1 304 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Värme i fönsterbräda
De här värmemattorna man lägger uppepå fönsterbrädan är ju inte snygga men löser kanske problemet med de känsliga växterna när det är som kallast?
Mattan kanske bara behövs dec-feb och under den tiden kanske man kan stå ut med de fula mattorna?
Finns kanske snyggare och bättre mattor?
https://www.clasohlson.com/se/Nelso...czXY3G_160sZXQ_ZBPNPVk4UPA9hPyxvnyTwe1hvICRQk
Mattan kanske bara behövs dec-feb och under den tiden kanske man kan stå ut med de fula mattorna?
Finns kanske snyggare och bättre mattor?
https://www.clasohlson.com/se/Nelso...czXY3G_160sZXQ_ZBPNPVk4UPA9hPyxvnyTwe1hvICRQk
Behövs det mer värme än vanlig rumstemperatur, eller räcker det om du blir av med kylan från kalla fönsterbrädor?
Om man vill gjuta in något eller på annat sätt få den perfekta och osynliga lösningen blir det nog ett dyrt bygge, fast det är kanske inget problem om växterna mår bra. Det har du fått oilka förslag på.
Ett enklare sätt är kanske att bygga en låg låda att sätta ovanpå fönsterbänkarna. Det behöver inte vara fult. En kanske fem cm hög låda med samma mått som fönsterbrädan. Kanten en lackad (eller målad) trälist och ovansidan klädd med valfritt laminat, med eller utan marmormönster. I lådan en skiva frigolit för att isolera från kylan och på den en värmematta som den från ClasOhlson ovan.
Om man vill gjuta in något eller på annat sätt få den perfekta och osynliga lösningen blir det nog ett dyrt bygge, fast det är kanske inget problem om växterna mår bra. Det har du fått oilka förslag på.
Ett enklare sätt är kanske att bygga en låg låda att sätta ovanpå fönsterbänkarna. Det behöver inte vara fult. En kanske fem cm hög låda med samma mått som fönsterbrädan. Kanten en lackad (eller målad) trälist och ovansidan klädd med valfritt laminat, med eller utan marmormönster. I lådan en skiva frigolit för att isolera från kylan och på den en värmematta som den från ClasOhlson ovan.
Vad som är dyrt är väl en definitionsfråga... Köper man självreglerande kabel på metervara och några termostater (en per rum?) blir det inte så jättemycket pengar för en helt osynlig lösning.Hep skrev:
Jag förstår hur du menar, men då är ju ett badrum inte heller så dyrt. Fast jag borde kanske valt ett annat ord än dyrt. Tidskrävande, omständligt? Åtminstone mer tidskrävande än min lösning. Fast troligen mycket snyggare om man tycker det är värt arbetet.useless skrev:
Tack för ett konstruktivt förslag!S SirKnasen skrev:
Det räcker om fönsterbrädorna inte är kalla. Men det är ingen nackdel om de skulle bli lite varmare än rumstemperaturen.Hep skrev:
Behövs det mer värme än vanlig rumstemperatur, eller räcker det om du blir av med kylan från kalla fönsterbrädor?
Kostnaden blir inte många promille av den totala ombyggnadskostnaden.
Kanske börja med att sätta ner en termometer i jorden på en kruka nu och sedan göra om samma sak när du ställt krukan på något sätt där värmen inte leds bort så enkelt. Jag råkar ha såna här plastpyramider liggande och skulle ta dem, men det funkar ju med vad som helst med liten yta och/eller isolerande material.B Bilybianca skrev:
Om kostnaden är väldigt liten i helheten, så betyder det väl också att det finns massor med annat att göra. Det var mer så jag tänkte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr var problemet det omvända.B Bilybianca skrev:Hej!
Jag håller på med en större renovering i mitt hus. Jag ska riva upp och helt göra om alla golv inklusive bjälklag, och då lägga in vattenburen golvvärme. I fönstren, stora treglasfönster, ska jag montera breda fönsterbräden av marmor.
Problem: stora fönster=kallras. Golvvärme=inga radiatorer under fönstren.
Och jag tycker om krukväxter, som inte gillar kalla fönsterbrädor.
Så jag vill ha värme under själva fönsterbrädorna.
En möjlig, men tekniskt besvärlig lösning är dra upp själva golvvärmeslingan i väggen och under fönsterbrädorna, sedan ner igen. Risk för att det blir en luftbubblefälla, så att luftningsmöjlighet behöver fixas.
Ett annat alternativ kunde vara någon elektrisk värmematta. Den måste då vara tillräckligt smal, och tåla att gjutas fast under fönsterbrädan. Finns det sådana mattor?
Kloka synpunkter tas tacksamt emot. Snillen spekulerar, och du som tycker att jag ska ha mindre fönster eller ingen golvvärme, hänvisas till andra trådar.
Med radiator under fönsterbrädan steg varm torr luft som sades torka ut växter på fönsterbrädan. Det fanns små keramikkärl man hängde på sektionselement och fyllde med vatten som skulle dunsta för att höja luftfuktigheten. Uppfuktningen var dock minimal.
Nutida arkitektur med fönster till golv är en annan lösning.
Det var en kul fråga. Jag har kollat lite hur det ser ut hemma hos mig. Hus byggt år 2000 med 3-glasfönster. Vattenburen golvvärme och fönsterbänkar i marmor som sticker ut en bit.B Bilybianca skrev:Hej!
Jag håller på med en större renovering i mitt hus. Jag ska riva upp och helt göra om alla golv inklusive bjälklag, och då lägga in vattenburen golvvärme. I fönstren, stora treglasfönster, ska jag montera breda fönsterbräden av marmor.
Problem: stora fönster=kallras. Golvvärme=inga radiatorer under fönstren.
Och jag tycker om krukväxter, som inte gillar kalla fönsterbrädor.
Så jag vill ha värme under själva fönsterbrädorna.
En möjlig, men tekniskt besvärlig lösning är dra upp själva golvvärmeslingan i väggen och under fönsterbrädorna, sedan ner igen. Risk för att det blir en luftbubblefälla, så att luftningsmöjlighet behöver fixas.
Ett annat alternativ kunde vara någon elektrisk värmematta. Den måste då vara tillräckligt smal, och tåla att gjutas fast under fönsterbrädan. Finns det sådana mattor?
Kloka synpunkter tas tacksamt emot. Snillen spekulerar, och du som tycker att jag ska ha mindre fönster eller ingen golvvärme, hänvisas till andra trådar.
Så här blev de uppmätta temperaturerna. Utetemperatur -2 grader.
Kök:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fönsterbänk: 16.7
Rumstemp: 20.7
Diff: -4 grader
Kontor:
Fönsterbänk: 15.2
Rumstemp: 19.2
Det här bara 2 samples för att ge något vettigt handtag att hålla i. Min termometer är säkert oprecis men deltat blir tillräckligt korrekt för den här diskussionen. Sen finns det vassare 3-glasfönster än vad jag installerade för 25 år sedan och det går att bygga och isolera hus på andra sätt.
Min enkla slutsats är att jag skulle somna om och fundera på något annat.
Tack för ett konstruktivt inlägg som bygger på egen erfarenhet och inte bara "funderingar".ClasseClas skrev:
Det var en kul fråga. Jag har kollat lite hur det ser ut hemma hos mig. Hus byggt år 2000 med 3-glasfönster. Vattenburen golvvärme och fönsterbänkar i marmor som sticker ut en bit.
Kök:
[bild][bild]
Kontor:
Det här bara 2 samples för att ge något vettigt handtag att hålla i. Min termometer är säkert oprecis men deltat blir tillräckligt korrekt för den här diskussionen. Sen finns det vassare 3-glasfönster än vad jag installerade för 25 år sedan och det går att bygga och isolera hus på andra sätt.
Dock är jag intresserad av om du sett någon slags effekt på krukväxter. 16 grader är ändå rätt kallt i tropikerna. Och det är skillnaden i jord- och lufttemperatur som bekymrar mig.
Nu är väggarna byggda och fönstren insatta med högsta isoleringsstandard, så där blir det ingen ändring dock.
Jag bor i Skåne, så det är inte ofta temperaturen är långt under +-0°, även om det kan gå neråt -20°.
Redigerat:
Nu vet jag ju inte vad det är för växter du odlar, det kanske är några väldigt värmekrävande växter. Vi har väldigt mycket växter och vi odlar och tar sticklingar av en hel del sådant som går under benämningen "tropiska växter" och bäst resultat har vi där vi har golvvärme och inte värme under fönsterbrädan/bänken med själva växten.
Även lufttemperatur i fönstret blir lite lägre än i rummet om man inte har en väldigt grund fönsternisch.
Vi har inte golvvärme i alla rum så jag känner att jag har en bra jämförelse situation.
Nu odlar vi inte de riktigt svåra orkidéerna tex som kan kräva höga temperaturer men min erfarenhet av den typen av växter är att de samtidigt kräver hög luftfuktighet och därmed mår bäst i skåp där man kan kontrollera både värme och luftfuktighet (och ljus).
Ökenväxter som vill ha torr luft brukar, vintertid, i de flesta fall må utmärkt med de lite lägre temperaturer som blir på en fönsterbräda i ett rum med golvvärme. (Problem med dessa växter kan uppstå sommartid om nattemperaturen blir för hög men det är en annan historia.)
Självklart får vattenmängden anpassas efter temperaturen och ljuset.
Vi har tillskottsljus till våra växter både i fönstren och inne i rummen.
Även för citrusfrukter tycker jag att golvvärme och växten placerad en bit ovanför är det som är bäst för övervintring.
Med andra ord tycker jag att golvvärme är väldigt bra när det gäller växtodling.
Även lufttemperatur i fönstret blir lite lägre än i rummet om man inte har en väldigt grund fönsternisch.
Vi har inte golvvärme i alla rum så jag känner att jag har en bra jämförelse situation.
Nu odlar vi inte de riktigt svåra orkidéerna tex som kan kräva höga temperaturer men min erfarenhet av den typen av växter är att de samtidigt kräver hög luftfuktighet och därmed mår bäst i skåp där man kan kontrollera både värme och luftfuktighet (och ljus).
Ökenväxter som vill ha torr luft brukar, vintertid, i de flesta fall må utmärkt med de lite lägre temperaturer som blir på en fönsterbräda i ett rum med golvvärme. (Problem med dessa växter kan uppstå sommartid om nattemperaturen blir för hög men det är en annan historia.)
Även för citrusfrukter tycker jag att golvvärme och växten placerad en bit ovanför är det som är bäst för övervintring.
Med andra ord tycker jag att golvvärme är väldigt bra när det gäller växtodling.
Redigerat:
Jag ser det det som ett mindre problem. Som exempel i sagda kontor har hustrun satt upp en hydroponisk vinterodling med tomater drivna från köpta frön. Österläge.
Behöver du ändå rejält med hög värme och inte minst mkt hög luftfuktighet får du ordna detta med en separat klimatkammare typ miniväxthus för inomhusbruk.
Det är lätt att just nu fokusera på vinterkylan men jag tycker att sommarsäsongens solinstrålning och kraftiga uppvärmning av fönsterbänkarna med åtföljande uttorkning är ett större problem. Det gäller att välja rätt typer av växter i väster- och söderlägena.
Logga in
Skapa konto
Behöver du ändå rejält med hög värme och inte minst mkt hög luftfuktighet får du ordna detta med en separat klimatkammare typ miniväxthus för inomhusbruk.
Det är lätt att just nu fokusera på vinterkylan men jag tycker att sommarsäsongens solinstrålning och kraftiga uppvärmning av fönsterbänkarna med åtföljande uttorkning är ett större problem. Det gäller att välja rätt typer av växter i väster- och söderlägena.
Tack för ännu ett svar som bygger på erfarenhet!Jiji skrev:
Nu vet jag ju inte vad det är för växter du odlar, det kanske är några väldigt värmekrävande växter. Vi har väldigt mycket växter och vi odlar och tar sticklingar av en hel del sådant som går under benämningen "tropiska växter" och bäst resultat har vi där vi har golvvärme och inte värme under fönsterbrädan/bänken med själva växten.
Inspirerad av dig gjorde jag nästan samma mätning i mitt annexhus, också 25 år gammalt med golvvärme och treglasfönster. Där drog jag upp golvvärmeslangen upp i fönstren och ner till golvet igen, med avluftningsventil dold bakom tapeten. Jag har ännu inte behövt avlufta, kanske för att det finns "luftbubblefällor" både i pannrummet och i fördelaren för just dessa kretsar i huset i fråga innan vattnet når fram till de olika rummen och fönstren.ClasseClas skrev:
Det var en kul fråga. Jag har kollat lite hur det ser ut hemma hos mig. Hus byggt år 2000 med 3-glasfönster. Vattenburen golvvärme och fönsterbänkar i marmor som sticker ut en bit.
Kök:
[bild][bild]
Kontor:
Resultat:
Första bilden temp vid fönstret och med stektermometer i krukjorden.
Andra bilden temp i rummet
Tredje bilden hela fönstret (för kontext)
Fjärde bilden temperaturen med termometern liggande på själva marmorskivan med kontakt termometer/skiva.
Växter i dessa fönster mår mycket bättre än de jag har i gamla boningshuset, det jag håller på att renovera. Där är det traditionella radiatorer under fönstren.
På somrarna bor växterna utomhus.
Redigerat: