Hej
Har nyligen fått hem en fabriksny Hammer K3 Winner justersåg.
Mätte upp gjutjärnsbordet på 9 punkter nu i helgen enligt nedanstående bild.
Använde mig av en rätskiva samt ett vattenpass, mätte med en digital djupmätare samt ett analogt skjutmått. Mätningarna har skett vid de vertikala markeringarna på rätskivan och vattenpasset som syns på nedanstående bilder. Har även vänt på vattenpass och rätskiva för att "kalibrera bort" eventuella fel i dessa.
Har använt B1, M1 och K1 som nollpunkt.
Mätningarna visar tyvärr att bordet inte är 100% plant (dipp på mitten). B2 är 0,1 mm djupare (känns ok) M2 är 0,3 mm djupare, K3 är 0,4 mm djupare.
Ganska dåligt tycker jag.
Ni som har likadan maskin eller liknande av andra märken. Vad har ni för toleranser på era gjutjärnsbord??
Har nyligen fått hem en fabriksny Hammer K3 Winner justersåg.
Mätte upp gjutjärnsbordet på 9 punkter nu i helgen enligt nedanstående bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använde mig av en rätskiva samt ett vattenpass, mätte med en digital djupmätare samt ett analogt skjutmått. Mätningarna har skett vid de vertikala markeringarna på rätskivan och vattenpasset som syns på nedanstående bilder. Har även vänt på vattenpass och rätskiva för att "kalibrera bort" eventuella fel i dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har använt B1, M1 och K1 som nollpunkt.
Mätningarna visar tyvärr att bordet inte är 100% plant (dipp på mitten). B2 är 0,1 mm djupare (känns ok) M2 är 0,3 mm djupare, K3 är 0,4 mm djupare.
Ganska dåligt tycker jag.
Ni som har likadan maskin eller liknande av andra märken. Vad har ni för toleranser på era gjutjärnsbord??
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Vad anger hammer som tolerans i sin manual?T Trancemaster79 skrev:Hej
Har nyligen fått hem en fabriksny Hammer K3 Winner justersåg.
Mätte upp gjutjärnsbordet på 9 punkter nu i helgen enligt nedanstående bild.
[bild]
Använde mig av en rätskiva samt ett vattenpass, mätte med en digital djupmätare samt ett analogt skjutmått. Mätningarna har skett vid de vertikala markeringarna på rätskivan och vattenpasset som syns på nedanstående bilder. Har även vänt på vattenpass och rätskiva för att "kalibrera bort" eventuella fel i dessa.
[bild] [bild]
Har använt B1, M1 och K1 som nollpunkt.
Mätningarna visar tyvärr att bordet inte är 100% plant (dipp på mitten). B2 är 0,1 mm djupare (känns ok) M2 är 0,3 mm djupare, K3 är 0,4 mm djupare.
Ganska dåligt tycker jag.
Ni som har likadan maskin eller liknande av andra märken. Vad har ni för toleranser på era gjutjärnsbord??
Vet inte riktigt.
Får kolla om jag kan hitta något när jag kommer hem.
Skickat info till återförsäljaren (Plan & maskin). Återkommer väl säkert i morgon
Får kolla om jag kan hitta något när jag kommer hem.
Skickat info till återförsäljaren (Plan & maskin). Återkommer väl säkert i morgon
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Har du problem när du kapar/klyver? Eller hur kom det sig att du började mäta upp.
Jag märkte att justerbordet låg lite ovanför Gjutjärnsbordet på sina ställen (ska få det injusterat) och kolla med rätskiva och då såg det ut som det var olika "glapp" över bordets bredd. Därför kontrollmätte jag det.Frustrator skrev:
K3 är ju en ytterpunkt så om den dippar har rätskivan inget att vila på, det var därför jag undrade. Om du har vattenpasset som i sista bilden o minsta förhöjning mellan k1 o k2 kommer det va stor glipa vid k3 utan att nödvändigtvis va en dipp där.T Trancemaster79 skrev:
Sorry jag har skrivit fel.
Det ska så klart vara K2 som dippar 0,4 mm inte K3
Det ska så klart vara K2 som dippar 0,4 mm inte K3
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
