1 377 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Varför syns mönster från murblocken i tapet på insidan av ytterväggen?
Hej!
Tittar på en lägenhet i ett hus byggt 1959 (5 våningen). Lägenheten är inte renoverad på mycket länge och behöver totalrenoveras.
I tapeten på flera ytterväggar kan man se ett mönster (se bild). Jag tror att det är skarvarna från ”murblocken” som syns genom tapeten. Mönstret matchar murstenarna som syns vid tex balkong.
Vad kan detta bero på och vad behöver man tänka på om man ska tapetsera om eller måla väggarna?
Tittar på en lägenhet i ett hus byggt 1959 (5 våningen). Lägenheten är inte renoverad på mycket länge och behöver totalrenoveras.
I tapeten på flera ytterväggar kan man se ett mönster (se bild). Jag tror att det är skarvarna från ”murblocken” som syns genom tapeten. Mönstret matchar murstenarna som syns vid tex balkong.
Vad kan detta bero på och vad behöver man tänka på om man ska tapetsera om eller måla väggarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte putsat på utsidan?C CYM skrev:Hej!
[bild]
Fukt vandrar allti från varmt till kallt. Smuts i luften so damm kan också vandra från varm till kallt som en fölljd av lutens molekylrörelser. Tegel och murbruksfogar kan ha olika värmeledningsegenskaper eller fuktvandringsegenskaper beroende på de specifika materialen ifråga.
Björn Dahlroth
Björn Dahlroth