Hej!

Jag har en inglasad altan som ligger lite i söderläge.

Varma sommardagar så blir det väldigt varmt där även om man öppnar glasdörrar och fönster. Altanen har ett ganska ofärgat plasttak och solen ligger på mot plasttaket från sen förmiddag till sen eftermiddag utan skugga och jag misstänker att den mesta uppvärmningen kommer därifrån. Det är en liten luftspalt i framkant mellan vägg och tak och jag har försökt placera fläkt där som ska blåsa ut varmluften men det gör inte nån direkt skillnad. Jag har även gjort ett ventilationshål med fläkt i träväggen på altanen som är mot öster men inte heller det gör så stor skillnad.

Det jag funderar över nu är om det skulle hjälpa att lägga ytterligare plasttak med mellanrum från det nuvarande plasttaket. Så det liksom blir en luftspalt. Jag funderade också om det kanske finns något värmeavledande man kan ha på taket? Någon värmeavledande färg eller nåt liknande.

Värmen uppstår genom att solstrålarna går in genom plasttaket och blir till värme inuti altanen. Ett till lager med plasttak gör ingen stor skillnad för värmen uppstår ju först inuti altanen. Små lufthål gör ingen skillnad.
Det enda som hjälper är att hindra solstrålarna från att komma in, alltså skuggning. Så har man gjort i medelhavsområdena under circa 5000 år.
Färg fastnar inte långvarigt på plasten. Spänn en halvtransparent duk över takytan. Man kan göra det så att du kan dra in det vid storm/regn med repanordningar (fråga en segelbåtmänniska). Färgen på duken spelar ingen roll. Det finns väldigt fina snygga lösningar.
Lite mindre effektiv men ändå är att hänga en vit (=reflekterande) duk på insidan, tätt under plasten. Då reflekteras en del strålning tillbaka ut

Tack för svaret!
Det är lite som jag misstänker. Jag funderade på det där om "extra lagret tak" om man skulle välja (om det finns) någon vit plast. Inte genomskinlig utan vit som kanske gör att solen inte går igenom utan avleds.
Men en duk med någon slags invevnings-funktion är kanske både lättast och billigast. En vit duk borde kanske vara bäst? Några tips där man kan hitta ritning på anordning eller liknande?
MVH
Fredrik

Jag införskaffade mig skugg gardiner från Willab Garden att fästa mellan takstolarna, de är kapbara. Fungerar kanon mot solens strålar samt gör uterummet ännu mer ombonat.

Tack.
Ok. då sitter gardinerna strax under plasttaket? Du har inte gjort något för att värmen ska ledas bort också?

Såg väldigt intressant ut. Tack

Utanför kan tyget/gardinerna ha vilken färg som helst, det gäller bara att skugga av. Under plasttaket måste de vara reflekterande (vit, ljust) så att ljuset återkastas innan det blir till värme.

Jag monterade mina i princip så att rullen fick plats, det innebär att duken hamnar några cm under plasten. Detta för att inte störa takhöjd i rummet. Har 170mm limträ som takstolar. Har ännu inga ventiler för att få bort värmen, men ska montera ventiler diagonalt i vägg vid tak för att få ut värmen.

Vi kör också med Willabs skuggtak men köpte det på skena. Sitter några cm under plasttaket och gör stor skillnad för värmen. Egentligen onödigt för oss med skena eftersom vi har högt i tak och inte når upp för att dra ifrån det. Glider inte speciellt bra i skenan heller.
Har också kompletterat med lamellgardiner för fönstren på södersidan och några myggnätsfönster.

Jag har hyfsat högt till tak och skulle egentligen kunna spänna väx under hela plasttaket mellan takbjälkarna som går 5-10cm ner från plasttaket. Vad tror ni om det? Känns lite som man är inne på rätt spår i alla fall med det här med skugggardin under plasttaket om det gör bra skillnad för er.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.