Vi har här uppe i norr redan fått en snömängd som motsvarar en hel snösäsong. Det finns fortfarande möjligheter till lika mycket till.

När jag nu tittar i SMHIs väderkula så spår dom inga töväder närmaste tiden som skulle kunna hjälpa till med att få snön att rasa av från taken.

På lokala nyheterna pratas det om att kommunens folk inte han med i prioriteringslistan för snöskottning och vissa tak har åtminstone delvis rasat in.

Jag är nu lite orolig för taket på huset då jag på kallvinden kan se en tydlig påverkan av takkonstruktionen. Huset är byggt -43 tydligen med vad som då fanns tillhands.

Nu har jag varit upp på taket och har där minst 1m snö. Att ge mej ikast med att skotta av taket har jag inte mod till, då det var nog obehagligt nog att skotta fram takstegen upp till skorstenen. Så fort jag försökte ta ett steg ut på plåttaket utanför takstegen så var det halt som tusan. 

Så vad göra? 

Såga ner snön med rep? 

Förlänga skaftet till snöräven? Blir för svårstyrt och tungt.

Efter en del funderande kom en förmodligen knasig idé farandes.

Kan jag med ett antal byggvärmefläktar skapa ett "lokalt töväder" uppe på kallvinden så att snön rasar ner?

Taket är ju lagt utan råspont så jag ser takplåten direkt.

Är det någon här på forumet som har testat "lokalt töväder" och kan dela med sej av erfarenheter?

Tankar och synpunkter på denna knasiga idé?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.