EddieHansson
Varför har man spilltratt till en tvättmaskin men inte diskmaskin?

Jag har aldrig haft spilltratt någonsin så vet inte ens att man har eller varför.

Claes Sörmland
Spilltratt är nog bara bara en gammal lägenhetsstandard när man installerar tvättmaskin i efterhand i badrummet. Finns en diskho så kan ju tvättmaskinsslangen anslutas direkt till dess avlopp dit på samma sätt som man ansluter diskmaskiner under diskhon i köket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
EddieHansson
Så det är pga vattenlåset? Men ksn man inte ha vattenlås med slangkoppling, eller helt enkelt ha slangen i en böj som ett U för att den ska fungera som eget vattenlås om man inte har en diskho/handfat i närheten?

Kan medela att man inte kan ansluta TM som diskmaskin utan man måste gå upp I ett u och sen ner fråga inte varför men fick ta ut en reparatör på min helt nya maskin som inte tömde och han tittade på mej och sa läs bruksanvisningen nästa gång dessutom ska dom ha fritt avlopp så det går inte mot vattenlås det skulle bli igensatt med en gång

Claes Sörmland
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan medela att man inte kan ansluta TM som diskmaskin utan man måste gå upp I ett u och sen ner fråga inte varför men fick ta ut en reparatör på min helt nya maskin som inte tömde och han tittade på mej och sa läs bruksanvisningen nästa gång dessutom ska dom ha fritt avlopp så det går inte mot vattenlås det skulle bli igensatt med en gång
Jag förstår inte vad detta har med spilltratt att göra. Jag har en tvättmaskin ansluten under ett handfat till dess avloppsrör. Inga problem. Och slangen från tvättmaskinen går i ett U, helt enligt instruktionsboken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kanske känns spontant som att det kan följa med mycket som kan sätta igen vattenlås bara. Säker vatten skriver bara arr man ska följa maskinens instruktionsbok

EddieHansson
I instruktionerna till vår Bosch tvättmaskin näms inte spilltratt alls.
Installationsschema för diskmaskin med slangledningar och kabellängder för vänster- och högeranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min maskin tömmer ibland dåligt. Slangen sitter som den ska i ett "U" och på tvätthons avlopp som i sin tur går en bit ner i golvbrunnen. Misstänker nu att det blir alldeles för tätt och i stort sett ingen luft nånstans. Tänk om det är så enkelt att sätta en spilltratt på väggen eller lyfts upp röret ur brunnen en bit?😲

• Gilla
PNO
  • Laddar…
Jag har min tvättmaskin kopplad till vattenlås under utslagsback motsvarande hur man brukar koppla diskmaskin. (Slangen är uppdragen enligt anvisningarna.) Den har suttit så i åtta år och jag har aldrig behövt rensa vattenlåset.

• Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.