Har föregångaren hz25xke i attefallaren och den fungerar utmärkt. Det bästa är ju att om innedelen placeras rätt och lagom högt så kan du jobba i skön torr svalka på somrarna dessutom!

Behöver inte använda ens näst högsta fläktläget om filtrena i innedelen bara blir dammsugna en gång i veckan.

Däremot kommer jag att dra en 6-8 meters värmekabel runt undre delen av utedelen och låta den hänga ner till någon pulka då det förra vintern blev mer is än vad jag trodde…

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Låter som en elradiator hade funkat med tanke på att man inte kan få en LLVP installerad för under 4000kr. Lägg där till en märkespump för iaf 12000 så får man mycket resistiv el / avfuktare för mindre peng.

Jag har elradiator med mål att hålla torrt och frostfritt. Behöver vara igång ca 30 dagar/år, med låg effekt. Hade jag haft avfuktare så skulle nog spillvärmen räckt?
Nej jag tar nog hellre en LLVP än en radiator. När jag räknade på det så skulle det förvisso ta många år att tjäna in värmepumpen men bara det faktum att alla väggar i garaget är fria från element är värt en del. Vi har lite växter i garaget som behöver värme vintertid så under den tiden går pumpen en del.

Hade jag dock inte haft råd alls med en LLVP så hade ju det förstås ha blivit en radiator istället.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J
Hur bra är en LLVP om man tex sågar, slipar och fixar i ett garage eller verkstad?

Jag har en billig Julapump som AC och "reservvärme" i huset (inte i nåt garage), jag vet inte livslängd men skulle tro att man kan få ganska många år från en sån. Väntar man till rea och installerar själv så blir kostnaden väldigt låg.

Jag håller på och fixar en "friggebod" som arbetsbod just nu, men jag vill kunna slipa och såga där, så jag är tveksam om en LLVP verkligen är bra då... Och behöver bara ha varmt när jag jobbar. Men visst vore det inte fel att jämt ha 15 grader... Kanske kan man helt enkelt slå av VP när man gör nåt som dammar?

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hur bra är en LLVP om man tex sågar, slipar och fixar i ett garage eller verkstad?

Jag har en billig Julapump som AC och "reservvärme" i huset (inte i nåt garage), jag vet inte livslängd men skulle tro att man kan få ganska många år från en sån. Väntar man till rea och installerar själv så blir kostnaden väldigt låg.

Jag håller på och fixar en "friggebod" som arbetsbod just nu, men jag vill kunna slipa och såga där, så jag är tveksam om en LLVP verkligen är bra då... Och behöver bara ha varmt när jag jobbar. Men visst vore det inte fel att jämt ha 15 grader... Kanske kan man helt enkelt slå av VP när man gör nåt som dammar?
Jag har haft min installerad sedan 2018-2019 någon gång och har hittills inte haft några problem. Min sitter dock uppe i ena hörnet på kortsidan på garaget så det är några meter från där jag brukar slipa/såga. När jag slipar trä brukar jag dock ansluta dammsugaren till slipmaskinen (även om jag fuskar ibland) men det är mest för att minimera städningen efteråt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Beroende på var garaget/verkstaden man tänkt placera LLVPns innerdel och om man håller på med snickeri kan en LLVP vara lite olämplig med tanke på trädammet.
Men sitter innerdeln så att det är lätt att blåsa filter & lamellerna rena mha tryckluft så skulle jag nog själv välja LLVP.

Dels är det nog ungf samma kostnad som att ansluta garaget/verkstaden till nuvarande VP och vet man inte om nuvarande VP klarar belastningen så är det ju smutt att ha marginal om det skulle komma en elak lång köldknäpp.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi har ca 40 m2 garage med gjuten platta troligen oisolerad, bra isolering på taket men i väggarna är knappt 10 cm
En 20 år gammal Panasonic 9DWK (el ngt liknade) utan underhålls värme. Vid > -5 gr går pumpen 4-5 timmar på natten via en vanlig timer. Det håller garaget frostfritt. När vi är i garaget och arbetar ( har sällan bilen i garaget) kör vi pumpen en ½ h innan vi går ut.
Vi bor i Mälardalen

J JohanLun skrev:

Slå av och rengöra filtret lite oftare bara.

Man kan ju ha infravärmare också, fast varmt är ju lyxigt

S Stabbsson skrev:
Hej
enkalst
Har idag ett garage på 50 kvm som är isolerat med 90mm i väggar och 145 i taket. Tanken är att slänga in en värmekälla för att hålla en 15 grader året runt (behövs knappt på sommaren)

Valet står ju mellan dra nya rör från befintlig anläggning, kör med luft/vatten värmepump Nibe F2120 och vvm s320.. alternativt installera en luftvärmepump (gärna märkespump men modell liten pga litet utrymme)
H
Vad tror ni rent kostnadsmässigt är mest ekonomiskt försvarbart?
Luft/luft värmepump enklast och effektivast betalar sig på rimlig tid krångla inte till det...Lite som köpa elbil mest kapitalkostnad liten driftkostnad Räkna med 15 års teknisk livslängd eller som en kylo frys som kan hålla 20 år om du har tur Mitshubishi har bäst rykte genom åren valde jag .till 60 kvm fritidshus halva din isolering Blekingeskärgården som används varma årstiden håller det vid 10C på vintern och VP betalar sig på 3 år mot ren elvärme jämfört med 5 årsmedelvärde elvärme 10 grader installerade maj 2022

Redigerat:
Jag har ett nybyggt garage på knappt 50kvm med llvp. Ställer den på 16 graden och det upplevs som varmt å skönt.
Luftcirkulationen som llvp ger ä perfekt i ett garage. Den kommer åt ända ut i hörnen och mot porten. Det fixar inte elradiatorer.
Den torkar dessutom upp bättre.
Gör livet enkelt för dig!

F Festlund skrev:
Dock så är det inte särskilt bra för varken garaget eller LLVP att köra på underhållsvärme. Pumpen får svårt att avfrosta helt och väggarna mår bättre att ha varmare, då håller du fukten ute också lättare.
Just avfrostningen är inget problem vid antifrysläget, Du tänker på situationen där man ställer rumstemperaturen på lägsta möjliga. Normalt är lägsta inställbara rumstemperatur 17-18 gr, medans underhålls/antifrysläget är ett eget driftfall med egna parametrar.

Tomture61
P Plutus skrev:
Just avfrostningen är inget problem vid antifrysläget, Du tänker på situationen där man ställer rumstemperaturen på lägsta möjliga. Normalt är lägsta inställbara rumstemperatur 17-18 gr, medans underhålls/antifrysläget är ett eget driftfall med egna parametrar.
Vet ej hur dagens LLVP avfrostar men finns mycket inlägg om sommarstugeägare som drabbas av nedisad utedel .
Påstås att när utedelen skall avisas tas lite värme från innerdelen .
Har man då en låg temp i lokalen så försvåras avisningen .

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.