Hello,
The floor started showing damage just a month after installation. My problem is small, permanent stains that appear on the floor and have continued to worsen over time.
This is not a superficial stain caused by dirt or paint – it appears to be a case of decomposition or incipient rot. When one of the top layers begins to break down, it collects dirt more easily than surrounding surfaces, making it appear darker.
If you look closely at the affected area, you will clearly see that the surface is eroded. There are visible signs of wear or thinning of the top layer, which is the cause of the discoloration.

• Golvyta med synlig mörk fläck och erosion som visar tecken på slitage och missfärgning på grund av nedbrytning av det övre lagret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med mörka fläckar och tecken på erosion och ytförslitning, där topplagret ser skadat ut och samlar smuts.
    Skapa konto
  • Trägolvet visar små, permanenta fläckar och tecken på ytförslitning och missfärgning, troligen på grund av nedbrytning eller begynnande röta.
    Skapa konto
  • Laminatgolv med små, mörka fläckar och tecken på erosion nära en träpanel och en metalltröskel.
    Skapa konto
BirgitS
Har du pratat med butiken?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du pratat med butiken?
Jag har pratat med både Byggmax (återförsäljaren) och Kährs (tillverkaren). De har meddelat att det inte rör sig om ett tillverkningsfel, och deras exakta svar var:

"Fläckarna löper i mönster över de lagda golvbrädorna. De kan omöjligen vara slumpmässiga, så brädorna är tillverkade med dolda fläckar som uppträder i linje över golvet. Dessa fläckar har inget med tillverkningsprocessen att göra.
På samma sätt kan repan inte vara ett tillverkningsfel, eftersom även den löper i linjer över golvbrädorna. Det är möjligt att fläckarna har orsakats av slitage, som du nämner, men det har inget med tillverkningen att göra.
Jag tror att man kan ta bort fläckarna med en trasa och lite milt rengöringsmedel genom att gnugga försiktigt. Detta var ett förslag på en möjlig lösning. Men om det du nu beskriver är erosion, nötning eller slitage där fläckarna finns, så kan man naturligtvis inte tvätta bort det."
Jag vill dock förtydliga att dessa fläckar uppstod omedelbart efter installationen och finns främst där vi går mest. De har oregelbunden form, nästan som mögel, och syns inte under mattor eller möbler – endast i områden med frekvent fottrafik.
Jag är 100 % säker på att fläckarna inte har orsakats av oss, men jag har inte lyckats hitta någon förklaring till dem.
Jag har bifogat en planritning över golvet och markerat de områden där fläckarna har uppkommit.

• Planritning över ett hus med markerade fläckar på golvet i områden med frekvent fottrafik, samt anteckningar om borttagna väggar.
    Skapa konto
Magnus E K
Kolla att inte någon i familjen (inkl. ev. husdjur) är utomjording som svettas aceton istället för normal svett.

Kan någon spillt lösningsmedel eller syra?

AXS
Ser extremt mycket ut som att någon spillt eller sprutar ut koncentrerat rengöringsmedel på golvet.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Kolla att inte någon i familjen (inkl. ev. husdjur) är utomjording som svettas aceton istället för normal svett.
Vi har inga husdjur, och acetonlukt i svett uppstår vanligtvis hos personer med diabetes. Vi har inte märkt någon acetonlukt, men jag ska kontrollera. Du tog upp en viktig poäng. Tack

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Kan någon spillt lösningsmedel eller syra?
Nej, ingen spillt lösningsmedel eller syra. De ökar med tiden. Kan det vara svampsporer som aktiveras efter installationen genom kontakt med vatten, solljus och luft ? Vi använder vanlig rengöringsvätska

Skrapmärken efter möbelflytt enl sista bilden?

yonna yonna skrev:
Skrapmärken efter möbelflytt enl sista bilden?
Ja, det är inga Skrapmärken; de ser ut som erosion och blir värre med tiden.

AXS
Något har ju hänt EFTER läggning, väldigt tydligt då fläckarna går över flera bitar.

Spelar kanske inte så stor roll vad som hänt, välj att leva med det eller lägg om.

Lite sent svar men…Du har köpt golvet på byggmax och ser idag ut att kosta 449:-/kvm detta är nån budget modell? Med ca hälften så tjock slitlager som dem som säljs av andra för en 50lapp till. Då är golvet dessutom godkänt för offentlig miljö.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.