3 042 läst ·
32 svar
3k läst
32 svar
Varför visar GBG energi förbrukning natt när batteri fortfarande kvar?
Hej, försöker få förståelse hur min svärfars batteri anläggning drar kw från gbg energi på natten fast det finns massa kräm kvar i batteriet och Growatt visar att den inte köper nåt.
Oftast sista veckorna har han över 65% kvar av sitt batteri på 20.5 kw när ny morgon börjar.
Man ser det sakta laddar ur och hans "load" är blygsam på natten nu på sommaren, när morgonen kommer är det cirka 65% kvar när morgonsolen kommer och den börjar producera igen och den laddar batteriet igen.
Tittar vi däremot i GBG energi appen så ser vi den kostar nånstans runt 0.5 kw per timme hela natten, growatt däremot säger den inte köper nån energi.
Nu har han dock bara haft 3 veckor så ej fått faktura så ser exakt, bara i appen GBG energi som visar kw kostander varje natt trots batteriet skall ha massa kräm och således ej behöva köpa nåt.
Varför visar GBG energi han köper på natten varje timme trots massa batteri kvar att ta av?
Är det nåt som drar för anläggningen som man inte kommer undan eller hur fungerar det?
Just nu semester så omöjligt få tag i de som sålt anläggningen.
Bara nyfikna.
Visar exempel.
MVH Jonas
Oftast sista veckorna har han över 65% kvar av sitt batteri på 20.5 kw när ny morgon börjar.
Man ser det sakta laddar ur och hans "load" är blygsam på natten nu på sommaren, när morgonen kommer är det cirka 65% kvar när morgonsolen kommer och den börjar producera igen och den laddar batteriet igen.
Tittar vi däremot i GBG energi appen så ser vi den kostar nånstans runt 0.5 kw per timme hela natten, growatt däremot säger den inte köper nån energi.
Nu har han dock bara haft 3 veckor så ej fått faktura så ser exakt, bara i appen GBG energi som visar kw kostander varje natt trots batteriet skall ha massa kräm och således ej behöva köpa nåt.
Varför visar GBG energi han köper på natten varje timme trots massa batteri kvar att ta av?
Är det nåt som drar för anläggningen som man inte kommer undan eller hur fungerar det?
Just nu semester så omöjligt få tag i de som sålt anläggningen.
Bara nyfikna.
Visar exempel.
MVH Jonas
I growatt appen som du ser visar den oftast noll i imported from grid. Bilden var exempel.K knightjocke skrev:
I gbg energi ser vi samma tid 0.5-1kw per timme, men alltså noll i growatt grafen.
Därav frågan..I growatt appen så visar den när vi köper vissa tider. men när 0 på natten när finns i batteriet så visar gbg energi ändä köp.
Ena bilden när vi köper...som du ser från 04.10 ung.....det är detta när vi inte förbrukat batteriet så köper den enligt gbg energi i deras system
Det skulle kunna vara den gamla klassikern med smartmätaren. Men svårt att avgöra i grafen, vilken färg som är vad. Kan du skicka samma igen och dölja bort charging och discharge?J Jonas Svensson4 skrev:I growatt appen som du ser visar den oftast noll i imported from grid. Bilden var exempel.
I gbg energi ser vi samma tid 0.5-1kw per timme, men alltså noll i growatt grafen.
Därav frågan..I growatt appen så visar den när vi köper vissa tider. men när 0 på natten när finns i batteriet så visar gbg energi ändä köp.
Ena bilden när vi köper...som du ser från 04.10 ung.....det är detta när vi inte förbrukat batteriet så köper den enligt gbg energi i deras system
Varsågod...K knightjocke skrev:
Har inte tillgång till hans gbg energi app, men när vi kollar så drar det alltid minst 0.5 -1 kw per timme hela natten även när growatt säger det inte köps nåt på natten utan bara tas av batteriet..som då ofta har minst 65% kvar på morgonen...då undrar vi varför gbg säger köper typ 5 kw per natt..men syns alltså inte i growatt de nätterna alls.
tack för hjälpen
tack för hjälpen
Nu blev det tydligare. Det är nog inget felkopplat. Den exporterar när du producerar. Och det ser ju ut som att den kör batteriet där på natten när det drar 5kw.
Det kan vara så att växelriktaren bara är trefas. Dvs. den måste skicka jämn ström över alla faser och då hjälper inte batteriet på en hög enfas-last. Den rättar sig efter den lägst belastade fasen då. Har för dålig koll på growatt.
Men som sagt be installatören kolla. De kan koppla upp sig som du med sin egen portal och kolla. När anläggningen rullat en vecka finns data som gör att en erfaren kan dra slutsatser. Lite lättare än med skärmdumpar.
Det kan vara så att växelriktaren bara är trefas. Dvs. den måste skicka jämn ström över alla faser och då hjälper inte batteriet på en hög enfas-last. Den rättar sig efter den lägst belastade fasen då. Har för dålig koll på growatt.
Men som sagt be installatören kolla. De kan koppla upp sig som du med sin egen portal och kolla. När anläggningen rullat en vecka finns data som gör att en erfaren kan dra slutsatser. Lite lättare än med skärmdumpar.
Kanon tack..skall kolla med leverantören..
Tack för all hjälp
Tack för all hjälp
Vad betyder "rättar sig efter den lägst belastade fasen"?K knightjocke skrev:Nu blev det tydligare. Det är nog inget felkopplat. Den exporterar när du producerar. Och det ser ju ut som att den kör batteriet där på natten när det drar 5kw.
Jag funderar på att installera batteri till min "gamla" växelriktare som är en 3 år gammal hybrid. Den har symmetrisk output om jag fattat rätt.
Vad innebär det? Det är ju bara värmepumpen som körs nattetid dock. Så kanske inga jättemängder. Dock lär ju nästa bil bli en elbil. Vi kan dock ladda dagtid och då har vi ju solcellsel större delen av året.
Redigerat:
Säg att du har en LVP enfas, som går på en L1 och drar någon kilowatt. Sedan på L2 lite lampor led, så 300w. L3 en dator, tv på 500w. Då kommer den att skicka ut 300w på alla faser. Och köpa 200w på L2. Och även resterande på L1.S Sir Duke skrev:Vad betyder "rättar sig efter den lägst belastade fasen"?
Jag funderar på att installera batteri till min "gamla" växelriktare som är en 3 år gammal hybrid. Den har symmetrisk output om jag fattat rätt.
Vad innebär det? Det är ju bara värmepumpen som körs nattetid dock. Så kanske inga jättemängder. Dock lär ju nästa bil bli en elbil. Vi kan dock ladda dagtid och då har vi ju solcellsel större delen av året.
Hade den rättat sig efter L1 så hade du sålt massor på L2 och L3.
Det samma gäller ju för sol-elen. Men där är det inte ett problem att sälja överskottet. Strömmen du har stoppat i batteriet, den vill man ju hushålla lite mer med. Förbruka själv eller sälja vid väl valda tillfällen.
Ok, hmm det verkar illa? Och det går inte att komma runt det på något sätt? Man måste byta växelriktare?K knightjocke skrev:Säg att du har en LVP enfas, som går på en L1 och drar någon kilowatt. Sedan på L2 lite lampor led, så 300w. L3 en dator, tv på 500w. Då kommer den att skicka ut 300w på alla faser. Och köpa 200w på L2. Och även resterande på L1.
Hade den rättat sig efter L1 så hade du sålt massor på L2 och L3.
Det samma gäller ju för sol-elen. Men där är det inte ett problem att sälja överskottet. Strömmen du har stoppat i batteriet, den vill man ju hushålla lite mer med. Förbruka själv eller sälja vid väl valda tillfällen.
Vet inte om jag fattar det om solpanelerna dock... Har kört en massa förbrukare dagtid och inte behövt köpa nätel vad jag kan se. Utan allt täcks av solelen. Trots att det är obalanserade faser.
Summa sumarum: Även om man har laddat batteri så kommer man alltid behöva köpa el ändå? Dvs helt onödigt att skaffa batteri?? Och ändå vågar de kalla min växelriktare hybrid dvs som om den passade med batteri?
Redigerat:
Den ska kunna sälja el också. Det ska kopplas en smartmätare till. Sedan handlar väl allt om inställningar antar jag.A Alexn72 skrev:
Min grundtanke var att använda min el själv. Och kapa effekttoppar. Men visst även ladda/köpa och sälja kanske om det är lönsamt.
(Edit: Jag har alltså inget batteri ännu, men funderar på att skaffa. Huawei i hela kedjan: solpaneler, växelriktare, smartmonitor, batteri. Men växelriktaren verkar ju vara den svaga länken alltså, då den har symmetrisk output)
Redigerat:
Jag tror det har med konstruktion. Att det är billigare, simplare. Men det är att ta upp databladet för att kolla. Ferroamp kan köra varje fas separat till exempel.S Sir Duke skrev:Ok, hmm det verkar illa? Och det går inte att komma runt det på något sätt? Man måste byta växelriktare?
Vet inte om jag fattar det om solpanelerna dock... Har kört en massa förbrukare dagtid och inte behövt köpa nätel vad jag kan se. Utan allt täcks av solelen. Trots att det är obalanserade faser.
Summa sumarum: Även om man har laddat batteri så kommer man alltid behöva köpa el ändå? Dvs helt onödigt att skaffa batteri?? Och ändå vågar de kalla min växelriktare hybrid dvs som om den passade med batteri?
Jo, du märker inte av det på samma sätt med solpanelerna. Du säljer överskottet på övriga faser bara. Men strömmen du stoppat i batterierna vill man vara lite mer rädd om. Då det äter på cyklerna. Så om mitt exempel hade tagit plats på natten så hade du sålt massa ström för en spottstyver från batteriet.
Såklart kunde du fått ytterligare egenkonsumption om växelriktaren kunde skickat allt på en fas. Säg att du har en laddhybrid som kör enfas 16a.
Dum följdfråga angående el:K knightjocke skrev:Jag tror det har med konstruktion. Att det är billigare, simplare. Men det är att ta upp databladet för att kolla. Ferroamp kan köra varje fas separat till exempel.
Jo, du märker inte av det på samma sätt med solpanelerna. Du säljer överskottet på övriga faser bara. Men strömmen du stoppat i batterierna vill man vara lite mer rädd om. Då det äter på cyklerna. Så om mitt exempel hade tagit plats på natten så hade du sålt massa ström för en spottstyver från batteriet.
Såklart kunde du fått ytterligare egenkonsumption om växelriktaren kunde skickat allt på en fas. Säg att du har en laddhybrid som kör enfas 16a.
Om man har något anslutet på trefas, till exempel värmepumpen och spishällen. Blir det då alltid samma ström i alla faser? I så fall balanseras det ju i förbrukaren. Men jag önsketänker nog bara, tre anslutna faser är väl som tre olika och oberoende matningar.