OK det ska vara ca 150 C 1 meter ner i en skorsten och kan det vara bra varmt i början av den. Köp en riktig rökgastermometer finns på Bauhus och borra ett hål för den i röret ut från kaminen om det går och stoppa in den bara Annars finns det elektroniska på andra varuhus, men då måste du trycka på en knapp för att läsa av och kan inte som den andra sitta konstant för att läsa av tempen
En tumregel på tempen efter kaminen ca 240 C

J jonaserik skrev:
OK det ska vara ca 150 C 1 meter ner i en skorsten och kan det vara bra varmt i början av den. Köp en riktig rökgastermometer finns på Bauhus och borra ett hål för den i röret ut från kaminen om det går och stoppa in den bara Annars finns det elektroniska på andra varuhus, men då måste du trycka på en knapp för att läsa av och kan inte som den andra sitta konstant för att läsa av tempen
En tumregel på tempen efter kaminen ca 240 C
Ska man verkligen borra håll i modulskorstenen?
Isoleringen på loftet skyddar ju så det inte tar eld i virket vid ev skorstensbrand men samtidigt kanske isoleringen gör att det blir för varmt i röret när man eldar.

OK modul och inte så där bra att borra hål i. Står skorstenen direkt ovanpå kaminen då och den håller upp skorstenen. Det med att inte ta eld är en helt annan sak. En modul klara mycket varmt och en eld i skorstenen kan generera upp mot 2000 grader. Nu var det att få ner tempen ut som jag skrev om. Finns igen genväg bara mindre med luft och lära sig att elda så värmen stannar i huset och inte till kråkorna.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK modul och inte så där bra att borra hål i. Står skorstenen direkt ovanpå kaminen då och den håller upp skorstenen. Det med att inte ta eld är en helt annan sak. En modul klara mycket varmt och en eld i skorstenen kan generera upp mot 2000 grader. Nu var det att få ner tempen ut som jag skrev om. Finns igen genväg bara mindre med luft och lära sig att elda så värmen stannar i huset och inte till kråkorna.
Ja jag har en stor Dovre kaminen och nu kommer jag elda försiktigare, men har inte behövt det innan, inte haft problem på 12 år.

Inte på 12 år ? OK nu vet jag inte vilka temperaturer det är på utsidan huset. Men är det kallt och då menar jag kallt, så ökar draget i pipan radikalt mot när det är närmare nollan ute. Som det sägs vid vedeldning och det inte drar som det ska, blir att elda när det blåser då.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja jag har en stor Dovre kaminen och nu kommer jag elda försiktigare, men har inte behövt det innan, inte haft problem på 12 år.
Har du en 760?
Har precis konverterat från öppen spis till Jötul F500, undrar om jag ska bli orolig. Gammalt torp med org skorsten/rökkanaler.
Är inte klart med bygget än, så finns tid för att glidgjutning fortfarande.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inte på 12 år ? OK nu vet jag inte vilka temperaturer det är på utsidan huset. Men är det kallt och då menar jag kallt, så ökar draget i pipan radikalt mot när det är närmare nollan ute. Som det sägs vid vedeldning och det inte drar som det ska, blir att elda när det blåser då.
Det var helt vindstilla och 10 minusgrader ute och det har nog bara hänt någon gång tidigare att jag har eldat i stugan när det var så kallt under 12 år.

Norrtull Norrtull skrev:
Har du en 760?
Har precis konverterat från öppen spis till Jötul F500, undrar om jag ska bli orolig. Gammalt torp med org skorsten/rökkanaler.
Ja en 760

Norrtull Norrtull skrev:
Har du en 760?
Innan jag startat eldning för 12 år sedan kom en sotare och besiktade! Gör detta!

Bara elda lagom, ingen mening med att sprängelda i öppen spis eller kamin/vedspis, bara kråkorna som mår gott, Lagom eldning med vanlig skorsten gör att den värms upp sakta och acumulerar värmen som avges till dom rum som har skorsten synlig. Förr så murades skorstenar riktigt tunga och breda i basen. Det var/är en tanke på att även andra rum skulle få värme. Som det sades förr kyrkan ska stå mitt byn.

J jonaserik skrev:
Kan också tillägga att det rökte inte in, det var verkligen ett jäkla drag upp i skorstenen

J jonaserik skrev:
Bara elda lagom, ingen mening med att sprängelda i öppen spis eller kamin/vedspis, bara kråkorna som mår gott, Lagom eldning med vanlig skorsten gör att den värms upp sakta och acumulerar värmen som avges till dom rum som har skorsten synlig. Förr så murades skorstenar riktigt tunga och breda i basen. Det var/är en tanke på att även andra rum skulle få värme. Som det sades förr kyrkan ska stå mitt byn.
Precis så är vår murstock, helt enorm till lilla torpets yta. Tog 3dagar med öppenspis att få upp tempen mitt i smällkalla vintern. Men sedan märkte vi att en grundvärme fanns, dock kallna samma murstock på 1 dag. Nu med kamin så som jag tror ger högre rökgastemp vet jag inte vad som riktigt kommer hända.

L Lakritsianen skrev:
Innan jag startat eldning för 12 år sedan kom en sotare och besiktade! Gör detta!
Sotaren kommer nästa fredag för slutbesiktning, säkert ska denne sotare starta första brasan också 😂
Men den ska jag banne mig göra, han får snällt titta på när jag gör den. Det är lite som att vara första att skita på en ny muggstol. Ägaren har företräde!

Kommer nog stinka en del första 3-4 brasorna eftersom färgen inte ”bränts in”.

J jonaserik skrev:
Sedan var det bara 5 grader inne i stugan när jag började elda vilket kanske påverkar draget i början när man eldar?

L Lakritsianen skrev:
Sedan var det bara 5 grader inne i stugan när jag började elda vilket kanske påverkar draget i början när man eldar?
Där var orsaken, som du skrev ett jäkla drag, blir som jetmotor i pipan. Så var försiktig i början av eldning vid dom temperaturerna, nästan bara lite myseldning några timmar först.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.