7 572 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Värma upp garage?
Jag har en granne med 110 m[sup]2[/sup] garage i souterräng.
Han har ingen uppvärmning alls utom då han ska jobba lite. 10 kW byggfläkt fungerar fint då.
Mitt garage ligger i markplan och måste ha värme för att inte frysa. Jag sätter in en 3,7 kW fläktkonvektor (vattenburen värme). Den lär räcka till betydligt större lokal. Det stannar på 4000:- om jag gör jobbet själv, och det gör man väl i det här forumet
Han har ingen uppvärmning alls utom då han ska jobba lite. 10 kW byggfläkt fungerar fint då.
Mitt garage ligger i markplan och måste ha värme för att inte frysa. Jag sätter in en 3,7 kW fläktkonvektor (vattenburen värme). Den lär räcka till betydligt större lokal. Det stannar på 4000:- om jag gör jobbet själv, och det gör man väl i det här forumet
Hm ... bilen mår bättre av ett ouppvärmt garage ... och visst blir det dyrt med så stor uppvärmd yta. Har du funderat på att istället isolera & värma upp en del av ytan till verkstad el dyl eller menar du att du skall meka med bil/båt eller nåt annat?
Inte ens när jag bodde i Norrbotten var det diskussion om att värma upp garaget ...
Inte ens när jag bodde i Norrbotten var det diskussion om att värma upp garaget ...
Jag har tänkt meka med bilen i vinter. Plocka ur motor mm. Då vore det gött om man hade lite värme i garaget. 
Kamin låter i för sig bra. Har ju en del ved liggandes eftersom som man värmer upp huset med ved.
Får kolla upp detta vidare. Priser mm.
Jocke
Kamin låter i för sig bra. Har ju en del ved liggandes eftersom som man värmer upp huset med ved.
Får kolla upp detta vidare. Priser mm.
Jocke
Värmer upp ca 95m2 garage (4.30 i takhöjd) med en oljeeldad varmluftspanna. De brukar finnas till salu begagnade till vettiga pengar, sen är det bara att göra en skorsten till den.
Fördelen är att det blir fort varmt samt att det är en torr, skön värme.
Nackdelen är att den bullrar ju en del.
Själv köper jag diesel (billigt
) och eldar med, och får då slabba lite med jeepdunkar, lite bökigt kanske men å andra sidan inget stort problem (går ju lösa om man vill).
Peter
Fördelen är att det blir fort varmt samt att det är en torr, skön värme.
Nackdelen är att den bullrar ju en del.
Själv köper jag diesel (billigt
Peter
Klicka här för att svara