så att man ligger rätt 2/3 av tiden.
Intressant tråd, som veckopendlare vill jag spara pengar. Tennpest var intressant, läste i nån av av damens tidningar nåt liknande.
Säger att generellt måste det bero på utetemperatur samt luftfuktighet (ute) vilken temperatur man måste ha i huset för att det skall må bra.
Daggpunkt!? Tror jag också spelar en roll.
Ohyra? Har problem med "or" som gnager små hål i möbler och lämnar små högar med fint trämjöl. Har för mig att de inte trivs vid högre temperatur.
Säger att generellt måste det bero på utetemperatur samt luftfuktighet (ute) vilken temperatur man måste ha i huset för att det skall må bra.
Daggpunkt!? Tror jag också spelar en roll.
Ohyra? Har problem med "or" som gnager små hål i möbler och lämnar små högar med fint trämjöl. Har för mig att de inte trivs vid högre temperatur.
Klicka här för att svara