14 220 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Varför Tibber HomeVolt - glädjekalkyl?
Betalade 20 000 kr efter avdrag/bidrag, för ca två år sedan. Cykler är lite luddigt formulerat om jag minns rätt, typ 10 år garanti och estimerat 15 års livslängd, men har för mig att det då är baserat på ca 6 000 cykler. Så räknar man på 6 000 cykler, 10 kWh för en full cykel och 20 000 kr hamnar man på ca 33 öre. Men jag har satt en nedre tröskel på 5% och övre på 90% för att skona det lite och förhoppningsvis få ut några fler cykler. I mina egna kalkyler räknar jag på att jag behöver minst 50 öre i diff (helst mer) för att det ska löna sig att ladda och ladda ur.pacman42 skrev:
Vi får se hur det ser ut om 10 år, ifall det lönat sig 😉 Men inte så enkelt att hålla exakt koll på diffen per timme man laddar i och ur vad exakt i ören man spar... Ska försöka fixa något skript som håller koll åt mig. Blir ju större besparing på sommaren om de tar bort 60 öringen man får tillbaka på skatten. Då är det ju nästan en krona per kWh man laddar och nyttjar själv man spar bara på nätavgiften, speciellt nu när man inte får något för att sälja på sommaren med frekventa minuspriser.
Redigerat:
Jag har ett Homevolt och är mycket nöjd, även med det ekonomiska.M Micke09 skrev:
Mitt snittpris har varit 27öre i december, 17öre i januari, detta är efter den grid rewards-ersättning man fått. I mitt fall innebär det i princip att jag betalar dygnslägsta varje dag som sämst, nu när det tillkommer solel i avsevärd mängd ännu mindre än så.
Styrningen var inledningsvis inte bra men har snabbt förbättrats.
Våra UPS-batterier (vet inte om det är samma kemiska sammansättning) har en livslängd på 12 år enligt tillverkarna, flera olika tillverkare då. Kommer dom upp i en temperatur på 35 grader så halveras livslängden. Dom ska ligga runt 20-25 grader för optimal livslängd.Walle85 skrev:
Betalade 20 000 kr efter avdrag/bidrag, för ca två år sedan. Cykler är lite luddigt formulerat om jag minns rätt, typ 10 år garanti och estimerat 15 års livslängd, men har för mig att det då är baserat på ca 6 000 cykler. Så räknar man på 6 000 cykler, 10 kWh för en full cykel och 20 000 kr hamnar man på ca 33 öre. Men jag har satt en nedre tröskel på 5% och övre på 90% för att skona det lite och förhoppningsvis få ut några fler cykler. I mina egna kalkyler räknar jag på att jag behöver minst 50 öre i diff (helst mer) för att det ska löna sig att ladda och ladda ur.
Vi får se hur det ser ut om 10 år, ifall det lönat sig 😉 Men inte så enkelt att hålla exakt koll på diffen per timme man laddar i och ur vad exakt i ören man spar... Ska försöka fixa något skript som håller koll åt mig. Blir ju större besparing på sommaren om de tar bort 60 öringen man får tillbaka på skatten. Då är det ju nästan en krona per kWh man laddar och nyttjar själv man spar bara på nätavgiften, speciellt nu när man inte får något för att sälja på sommaren med frekventa minuspriser.
Yes, har mitt batteri inomhus, blir aldrig under 20°C om inte bergvärmepumpen säckar ihop väldigt olägligt. Men visst, temp spelar såklart också roll. Köpte endast mitt batteri eftersom jag fick det så billigt, min solcellsinstallatör bjöd på den missen trots att han gick back på just det batteriet. Svårt att få lönsamhet annars, men är väll egentligen mest mitt teknikintresse som gjorde att jag gick för hela kittet från början när vi installerade solceller. 22,6°C i rummet precis nu 😉
Kort svar: Nej, jag tror inte på en återbetalningstid på 5,3 år.M Micke09 skrev:Hej!
Tibber kör rätt mycket reklam och puchar hårt för att investera i deras batteri Homevolt.
Jag har idag solceller och en värmepump och förbrukar ca 9500 kWh ifrån elnät och 2900 ifrån solceller.
Tittar på ett batteri på 13,3 kWh med elprisområde SE3.
I Tibbers reklam ser man att återbetalningstiden ROI är 5,3 år (2024 H1). Är detta rimligt och och ni som har Homevolt ser ni att det lutar åt en sådan kort ROI?
Långt svar:
Jag har själv haft en 13,3 kW HV sedan oktober 2024 och bor i SE4. Det är svårt att exakt räkna ut förtjänsten, men enligt Tibbers nya höjdpunkter och såld el har jag sparat 2500 kr under december/januari med snittpriser på 30,6 öre/16,4 öre. För att nå en ROI på 5 år behöver jag spara/tjäna 1200 kr varje månad. Nu när soligare tider närmar sig måste jag också börja räkna med egenförbrukningen av nätkostnaden, men jag tror inte att jag kommer att nå 1200 kr varje månad. (I februari, med extrema priser, har vi hittills sparat 1500 kr). Jag tror att detta kommer att variera mycket med elpriserna och årstiderna. Att utgå från höga extrema elpriser blir missvisande.
Min Grid Awards är "syntetisk" och ger cirka 600 kr varje månad, så hur den riktiga ser ut är svårt att veta.
Men överlag är jag nöjd och att slippa oroa sig över pristopparna när min sambo inte bryr sig om timpriser är ovärderligt, haha!
Är det några här som har haft Tibber och Homevolt ett tag och kan rapportera in om hur det fungerar?
Jag har en bekant som haft ett jävla problem med det, med konstanta strömavbrott pga överbelastning och konstiga cykler. Det är ju bara en person dock, så jag tänkte att jag kollar här också.
Jag har en bekant som haft ett jävla problem med det, med konstanta strömavbrott pga överbelastning och konstiga cykler. Det är ju bara en person dock, så jag tänkte att jag kollar här också.
Min har funkat bra sen November 2024, cyklerna fungerar bra o inga problem. Men hade felvända klämmor fixades dag 1 och HV var inställt på 20A (hade inga problem men ändra till 16A, förutom enstaka billaddnibgar) då har 16A.AlfaHannes skrev:
Jag har nu haft batteri i 16 hela månader och har 389 cykler på batteriet, det ger knappt 3 000 cykler på 10 år, så det känns rätt tryggt på den fronten.Walle85 skrev:
Klicka här för att svara