Hej!

Tittar på en lägenhet i ett hus byggt 1959 (5 våningen). Lägenheten är inte renoverad på mycket länge och behöver totalrenoveras.

I tapeten på flera ytterväggar kan man se ett mönster (se bild). Jag tror att det är skarvarna från ”murblocken” som syns genom tapeten. Mönstret matchar murstenarna som syns vid tex balkong.

Vad kan detta bero på och vad behöver man tänka på om man ska tapetsera om eller måla väggarna?

Sovrum med mönstrad tapet, två sängar och synliga skarvar i väggarna, som matchar murstenar. Vintage stil med blomdetaljer på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle gissa på att fukt vandrat i fogarna annorlunda jämfört med blocken.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
J
C CYM skrev:
Hej!

Tittar på en lägenhet i ett hus byggt 1959 (5 våningen). Lägenheten är inte renoverad på mycket länge och behöver totalrenoveras.

I tapeten på flera ytterväggar kan man se ett mönster (se bild). Jag tror att det är skarvarna från ”murblocken” som syns genom tapeten. Mönstret matchar murstenarna som syns vid tex balkong.

Vad kan detta bero på och vad behöver man tänka på om man ska tapetsera om eller måla väggarna?

[bild]
Är det inte putsat på utsidan?

OT: Underbart att inte ens dra tillbaks täcket på sängen när det är visning.
Bara resa sig upp å gå hemifrån. Iskallt.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är det inte putsat på utsidan?
Jo, huset är putsat på utsidan.

M MasMats skrev:
OT: Underbart att inte ens dra tillbaks täcket på sängen när det är visning.
Bara resa sig upp å gå hemifrån. Iskallt.
Jag tror att tidigare ägaren har avlidit. Men visst, lite märkligt kan man ju tycka. 😁

K Kane skrev:
Skulle gissa på att fukt vandrat i fogarna annorlunda jämfört med blocken.
Hur ska man hantera detta om man målar om eller tapetserar?

Jag har aldrig sett något liknande. Bör man vara orolig?

smuts kondenserar där det är kallare. effekten syns även ovanpå i övrigt osynligt överspacklade spikar och skruvar.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Fukt vandrar allti från varmt till kallt. Smuts i luften so damm kan också vandra från varm till kallt som en fölljd av lutens molekylrörelser. Tegel och murbruksfogar kan ha olika värmeledningsegenskaper eller fuktvandringsegenskaper beroende på de specifika materialen ifråga.
Björn Dahlroth

• Gilla
Lived
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
smuts kondenserar där det är kallare. effekten syns även ovanpå i övrigt osynligt överspacklade spikar och skruvar.
Så att blocken syns kan vara resultatet av att bruk och block leder värme olika och att väggen inte är målad eller tapetserad på många år?

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut bakom sängarna? Påväxt?

Centano Centano skrev:
Vet inte, ska undersöka.

Centano Centano skrev:
Nej, det finns ingen påväxt bakom sängarna.

J
Med största säkerhet så saknas det en grundning med A-bruk på utsidan innan man har putsat och då kryper fukten in i väggen vilket man ser tydligt i dina väggar..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.