Hej!
Jag håller på med en större renovering i mitt hus. Jag ska riva upp och helt göra om alla golv inklusive bjälklag, och då lägga in vattenburen golvvärme. I fönstren, stora treglasfönster, ska jag montera breda fönsterbräden av marmor.
Problem: stora fönster=kallras. Golvvärme=inga radiatorer under fönstren.
Och jag tycker om krukväxter, som inte gillar kalla fönsterbrädor.
Så jag vill ha värme under själva fönsterbrädorna.
En möjlig, men tekniskt besvärlig lösning är dra upp själva golvvärmeslingan i väggen och under fönsterbrädorna, sedan ner igen. Risk för att det blir en luftbubblefälla, så att luftningsmöjlighet behöver fixas.
Ett annat alternativ kunde vara någon elektrisk värmematta. Den måste då vara tillräckligt smal, och tåla att gjutas fast under fönsterbrädan. Finns det sådana mattor?
Kloka synpunkter tas tacksamt emot. Snillen spekulerar, och du som tycker att jag ska ha mindre fönster eller ingen golvvärme, hänvisas till andra trådar.

B Bilybianca skrev:
Hej!
Jag håller på med en större renovering i mitt hus. Jag ska riva upp och helt göra om alla golv inklusive bjälklag, och då lägga in vattenburen golvvärme. I fönstren, stora treglasfönster, ska jag montera breda fönsterbräden av marmor.
Problem: stora fönster=kallras. Golvvärme=inga radiatorer under fönstren.
Och jag tycker om krukväxter, som inte gillar kalla fönsterbrädor.
Så jag vill ha värme under själva fönsterbrädorna.
En möjlig, men tekniskt besvärlig lösning är dra upp själva golvvärmeslingan i väggen och under fönsterbrädorna, sedan ner igen. Risk för att det blir en luftbubblefälla, så att luftningsmöjlighet behöver fixas.
Ett annat alternativ kunde vara någon elektrisk värmematta. Den måste då vara tillräckligt smal, och tåla att gjutas fast under fönsterbrädan. Finns det sådana mattor?
Kloka synpunkter tas tacksamt emot. Snillen spekulerar, och du som tycker att jag ska ha mindre fönster eller ingen golvvärme, hänvisas till andra trådar.
Smal och tåla ingjutning? Elektrisk golvvärme? Jag håller med om att det inte är någon bra idé att dra upp den vattenburna av precis de skäl du nämner.

Intressant idé... I princip all elektrisk golvvärme tål att gjutas in i golvet, så det ska inte vara några problem att hitta något passande.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
tommib
Ja, intressant idé. Synd att installera elvärme om du producerar värmen till golvvärmen med en värmepump. Jag skulle övervägt att dela på det, så att fönsterbänken får en egen slinga med tunn slang som inte bygger så mycket. Nackdelarna med att dra upp golvvärmeslingan är som jag ser det för stora, som du själv identifierat. Frågan är väl hur svårt det skulle vara att dra fram en extraslinga? Hur tjocka fönsterbänkar kan du acceptera?

Elvärme är dock överlägset enklast och det torde vara en plug and playlösning. Viktigt då att ha en "golvsensor" i bänken så att termostaten inte går på lufttemperatur i rummet.

Värmen stiger ju uppåt kan du inte ha extra tätt mellan rören vid fönstren

useless useless skrev:
Intressant idé... I princip all elektrisk golvvärme tål att gjutas in i golvet, så det ska inte vara några problem att hitta något passande.
Finns det så korta ingjutningsbara kablar? Som kortast 2 meter, som längst 6 meter. Räcker då till 2 eller 3 paralleller. Fönstren är 1 meter upp till 1,8 meter breda.

tommib tommib skrev:
Ja, intressant idé. Synd att installera elvärme om du producerar värmen till golvvärmen med en värmepump. Jag skulle övervägt att dela på det, så att fönsterbänken får en egen slinga med tunn slang som inte bygger så mycket. Nackdelarna med att dra upp golvvärmeslingan är som jag ser det för stora, som du själv identifierat. Frågan är väl hur svårt det skulle vara att dra fram en extraslinga? Hur tjocka fönsterbänkar kan du acceptera?

Elvärme är dock överlägset enklast och det torde vara en plug and playlösning. Viktigt då att ha en "golvsensor" i bänken så att termostaten inte går på lufttemperatur i rummet.
Bra synpunkt med sensor. Plats är inget problem, väggen är Finja Exakt (lättklinker) så det är bara att fräsa/hugga ut spår. Själva fönsterbänkarna torde vara 30 mm, och det är medräknat när fönsten satts på plats.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Värmen stiger ju uppåt kan du inte ha extra tätt mellan rören vid fönstren
Det skulle minska risken för golvdrag, men själva fönsterbrädorna skulle ändå bli iskalla på vintern.

Hur mycket värme räknar du med att behöva tillföra i fönsterbrädan för att kompensera kalldraget? En kallare dag så kan det, beroende på fönster, det vara åtskilliga grader kallare i fönsternischen. Att kompensera det med värme i fönsterbrädor innebär troligen ganska varma sådana.

Det jag far efter är huruvida växterna verkligen mår bra i en sådan miljö?

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hur mycket värme räknar du med att behöva tillföra i fönsterbrädan för att kompensera kalldraget? En kallare dag så kan det, beroende på fönster, det vara åtskilliga grader kallare i fönsternischen. Att kompensera det med värme i fönsterbrädor innebär troligen ganska varma sådana.

Det jag far efter är huruvida växterna verkligen mår bra i en sådan miljö?
Med elektrisk värme går det ju att styra ganska exakt oberoende av värmen i resten av rummet.

Jo, och man använder värmemattor under växter för att gynna växten - de brukar ligga på ett fåtal watt - men styrning till trots är ju frågan hur mycket effekt som behövs för att kompensera kylan från fönstret och vilken konsekvens det får. Jag är inte övertygad att det är vägen att gå.

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Jo, och man använder värmemattor under växter för att gynna växten - de brukar ligga på ett fåtal watt - men styrning till trots är ju frågan hur mycket effekt som behövs för att kompensera kylan från fönstret och vilken konsekvens det får. Jag är inte övertygad att det är vägen att gå.
Det är jag. Jag är inte rädd för golvdrag, det är en av poängerna med golvvärme att man slipper det.
Det som bekymrar mig är att kalla fönsterbänkar=kalla krukor med kalla jordklumpar. Då vill rötterna ha lite vatten och gå i vinterdvala. Men den står ljust i fönstret, och vill ha vatten för att växa. Man kan välja mellan torr jord=vissnande ovanjordsdel eller blöt kall jord=ruttnande rötter.
Mormor visste vad hon sysslade med, och hade krukväxter som verkligen ville ha vintervila. Jag, å andra sidan, har tropiska växter som inte vet vad vinter är.
Jag har drivit upp många skott efter resor till varma länder genom att låta dem rota sig ovanpå en akvarielampa. Så att underjordsvärme fungerar tvivlar jag inte på. På den punkten är det jag som är experten, och det var inte det jag bad om råd om.

B Bilybianca skrev:
Jag är inte rädd för golvdrag, det är en av poängerna med golvvärme att man slipper det.
Just golvdrag på grund av kallras från fönstren är väl en av svagheterna med golvvärme? Det motverkar bäst med en radiator under fönstret.
Men med moderna välisolerade fönster brukar det inte vara något problem.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bilybianca skrev:
Jag har drivit upp många skott efter resor till varma länder genom att låta dem rota sig ovanpå en akvarielampa. Så att underjordsvärme fungerar tvivlar jag inte på. På den punkten är det jag som är experten, och det var inte det jag bad om råd om.
Jo, men det är skillnad på att tex fröså eller få sticklingar att ta sig bättre genom en värmeboost och att de behöver mer än normal rumstemperatur generellt. Eftersom detta är hela grunden för frågan är det inte orimligt att ändå diskutera behovet innan man väljer lösningar som både är dyra i drift och installation.

Har du testat, tex nu på vintern, att stänga av eller strypa hårt ett element vid ett fönster under några veckor, där du ställer en eller två av varje art och ser vad som händer? (Antar att du har så många plantor av varje att det är en godtagbar risk.)

En värmeslinga (/frostvakt) som grävs ner i krukan istället för fönsterbänken kanske är ännu effektivare? Kanske går att gömma rätt väl om det planeras när väggarna är öppna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.