4 043 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Värme genom FTX eller värmeluftpump?
Hej
Vi har ett suterränghus på 180 kvm från 1974 som vi håller på att renovera. Vi är helt gröna vad gäller all erfarenhet av hus och att renovera! Idag finns en värmeluftpump installerad på nedervåningen (som kommer att behövas bytas om ett par år) men mestadels är uppvärmingen direktverkande el. Huset har även ett gammalt ftx system installerat som vi har fått höra är ineffektivt och kostar mer än vad det smakar. Vår fundering är nu om vi ska uppgradera/installera nytt ftx-aggregat och få mestadels av uppvärmningen genom detta eller att installera en ny värmeluftpump på övervåningen och byta den på nedervåningen? I båda fallen måste vi fortfarande komplettera med direktverkande el. Vad är bäst att göra och hur effektiv kan uppvärmingen genom ftx bli?
Vi har ett suterränghus på 180 kvm från 1974 som vi håller på att renovera. Vi är helt gröna vad gäller all erfarenhet av hus och att renovera! Idag finns en värmeluftpump installerad på nedervåningen (som kommer att behövas bytas om ett par år) men mestadels är uppvärmingen direktverkande el. Huset har även ett gammalt ftx system installerat som vi har fått höra är ineffektivt och kostar mer än vad det smakar. Vår fundering är nu om vi ska uppgradera/installera nytt ftx-aggregat och få mestadels av uppvärmningen genom detta eller att installera en ny värmeluftpump på övervåningen och byta den på nedervåningen? I båda fallen måste vi fortfarande komplettera med direktverkande el. Vad är bäst att göra och hur effektiv kan uppvärmingen genom ftx bli?
Absolut är vi med på att ftx är främst ventilation men enligt vår byggherre ska man även kunna få värme genom ftx systemet, men som vi är som sagt helt gröna på området. Vad är mest driftskostnadseffektivt?E etompau skrev:
Man kan sätta elvärmare på ftx-systemet men det är inte ekonomiskt försvarbart, då kan du lika gärna ha kvar dina elradiatorer.S Sabinalouise skrev:
Du behöver ha någon form av ventilationslösning. Vad är det som säger att du behöver byta ditt ftx-aggregat? Troligtvis förlorar du på att byta ftx innan det går sönder, först då ska man fundera på reparation eller utbyte.
Ska du göra någon form av investering är troligen en luft-luft på övervåningen för att kunna stänga av elementen den bästa lösningen.
Olika varianter av ftx fanns. Det är egentligen inte själva värmeväxlingen i sig självt som var problemet utan hur eftervärmning o avfrostning löstes. Vissa aggregat förvärmde t.o.m uteluften till 0 grader innan det släpptes in i växlaren. (Hjärnsläpp måste väl konstruktören åtminstone haft.) Med dåtidens plattväxlare blev tilluften sällan varmare än 11-12 grader och behövde eftervärmas innan det släpptes in i rummet vilket gjordes via elvärmare på mellan 1000-2000watt . (2000 watt = 2 kw) och som ofta slog på så fort det blev minusgrader ute. Att få värme "luftvägen" behövs 3-4 ggr så mycket luft som ett vanligt ftx ger och temperaturer på luften på mellan 40-50 grader ,vilket ytterligare kräver min 6 kw, så om huset inte är försett med ett sådant regelrätt luftvärmesystem så be byggherren lägga fram egna fakta på sitt påstående.S Sabinalouise skrev:
Hur värms varmvatten är det också med el?
Hur mycket ska ni renovera?
Nyare ftx aggregerat är effektivare, tystare och har fläktar som går på likström och blir således mer energisnåla. Tips behåll oavsett om ni kommer uppgradera, testa bara hur luften blir om ni stänger av det en halv dag...
Problemet med luftvärmepump är att innedelen måste placeras på ett "bra" ställe och kommer inte att kunna ersätta elelementen fullt ut.
Ryms en konvertering till vattenburen värme i budget? Element/golvvärme som isåfall även kräver en investering i nytt värmesystem vanligast en luft-vattenvärmepump.
Hur mycket ska ni renovera?
Nyare ftx aggregerat är effektivare, tystare och har fläktar som går på likström och blir således mer energisnåla. Tips behåll oavsett om ni kommer uppgradera, testa bara hur luften blir om ni stänger av det en halv dag...
Problemet med luftvärmepump är att innedelen måste placeras på ett "bra" ställe och kommer inte att kunna ersätta elelementen fullt ut.
Ryms en konvertering till vattenburen värme i budget? Element/golvvärme som isåfall även kräver en investering i nytt värmesystem vanligast en luft-vattenvärmepump.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ni har ett gammalt hus som troligtvis är ganska dåligt isolerat. Det ger ett hyffsat högt värmebehov som inte fungerar att tillgodose med enbart ventilationsluften.
FTX är jättebra så behåll det, vi vet inte vad det är för aggregat ni har men om något så byt bara ut det mot ett modernare när det är trasigt.
Om ni ska byta golv så är det ett utmärkt tillfälle att lägga in vattenburen golvvärme, sen skaffar ni en luft-vatten värmepump eller bergvärme för uppvärmningen.
Ska ni inte byta golv så behåll befintlig luftvärmepump och montera en till på lämpligt ställe i övre plan
FTX är jättebra så behåll det, vi vet inte vad det är för aggregat ni har men om något så byt bara ut det mot ett modernare när det är trasigt.
Om ni ska byta golv så är det ett utmärkt tillfälle att lägga in vattenburen golvvärme, sen skaffar ni en luft-vatten värmepump eller bergvärme för uppvärmningen.
Ska ni inte byta golv så behåll befintlig luftvärmepump och montera en till på lämpligt ställe i övre plan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
