A Arne999 skrev:
Ge mig gärna ett räkneexempel på det påståendet....

Det minskar såklart den dagen solen lyser och vi slapp importera fossil el men hur mycket är det?. Som jag räknade på ovan så krävs det att solenergin ersätter kolkraft till 100% i 3 år för att gå +/-0.
Det gäller ju även vår export av el, ju mer vi kan producera, desto mer kan vi exportera och desto mindre behöver kolkraftverken i Europa köras.

2019 nettoexporterade Sverige 28,5TWh, energi som inte behövde produceras av kolkraftverk.
https://www.energiforetagen.se/pres...stik-for-2019-storsta-nettoexporten-nagonsin/

Hur mycket effekt som svenska solpaneler genererar vet jag inte men att producera CO2-neutral energi gör nytta.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Hur mycket effekt som svenska solpaneler genererar vet jag inte men att producera CO2-neutral energi gör nytta.
Solkraft är återigen inte per automatik CO2 neutral....

Superbra att vi exporterar massa TWh om det sänker fossil användning. Det blir ändå svårt att räkna ut om det verkligen är tillräckligt mycket för att motivera all de CO2 som släpps ut när solpanelerna tillverkats. Det är fortarande bättre att resurserna som krävs för att bygga solpanelerna hamnar där dom alltid ersätter kol.

Köper att det hjälper till något men om tex 20% av all solel som genereras i sverie direkt ersätter kolkraft i andra länder så innebär det att C02 avtrycket (ENDAST för paneltillverkningen) är neutralt efter 15 år! Vem vågar stå för att denna siffra ens skulle vara så hög?

Kommer någon fram till detta (ska googla vidare) är det dags att räkna vidare på vad transport, energilager, montering, etc bidrar med i ekvationen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73
Inte bara sänker vår elexport kolkraft utomlands direkt, det finns också en indirekt effekt.
Vår vattenkraft är en bra reglerkraft och genom att exportera vår vattenkraft kan det fungera som reglerkraft även där och skapa möjligheten att öka vind och solenergi som behöver reglerkraft. Och man kan stänga kolcentraler som inte längre behövs som reglerkraft.

A Arne999 skrev:
Ja och där har vi slagit fast att solceller inte är ett bra alternativ sett till CO2. Punkt på det om ingen kommer med ny fakta.
Jag ifrågasätter inga fakta alls i tråden. Ser du det som möjligt att CO2-avtrycket förbättras över tid?

Jag hoppar över att upprepa mig.

Köper att detta är bra men behöver få det kvantifierat ändå för att veta om det verkligen räcker som argument.

Bättre vore att vår kärnkraft byggs ut så att den hjälper till att exportera el. Eller att länderna som importerar bygger ut så vi slipper skicka energi med förluster över långa ledningar:)

MathiasS MathiasS skrev:
Jag ifrågasätter inga fakta alls i tråden. Ser du det som möjligt att CO2-avtrycket förbättras över tid?
Fakta i tråden kan vara fel, man ska aldrig lita på något till 100%. Jag har iaf inte gjort något medvetet fel för att vilseleda:) Är något fel till solcellernas fördel blir jag dessutom bara glad :)
C02 avtrycket kan absolut förbättras över tid. Det kräver dock att dom produceras med renare el. Finns ju inget som talar för att så blir fallet de närmsta 10 åren iaf eftersom kolkraften byggs ut i våra solcellsproducerande länder.

A arkTecko skrev:
Här är en annan källa (wikipedia) som i stort bekräftar det ovan angivna - fast alla siffror är högre och skillnaderna mellan de olika förnyelsebara (inklusive kärnkraft) är lite mindre. Det kanske beror på att Vattenfall är lite partiska, eller att förhållanderna i Sverige är annourlunda än de globala.

Så ja, om man bara räknar på Sveriges situation och direkta utsläpp, så är solceller inte en superbra lösning.

Men det finns ett antal andra faktorer som inverkar. Teknikutvecklingen av solceller går snabbt framåt, och genom att investera i tekniken stärks detta. Det innebär att siffrorna med största sannolikhet förbättras för solel i framtiden (både på grund av att elkällorna som används i solcellsproduktion förbättras och att tekniken i sig förbättras). Dessutom så är ju situationen resten av världen helt annourlunda - det finns inte möjligheter för vattenkraft, vindkraft och kärnkraft på samma sätt som det finns i sverige. Svenska investeringar stöttar indirekt denna utveckling.

Slutligen så innebär det ju en omställning från ett mer centraliserat system till ett mer distribuerat sådant. Det är ett värde i sig, och passar väl in i den allmänna teknikutvecklingstrend som vi ser idag. Solceller är en mycket liten del av sveriges elproduktion, och bidragen är små. Därmed blir ju både kostnaden och effekten ganska marginell, men den hjälper till att diversifiera och teknikutveckla, antagligen med ganska hög effekt per skatterkrona.
Ett litet stickspår, men länken som du har visar tydligt på problemet med biodrivmedel, dvs det vi nu skall få omställningsbidrag till från regeringen. 10 gånger mer utsläpp än vattenkraft och bara 50% mindre utsläpp än vanlig naturgas. Förbränningsmotorn är död helt enkelt, det spelar ingen roll hur man framställer bränslet. Sämre effektivitet än elmotorer (inklusive eltillverkningen) gör att det enbart är batteripriserna som styr lönsamheten med elbilar.

Och man ser här även att vind är mycket bättre än sol, betänk dessutom att på våra breddgrader så blåser det betydligt mycket mer på vintern än vi får sol, vilket gör att alla bidrag till solpaneler är helt vansinnigt.

Sedan har jag personligen problem med vindkraft också pga problemen när det är kalla dagar på vintern, men med siffrorna i tabellen och statistiken för svensk energiförbrukning så kan man ju med lätthet räkna ut hur mycket extra kolbaserade bränslen man behöver för de kallaste och vindstilla dagarna (om man bortser från att man måste ha dubbla kraftanläggningar) och hur mycket co2 det leder till. Enkel matematik, vilket inte plakatpolitikerna alltid är så duktiga på dock. Känslor är viktigare än fakta och resultat tyvärr...

Sedan bör naturligtvis alla siffror justeras efter svenska förhållanden, men i stort är de ju i närheten i alla fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
C02 avtrycket kan absolut förbättras över tid. Det kräver dock att dom produceras med renare el. Finns ju inget som talar för att så blir fallet de närmsta 10 åren iaf eftersom kolkraften byggs ut i våra solcellsproducerande länder.
Ja tyvärr är det så att tex Kina satsar på kolkraft väldigt tungt idag: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...gnad-av-kolkraft-i-kina--i-coronakrisens-spar

Det är givetvis inte bara solcellsteknologier som belastas hårt med CO2-avtryck av denna produktion, utan även andra sk ”gröna” kraftigt subventionerade teknologier som tex elbilar och medföjande batteriproduktion.

harry73
A Arne999 skrev:
Bättre vore att vår kärnkraft byggs ut så att den hjälper till att exportera el.
Bara för att får en rättvis jämförelse, hur mycket koldioxidutsläpp får man vid byggandet av en ny kärnkraftverk? Och brytning av kärnbränsle och hantering av avfallet och rivningen av kraftverket?

A Arne999 skrev:
Där har du fel. Grafen nedan visar hur Kinas energi producerats de senaste 50 åren, det är väl tämligen tydligt att andelen förnyelsebart ökar snabbt och accelererande, om än från en dålig utgångspunkt?

Stapeldiagram över energiförbrukningen i Kina per källa från 1965 till 2019 med ökande förnybara andelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73 harry73 skrev:
Bara för att får en rättvis jämförelse, hur mycket koldioxidutsläpp får man vid byggandet av en ny kärnkraftverk? Och brytning av kärnbränsle och hantering av avfallet och rivningen av kraftverket?
Du kan ju kolla inlägg #36 i denna tråd där det presenteras en livscykelanalys från Vattenfall.

harry73 harry73 skrev:
Ganska lite. Det var ju inräknat i de siffror som visades från Vattenfall och Wikipedia ovan. Däremot tycker jag inte att det är ett argument för att inte satsa på solenergi, det är två extremot olika energikällor infrastrukturmässigt, och båda behövs.

Sen tycker jag också att det är absurt att lägga ner välfungerande kärnkraftverk, det gör verkligen klimatet en extremt stor otjänst. Det borde snarast byggas mer och utveklas mer, i ljuset av koldioxiddebatten. Men de har ju andra nedsidor, ekonomiska och politiska som kanske är svåra att överbrygga. Men det är en annan debatt.

A arkTecko skrev:
Där har du fel. Grafen nedan visar hur Kinas energi producerats de senaste 50 åren, det är väl tämligen tydligt att andelen förnyelsebart ökar snabbt och accelererande, om än från en dålig utgångspunkt?

[bild]
Problemet är dock att elproduktionen ökar snabbare i Kina än andelen förnybart...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är dock att elproduktionen ökar snabbare i Kina än andelen förnybart...
I det här fallet är det ju bara andelen som är relevant?

A arkTecko skrev:

[bild]
Förklara hur jag har fel? Om vi producerar miljontals solpaneler i kina så kommer väll energin komma från kol och olja i första hand eftersom det är den man kan skruva upp. Väljer vi istället att inte producera miljontals solpaneler i kina, såpass mycket alltså så deras energibalans påverkas så kommer dom ju skruva ner ner just kol/olja. Dom lägger ju knappast ett skynke över solpanelerna dom har så jag skulle påstå att ökad produktion av solpaneler (och av allt annat bös vi köper från kina) ökar kolkraften i samma utsträckning.

all minskad produktion i kina leder till minskad fossil användning oavsett vad det är som tillverkas. Syftet med just solpaneler är ju att det ska vara bra för miljön så om det är bättre att inte ens tillverka panelen sett till CO2 som det faktiskt är om sverige köper så är det ju bättre att vi bidrar till minskingen av CO2 genom att inte köpa alls.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.