Vår husdröm gick äntligen i uppfyllelse och sedan april är vi husägare till en liten stuga i skogen. Det har varit ett permanentboende och planen är att även vi ska flytta ut dit, men innan det blir verklighet är det mycket som ska göras med huset, inte minst för att fräscha upp.
Det är en timmerstuga som är byggt tidigt 90-tal. Vi har bestämt att vi måste få klart ett rum så det blir bekvämare att vistas här och vi börjar med vardagsrummet.
Vi beslutade oss för att riva ner all plast och isolering och hittade flera intressanta fynd som var som ett kvitto på att vi gjorde rätt val med att riva: Myror som bygger bo, gammalt getingbo och förutom all musbajs och gångar en näve majskorn!
Som ni ser är så är vindpappen (?) som satt bakom isoleringen söndertrasad av möss som gnagt hål från vinden. Jag ska ta bort pappen och täppa alla håligheter med finmaskigt metallnät. Min första fundering: ska man ha vindpapp på insidan av snedtaket som det var innan? Borde jag använda vindskiva istället? Det finns vindpapp också på utsidan av taket under plåttaket.
Min andra fundering gäller isolering. Vi ska isolera med träfiberisolering och ångbroms. Vi tänkte ha samma tjocklek på isoleringen som tidigare då jag tror det är stödben som stödjer taket som sattes dit när kattvinden byggdes bort, vill därför inte ändra i den konstruktionen. Där taket börjar så bildas ett djup i snedväggen där det tidigare var 650 mm isolering! Måste jag verkligen isolera hela det mellanrummet eller går det bra att lämna en luftficka, som en mini-kattvind? I övrigt får det plats med 250 mm isolering längst med snedtaket.
Hoppas någon orkar läsa och komma med input!
Mvh,
Noel
Det är en timmerstuga som är byggt tidigt 90-tal. Vi har bestämt att vi måste få klart ett rum så det blir bekvämare att vistas här och vi börjar med vardagsrummet.
Vi beslutade oss för att riva ner all plast och isolering och hittade flera intressanta fynd som var som ett kvitto på att vi gjorde rätt val med att riva: Myror som bygger bo, gammalt getingbo och förutom all musbajs och gångar en näve majskorn!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som ni ser är så är vindpappen (?) som satt bakom isoleringen söndertrasad av möss som gnagt hål från vinden. Jag ska ta bort pappen och täppa alla håligheter med finmaskigt metallnät. Min första fundering: ska man ha vindpapp på insidan av snedtaket som det var innan? Borde jag använda vindskiva istället? Det finns vindpapp också på utsidan av taket under plåttaket.
Min andra fundering gäller isolering. Vi ska isolera med träfiberisolering och ångbroms. Vi tänkte ha samma tjocklek på isoleringen som tidigare då jag tror det är stödben som stödjer taket som sattes dit när kattvinden byggdes bort, vill därför inte ändra i den konstruktionen. Där taket börjar så bildas ett djup i snedväggen där det tidigare var 650 mm isolering! Måste jag verkligen isolera hela det mellanrummet eller går det bra att lämna en luftficka, som en mini-kattvind? I övrigt får det plats med 250 mm isolering längst med snedtaket.
Logga in
Skapa konto
Hoppas någon orkar läsa och komma med input!
Mvh,
Noel
Vindpappen mot taket på insidan har någ den som gjorde det trott att den ska fungera som en luftning, luftningen görs med oljehärdad board eller vaxad vellpapp lämpligast innan man isolerar mot taket..
Ja det räcker med 250mm isolering i kattvindsväggarna..
Ångbroms på insidan av väggar och tak blir bra i ditt fall..
Har jag missat någon fråga så får du gärna ställa den igen😉
Ja det räcker med 250mm isolering i kattvindsväggarna..
Ångbroms på insidan av väggar och tak blir bra i ditt fall..
Har jag missat någon fråga så får du gärna ställa den igen😉
Tack för svar! Luftspalt skulle kunna vara svaret och förklaringen för de stående reglarna på råsponten (bakom vindpappen). MEN finns det någon förklaring till varför vindpappen då går ner även på väggen? Behöver man ha något mellan timmervägg och isolering?Rejäl skrev:
Det kanske har en vindskyddsfunktion, alltså isoleringens isolerverkan minskar kraftigt om vinden får blåsa in i den..L Lunatuna skrev:
Klicka här för att svara