Grundfos cirkulationspump monterad på kopparrör med strömbrytare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmesystem med text "Värme från, värme sys 1 & 2", rumstemperatur 19°C, panna 58°C.
Skapa konto
Digitalt gränssnitt som visar temperaturerna i en värmesystemsetup med en avstängd panna och en aktiv cirkulationspump.
Skapa konto
Kan någon förklara för mig varför pannan värmer element när värmen står som av? När jag bröt ström och satte på igen så startade Grundfos och temp sjunker.

Är elementen varma, eller är det bara temperaturen i styrsystemet du tycker är hög?
När det inte är någon cirkulation på vattnet så går det inte att lita på vad tempgivarna visar. Framledningsgivaren sitter inne i innedelen bara några dm från varmvattenberedaren så när vattnet står still värms det upp av beredaren.

Elementen var varmare än dom brukar bara på vintern. Stänger cirkulationspump av sig när värmen slår av?

Även analoga tempmätarna som sitter på rören visade strax över 50 grader

Ja. Men den brukar motionskörs någon minut en gång per dygn och då kan elementen bli lite varmare.
Vilken Eco Zenit-modell är det du har? De mindre varianterna har shunt och de större växelventil om jag inte minns fel. Det kan ju vara något knas på växelventilen eller shunten i kombination med självcirkulation som gör att det blir varmt.

Saken är att det var dubbelt så hög elförbrukning i juli än i juni. Och 1 grad högre medeltemp i juli.
Men nu var pumpen av och element varma
Det är inställt på att värmen slår av när det är varmare än 17grader ute. Sänkte lite till igår men hade ingen koll på elementen innan idag.

Står det 'Värme från' och cirkpumpen står still men elementen ändå är varma så är det något knas. Ingen ide att skruva på styrsystemet eftersom det redan tycker att värmen är av.

250i

Har du golvvärme också med en egen cirkpump så kanske den går och driver vatten genom systemet?

250i har shunt. Kolla vilket läge ratten på den står i. Borde vara mot kallaste när inget värmebehov finns.

Var sitter denna shunt?
Hittade den, står mot kall

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.