M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar högkostnadsskyddet kontra solceller? Får man tillbaka på all förbrukad el eller hur fungerar det? Eller är det nettoförbrukningen, typ förbrukad el minus producerad el?
Som jag fått det förklarat för mig så kvittas all el innan den registreras. Dvs solel kvittas och ger inga bidrag/skydd.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
Den med solceller. Har man problem med att få budgeten att gå ihop så skall man inte skaffa sig ytterligare skulder. Bättre med lägre skulder och högre kostnader. Fråga vilket företag som helst. Lägre skulder innebär nämligen att man har större manövermöjlighet att påverka kostnaderna. Det är därför företag vill ha ett visst mått av konsulter, helst inte vill äga fastigheterna osv.
Men nu är inte vi företag utan privatpersoner och då är det bra med låga månadskostnader om man skulle hamna i ett jobbigt läge ekonomiskt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Innan ni skaffar solceller, kolla upp vilka lokala förutsättningar ni har i ert elbolag, det kan göra stor skillnad i lönsamheten!!!!!
--------------------------------------------------
Ett par exempel:

Det visar sig att mitt energibolag inte betalar för nätnytta. Dvs jag förlorar 11,62 öre per kWh (inkl moms) på att sälja elen jämfört med att förbruka den själv. Det förbättrar iofs min april-kalkyl för batterier till att batterierna blir 11,62 öre billigare per kWh att använda, men kostnaden/kWh lagrad energi ligger fortfarande skyhögt över vad batteriet sparar in.

OK, så nu är min ekonomiska kalkyl nere på att jag får betalt 67 öre/kWh (inkl moms) för elen + 60 öringen. Jag kan här nämna att eftersom elkonsumtionen kvittas löpande och jag har timprisoptimerat min konsumtion redan så kan jag inte heller tillgodoräkna mig dessa 11,62 öre genom egen konsumtion i någon större utsträckning. Jag kommer inte att kunna ladda elbilarna på de billigaste timmarna på dagen i någon större utsträckning, dvs jag måste sälja elen. Den enda konsumtion jag kan styra mot detta på sommaren är varmvattnet som ligger på ca 2-3 kWh per dygn så egen konsumtion sparar i bästa fall in runt 50 öre/dygn.

Jag kollade upp vad Göteborg har för nätnytta också (då de är "ledande" i att ändra debiteringsmodellerna för elnät inför framtidens krav på effekttaxa), de ger 8 öre/kWh, deras nätvöverföringsavgift och energiskatt är 74,5 öre, vilket gör att man förlorar 6,5 öre/kWh på att sälja hos dem mot 11,62 öre/kWh i mitt energibolag. Effekttaxan hjälps inte upp av detta heller, detta då den oftast drabbar då solen inte ger så mycket el (vid laddning av elbil, matlagning på kvällen etc).

Jahopp, kalkylen blev ännu sämre alltså. Svea Solar hade inte bemödat sig att ta reda på vad nätnyttan i mitt energibolag låg på utan de räknade med en nätnytta som inte finns. De kollar inte heller upp den lokala nätöverföringsavgiften. Nu är jag ännu mindre imponerade av detta bolag. Inte seriöst alls.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Minst hål har den som inte har skulder på solceller så klart:p
Precis, den med solceller utan lån får minst problem när priset stiger förutsett att man inte har bundet elpriset

G Greger_08 skrev:
Men nu är inte vi företag utan privatpersoner och då är det bra med låga månadskostnader om man skulle hamna i ett jobbigt läge ekonomiskt.
Det är under förutsättning att dina månadskostnader för elen inte går att påverka. Jag har just insett att nätöverföringsavgifter och nätnytta verkar variera rätt kraftigt mellan olika energibolag. Detta gör att man i många nät tjänar mer på att minska elkonsumtionen än på att producera el (om vi antar samma ekonomiska utfall i förändring av kWh per investerad krona). Det gör att man i så fall rimligen skall börja med att minska elkonsumtionen genom att exempelvis skaffa effektivare uppvärmning (LLVP som betalar sig väldigt snabbt, vår som kostade 20000kr betalade sina kostnader på 13 månader ifjol och i år, men det är inte riktigt rättvisande) och minska förbrukningen på andra sätt än genom att producera egen el.

Jag och min fru har alltid sagt att vi inte skall dra på oss högre kostnader än att vi har råd att jobba på McDonalds och fortfarande behålla vårt hus. Visst, man kan köpa dyra bilar mm, men det skall gå att materialisera alla saker genom att sälja av och få en låg kostnadsprofil. I detta ingår att vi har möjlighet att värma huset med egen ved också, dvs vi skulle kunna komma ned till väldigt låga elkostnader om vi så vill. I detta ingår att vi skulle ta våra pengar från banken, bilar mm och betala av huslånen för att ytterligare få ned omkostnaderna. I praktiken så skulle vi kunna gå i pension tio år i förväg utan problem iom att vi skaffat oss en så låg kostnadsprofil - "trots att vi inte har egen elproduktion".

Slutligen, den offert jag fick från Svea Solar är nu så dålig (efter att jag insåg att det inte finns nätnytta i mitt energibolag) att jag nu är uppe på 20 års avbetalning innan det går runt och då har säkert växelriktaren gett upp innan dess. Och då har jag räknat med april månads elpriser, vi får se hur de utvecklas under resten av sommaren då Tyskland och Nederländerna redan nu har löjligt mycket solpaneler installerade och dessa är drivande för elpriserna på dagtid.

K
M Merko skrev:
Vi har haft solceller i snart två år nu och jag har gjort en detaljerad beräkning. Vår anläggning kostade 156 000 kr för 10.8 kW(P). I offerten beräknades produktionen bli 8 852 kWh/år. Enligt mina beräkningar hittills (viktat för månad) så verkar det bli bättre än så, 10 245 kWh/år.

Hur mycket man sparar beror också på hur mycket man kan använda själv. Enligt mina beräkningar får man ungefär 70% av priset för el man säljer jämfört med besparingen för att inte köpa. Det är lägre än leverantören som hävdade 88%. Jag har räknat lite pessimistiskt så kanske har de rätt. I vårt fall har vi använt 38% av produktionen direkt. Det är nog en ganska bra siffra för en så pass stor anläggning, men klart lägre än leverantörens kalkyl på 72%.

Den stora faktorn är såklart elpriset. Förra året var det extremt och då sparade vi totalt 18 400 kr med solcellerna. När jag i stället räknar på ett medelvärde för de senaste 5 åren landar jag på 11 574 kr/år. Leverantörens kalkyl var på 10 712 kr/år.

Till detta måste räknas inflation på elpriserna. Solcellerna är ju betalda, men oaktat vad som händer med rysk gas osv måste man ju räkna med inflation på elpriser som på allt annat. Därför blir besparingen större år från år. Detta har en stor inverkan på återbetalningstiden. Solcellernas effektivitet blir ju också något sämre men det är ganska marginellt i jämförelse.

Vi har i nuläget 3,62% ränta på lånen, dvs räntekostnad 5 647 kr på solcellernas grundkostnad. Men då lånet amorteras ner varje år med den återstående besparingen sjunker ju denna räntekostnad snabbt. I genomsnitt de senaste åren har räntan såklart varit betydligt lägre. De flesta bedömare tror väl också att räntorna kommer att sjunka tillbaka åtminstone något.

Summa summarum så kan jag inte se annat än att detta varit och är en lönsam investering för oss som ger drygt 5 000 kronor årligen kvar i kassan, och mer för varje år som går. Givetvis kan det alltid jämföras med andra möjliga och omöjliga investeringar.

Till sist vill jag också nämna att det också ger en viss försäkringsfördel gentemot höga elpriser, såsom för 2022. Går elpriset upp ökar ju vår besparing. Å andra sidan kan det förstås komma år med extremt lågt elpris, men som med alla försäkringar kan det vara tryggt att minska sin risk för att drabbas av väldigt stora räkningar i framtiden.
Är 5000 kr mer i kassan per år före eller efter amortering/avskrivning?

/Krille

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, den med solceller utan lån får minst problem när priset stiger förutsett att man inte har bundet elpriset
Nu lade du in ett annat antagande i detta, dvs att elrpiset stigerm även under sommaren i framtiden (eftersom det är då du säljer elen). Du antar också att 60-öringen och nätnytta finns kvar, dvs du är beroende av elbolagens och politikernas goda vilja.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu lade du in ett annat antagande i detta, dvs att elrpiset stigerm även under sommaren i framtiden (eftersom det är då du säljer elen). Du antar också att 60-öringen och nätnytta finns kvar, dvs du är beroende av elbolagens och politikernas goda vilja.
Skrev jag verkligen så? Konstigt, ser jag inte. Vi får utgå från de förutsättningar som gäller idag annars går det inte att föra en normal diskussion.

Skrev jag verkligen så? Konstigt, ser jag inte. Vi får utgå från de förutsättningar som gäller idag annars går det inte att föra en normal diskussion.
Om inte elpriserna stiger även på sommaren så är man ju inte skyddad mot stigande elpriser på vintern.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om inte elpriserna stiger även på sommaren så är man ju inte skyddad mot stigande elpriser på vintern.
Inkomster på sommaren kommer oavsett elpris, utan solceller, betala räkningarna…

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Innan ni skaffar solceller, kolla upp vilka lokala förutsättningar ni har i ert elbolag, det kan göra stor skillnad i lönsamheten!!!!!
--------------------------------------------------
Ett par exempel:

Det visar sig att mitt energibolag inte betalar för nätnytta. Dvs jag förlorar 11,62 öre per kWh (inkl moms) på att sälja elen jämfört med att förbruka den själv. Det förbättrar iofs min april-kalkyl för batterier till att batterierna blir 11,62 öre billigare per kWh att använda, men kostnaden/kWh lagrad energi ligger fortfarande skyhögt över vad batteriet sparar in.

OK, så nu är min ekonomiska kalkyl nere på att jag får betalt 67 öre/kWh (inkl moms) för elen + 60 öringen. Jag kan här nämna att eftersom elkonsumtionen kvittas löpande och jag har timprisoptimerat min konsumtion redan så kan jag inte heller tillgodoräkna mig dessa 11,62 öre genom egen konsumtion i någon större utsträckning. Jag kommer inte att kunna ladda elbilarna på de billigaste timmarna på dagen i någon större utsträckning, dvs jag måste sälja elen. Den enda konsumtion jag kan styra mot detta på sommaren är varmvattnet som ligger på ca 2-3 kWh per dygn så egen konsumtion sparar i bästa fall in runt 50 öre/dygn.

Jag kollade upp vad Göteborg har för nätnytta också (då de är "ledande" i att ändra debiteringsmodellerna för elnät inför framtidens krav på effekttaxa), de ger 8 öre/kWh, deras nätvöverföringsavgift och energiskatt är 74,5 öre, vilket gör att man förlorar 6,5 öre/kWh på att sälja hos dem mot 11,62 öre/kWh i mitt energibolag. Effekttaxan hjälps inte upp av detta heller, detta då den oftast drabbar då solen inte ger så mycket el (vid laddning av elbil, matlagning på kvällen etc).

Jahopp, kalkylen blev ännu sämre alltså. Svea Solar hade inte bemödat sig att ta reda på vad nätnyttan i mitt energibolag låg på utan de räknade med en nätnytta som inte finns. De kollar inte heller upp den lokala nätöverföringsavgiften. Nu är jag ännu mindre imponerade av detta bolag. Inte seriöst alls.
Du skrev: ”Jag kan här nämna att eftersom elkonsumtionen kvittas löpande…”
Är det så att du inte får betalt för de timmar du säljer och köper de andra timmarna separat till de gällande timpriset?

M Merko skrev:
Hur mycket man sparar beror också på hur mycket man kan använda själv. Enligt mina beräkningar får man ungefär 70% av priset för el man säljer jämfört med besparingen för att inte köpa. Det är lägre än leverantören som hävdade 88%. Jag har räknat lite pessimistiskt så kanske har de rätt. I vårt fall har vi använt 38% av produktionen direkt. Det är nog en ganska bra siffra för en så pass stor anläggning, men klart lägre än leverantörens kalkyl på 72%.
Hur räknar du här? Jag gissar att det du menar är att pga de dyra elpriserna i vintras så blev du tvungen att köpa elen dyrare relativt försäljningen.
Inkomster på sommaren kommer oavsett elpris, utan solceller, betala räkningarna…
Det beror ju på hur stora de är. Mina kalkyler visar på att det kommer att ta 20 år för mig att tjäna in anläggningen och detta med dagens elpriser+inflation (utan alternativränta). Anläggningen producerar dessutom inte mer än 40% av min årsförbrukning. Och om jag dessutom får sämre betalt på sommaren än vad det kostar att köpa el på vintern så blir det ekonomiska utbytet ännu lägre än 40%.

Allt hänger på de förutsättningar du har hos just dig och på hur elpriserna utvecklas. Den del av mina elkostnader jag kan "försäkra" mig mot på detta sätt ligger troligen runt 25% med dagens elpriser (januari till april i år). 75% skall jag betala för ändå.

Du generaliserar extremt mycket och bara för att du tycker det är bra för dig så är det inte nödvändigtvis lika bra för andra, kom istället med fakta så att de kan räkna på sina egna kalkyler och lägga in egna risker i beräkningarna.

pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar du här? Jag gissar att det du menar är att pga de dyra elpriserna i vintras så blev du tvungen att köpa elen dyrare relativt försäljningen.

Det beror ju på hur stora de är. Mina kalkyler visar på att det kommer att ta 20 år för mig att tjäna in anläggningen och detta med dagens elpriser+inflation (utan alternativränta). Anläggningen producerar dessutom inte mer än 40% av min årsförbrukning. Och om jag dessutom får sämre betalt på sommaren än vad det kostar att köpa el på vintern så blir det ekonomiska utbytet ännu lägre än 40%.

Allt hänger på de förutsättningar du har hos just dig och på hur elpriserna utvecklas. Den del av mina elkostnader jag kan "försäkra" mig mot på detta sätt ligger troligen runt 25% med dagens elpriser (januari till april i år). 75% skall jag betala för ändå.

Du generaliserar extremt mycket och bara för att du tycker det är bra för dig så är det inte nödvändigtvis lika bra för andra, kom istället med fakta så att de kan räkna på sina egna kalkyler och lägga in egna risker i beräkningarna.
Precis, för dig är förutsättningarna dåliga, för mig var dom nästan perfekta.

Precis, för dig är förutsättningarna dåliga, för mig var dom nästan perfekta.
Och då kan du inte säga att det är jättebra för alla.

Man måste räkna med sina förutsättningar och sina risker

pacman42 pacman42 skrev:
Och då kan du inte säga att det är jättebra för alla.

Man måste räkna med sina förutsättningar och sina risker
Var har jag skrivit det? Jag tycker du är väldigt ambitiös som lägger ner tid och läser på trots att dina förutsättningar är dåliga, nästa så att man kan tro att du har en agenda…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.