11 053 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Varför värmer det inte som det ska?
Men om det är kallt 20°C på golvet (vi har 16°C 20cm ovan golv i rummet.) och displayen visa 20°C då är väll givaren hel.elmont skrev:
Ett tipps: att dra ut givaren är det sista jag skulle göra p.g.a. kan bli svårt (bör inte vara men!!!) att få tillbaka den i rätt läge. Bättre att mäta givaren.
Jag kommer inte åt givaren i badrumsgolvet, den ligger i ett rör bakom en vägg så det går inte tyvärr. Men jag tror inte det skulle hänt något om man värmt eller kylt givaren, för inget händer ju med värmen i golvet oavsett vad jag ställer termostaten på. Golvtemperaturen är 19,5 grader konstant. Som det är nu gäller fabriksinställningen för golvvärmen, den står på max 35 grader. Dvs, tempen på kabeln i golvet ska kunna gå upp till 35 grader innan den slår ifrån. Man kan höja denna bryttemp till 40 grader, vilket jag också testat. Det hände ingenting - tempen i golvet är fortfarande 19,5 grader.
Om det inte ligger ett rör HELA vägen mellan mellan termostatet och mätstället så RÖR inget.Mahatma skrev:]Jag kommer inte åt givaren i badrumsgolvet, den ligger i ett rör bakom en vägg [/SIZE]så det går inte tyvärr. Men jag tror inte det skulle hänt något om man värmt eller kylt givaren, för inget händer ju med värmen i golvet oavsett vad jag ställer termostaten på. Golvtemperaturen är 19,5 grader konstant. Som det är nu gäller fabriksinställningen för golvvärmen, den står på max 35 grader. Dvs, tempen på kabeln i golvet ska kunna gå upp till 35 grader innan den slår ifrån. Man kan höja denna bryttemp till 40 grader, vilket jag också testat. Det hände ingenting - tempen i golvet är fortfarande 19,5 grader.
Ring din elektriker och ta det lugnt i kväll med tofflor på i badrummet.
Tanken är god, men golvet är bra isolerat, 40 cm glasull! Väggen är något sämre isolerad, men som sagt: Problemet tycks vara att slingan i golvet helt enkelt inte blir varmare än 20 grader, oavsett vad man gör. Och då blir ju luften i badrummet kyligare än så, vilket känns obekvämt. Golvet ska ju i alla fall kunna bli så varmt att man känner värmen i fötterna - vilket det gjort tidigare. Men nu är det som sagt bara en ljummen känsla när man sitter på holken.
En värmekabel som består av en värmetråd ( och ej är självbegränsande) tappar inte i effekt den blir varm eller kall inget där emellan. Så ger golvvärmen en del värme måste felet ligga i styrningen (termostat eller golvgivare) är det fel på golvgivaren kan du få samma motstånd i den oberoende på temperatur. Golvgivaren är ett motstånd som ökar eller minskar beroende på temperatur, golvgivaren kan man lätt mäta upp med en Ohm mätare, det rätta värden vid vissa temperaturer kan du säkert hämta på tillverkarens hemsida.
"är det fel på golvgivaren kan du få samma motstånd i den oberoende på temperatur"
Kan jag som lekman kolla det du föreslår? Som jag tolkar det kommer jag hursomhelst att få samma värden oavsett vilken temperatur jag än ställer termostaten på eftersom temperaturen hela tiden är 19.5 grader. Och i så fall: Vad har jag kommit fram till? Att termostaten inte fungerar?
Kan jag som lekman kolla det du föreslår? Som jag tolkar det kommer jag hursomhelst att få samma värden oavsett vilken temperatur jag än ställer termostaten på eftersom temperaturen hela tiden är 19.5 grader. Och i så fall: Vad har jag kommit fram till? Att termostaten inte fungerar?
Du måste Ohm mäta givaren och läsa av motståndet samt veta vilket motstånd det ska vara vid den rådande temperaturen,sedan bör du ändra temperatur på givaren (tex lägga snö på golvet) och se om och hur motståndet ändras. Ligger givaren inspacklad i spacklet ovanför våtspärren och ej i ett skyddsrör är det mycket troligt att du har fått fukt i givaren