Jag har en vedeldad panna som laddar två ackar a 500 lit. I tanken med slinga för VV sitter elpatronerna om man vill köra dom. De sitter som ni ser på bilden, inte längst upp i tanken utan i mitten och i nederkant. De är alltså till för att enbart värma vattnet när man inte eldar, inte för att skikta. Skitningen blir väldigt bra utan hjälp av patron när jag eldar, så detta är helt rätt tycker jag.
Jag har ganska bra kläm på detta systemet nu efter att ha bott här ett år, MEN det är en sak jag inte förstår. Det sitter en liten VVB på varmvattnets utlopp. Sist i kretsen, alltså mellan tankar och rör upp till huset. Varför? Fyller den en funktion som jag helt förbiser? Han som designade och byggde systemet (förra ägaren) visste vad han gjorde och det är otroligt proffsigt gjort. Han hade tydligen jobbat som VVS installatör hela sitt liv, vilket förklarar saken.
Men varför denna lilla VVB? Antingen eldar jag, eller så kör jag patron. När skulle den behövas? Den är ju så liten också, räcker väl till ett fotbad på sin höjd.
Och den verkar inte vara något som bara blev kvar sedan gammalt då den är med på hans ritningar.
Bilderna är tagna från höger till vänster för att ge en helhetsbild. Ursäkta suddig bild nr 4, jag höll i min sprattlande son när jag fotograferade.
Jag har ganska bra kläm på detta systemet nu efter att ha bott här ett år, MEN det är en sak jag inte förstår. Det sitter en liten VVB på varmvattnets utlopp. Sist i kretsen, alltså mellan tankar och rör upp till huset. Varför? Fyller den en funktion som jag helt förbiser? Han som designade och byggde systemet (förra ägaren) visste vad han gjorde och det är otroligt proffsigt gjort. Han hade tydligen jobbat som VVS installatör hela sitt liv, vilket förklarar saken.
Men varför denna lilla VVB? Antingen eldar jag, eller så kör jag patron. När skulle den behövas? Den är ju så liten också, räcker väl till ett fotbad på sin höjd.
Och den verkar inte vara något som bara blev kvar sedan gammalt då den är med på hans ritningar.
Bilderna är tagna från höger till vänster för att ge en helhetsbild. Ursäkta suddig bild nr 4, jag höll i min sprattlande son när jag fotograferade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, syftet måste vara att slippa värma hela acktanken med de förluster det innebär bara för att få varmvatten. Tycker man att den externa beredaren är liten så kan man värma acktanken lite grann, typ till 40 grader eller så och toppa upp tempen i elberedaren.
Den fyller även en funktion under eldningssäsongen då man slipper bli helt utan varmvatten om/när tankarna kallnar mellan vedinläggen.
Den fyller även en funktion under eldningssäsongen då man slipper bli helt utan varmvatten om/när tankarna kallnar mellan vedinläggen.
Ja, det är väl så, att man håller runt 40 i tanken och värmer upp det till 70-75 i beredaren då. Har ställt om reglagen nu, så ska jag hålla koll på elmätaren.
Tack för era svar.
Tack för era svar.
Klicka här för att svara