Oj, vicken energui jag fick av att skriva här då? Rivde bort resten av gips och masonit på den väggen ni ser i första bilderna. Där bakom var det en murstock, ja. Och massa lustiga eldragningar. Mina kopplingsdosor har vitt, svart och rött. Hmm.Nnär använde man rött som jord senast?

Och så hittade jag kajboet... förlåt den igensatta friskluftskanalen. Inte där jag trodde, man vet aldrig vad som göms under ett par gipsskivor. Stack in handen och fick ut isolering och getingbo. Och pinnar. Mera pinnar. Petade med kofoten upp i pipan. Mer pinnar. Var listigt och tog min tumstock och petade lite till. Mer pinnar. Gick och vika upp (2 meter) och köra upp halva armen i pipan, men inte blev det något drag. Får gå och peta ovanifrån imorgon. Om jag hittar rätt kanal, förstås.

kok2de5.th.jpg

kalle 71...jag har köpt husqvarnas svarta spis och som bänk ska jag ha kinnekullesten....

Vi skulle renovera köket det första vi gjorde när vi flyttade in aug 06. Så drog vi lite på det, för vem vill bo i ett renoveringsobjekt över julhelgen? Sen kom tidiga våren och vi svor över skyhöga offerter, och så försvann ytterligare ett par månader. Sedan närmade vi oss jul igen, och som sagt, vem vill fira jul i ett renoveringsobjekt...

Januari kom och då sa vi att om vi river så mycket vi kan (överskåp, innertak och de bänkskåp som inte innehåller el eller vatten (spis, diskbänk, dm), samt delar av en vägg - ja då måste vi ju få tummen ur... Nu håller vi på att fixa hantverkare som kör racet i augusti. Ooops, tog bara 2 år. Och då har det ändå varit meningen genom hela redan att anlita hantverkare.

Vi får väl se om det blir några bilder att lägga in efter semestern.

Nu tror jag vi har beslutat oss. Igen. Kommentera gärna. :-)

Diskbänken skall vara helt i rostfri, måste måttbeställas. Till vänster vid diskbänken är det ett hörn med rör till våningen ovanför ca 20x20cm längst in. Det ensamma skåpet i hörnet blir ett städskåp. Dörrarna går utåt (den ena, den andra är bortlyft).

• kok-plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok-3d.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag skulle nog försöka göra en lösning med ett hörnskåp på väggen där ni har kylen och på så sätt få bort städskåpet och det där bruna som står där. Kanske kan den nya vinkeln ut från hörnet i så fall bara ha överskåpsdjup så att det inte blir så klumpigt?

Och så skulle jag sätta överskåp på kylen och göra överskåpen ovanför spisen lika höga i nederkant. Fast det kanske de blir om ni sätter dit en fläkt?

Jo, vi hade en hörnlösning som idé från början. Men det kändes så trångt, och bänken blev kort tyckte vi, så vi grunnar på detta istället.

Fläkten bygger ca 1dm (kolfilterfläkt). IKEA har ju bara två höjder, så jag vet inte hur man skall ordna det annorlunda.

Överskåp över kylen? Ja, kanske vi skall ha det ändå. Vi är inte så mycket för inbygda vitvaror, och den kylen vi har nu är dessutom 55cm bred och inte så hög. Men man kan alltid ändra sig! Men vänta nu, då kommer det sticka ut mer än skåpen till vänster om. Är det verkligen snyggt?

Städskåpet är till för att täcka alla fula rördragningar och elledningar som hänger där i hörnet, så det måste vi bara ha! ;-)

Men tack för synpunkterna!

Redigerat:
Byggde upp den sidan där kylskåpet står enligt ovan med skåp från vårt gamla kök, men kylskåpet hamnade för nära dörren. Måste 5-10 cm till höger i bild, annars ser det för knasigt ut.

Så nu funderar vi lte på denna planering istället. Kommer kylen för långt från spisen? Det blir lite ljusare entré till köket (dörren vi diskbänken), den andra dörren gör inget att det blir instängt, sällan vi går där ändå.

• andradörren.jpg
    Skapa konto
Blir det inte trångt att stå vid spisen om någon sitetr vid matbordet?
Jag skulle nog fortfarande rekommendera något med smalare skåp bakom matplatsen, typ så här kanske:

• andrad%C3%B6rren.jpg
    Skapa konto
pinebar skrev:
Blir det inte trångt att stå vid spisen om någon sitetr vid matbordet?:
Nej, inte så farligt alls, vi har haft spisen, matbordet och en kyl där städskåpet är idag ett tag redan (ser ut som kriget i vårt kök). Det är jag inte så orolig för. Helst vill jag ha bordet mitt för fönstret.

Redigerat:
Har ni plats att skapa en matsal? Vi flyttade ut vårat köksbord och satte in mer skåp och arbetsyta.
Väldigt skönt att inte äta i det rum som maten lagas i faktiskt.
Orkar man inte röja av efter middan så slippar man se stöket i köket när man äter :)

Ja, vi har faktiskt en matsal, dit den högra dörren leder. Används när vi inte får plats i köket, men det blir sällan.

Sådärja, då har vi rivit bort skåpen framför fönstret. Här skall bli ett fläktskåp och ett 30cm skåp till höger om fönstret, annars inga överskåp. Kanske några små horisontella skåp passar. Kakla hela väggen, upp runt fönstren också?

Till vänster i bild ser ni trumman med vatten och avlopp till andra våningen.

• ljusare.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Hade någon satt över de där fina fönstren med köksskåp?
Hur tänker man då?

Jag tror de tänkte att de vill ha överskåp ovanför vasken. Köket är svårplanerat, så jag förstår dem. Fönstren är inte från husets begynnelse, jag tror att de som satte dit dem också satte igen dem några årtionden senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.