Varför slår inte mina äppelträd ut? De planterades förra året och växte en del. Nu vägrar de slå ut. Ser inte en tillstymmelse till blad, bara något vitaktigt mjöl där knopparna borde komma (se bilder). Kan det vara ett svampangrepp? Har alla 3 träd fått samma sjukdom? Jag har vattnat dom en del men det verkar inte ha hjälpt.

2 träd är av sorten Silva och ett är Rödluvan så de borde ha klarat den snörika vintern (och sena våren) som vi hade i år. Några rådjur har mumsat på en kvist på ena trädet och myrorna satte ut bladlöss i somras. Kan det vara orsaken till detta?
 
  • Soligt grönt landskap, trädgård, ungt träd, skugga av en person, blommor, gräs, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på grenar, suddig grönskande bakgrund med gräs, träd och en grusväg i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick förklaringen varför det ena trädet, Rödluvan inte vill slå ut iaf. Jag tog bort gnagarskyddet runt stammen och såg det här. Hur har detta kunnat ske? Jag ser inga bitmärken.
 
  • En hand rullar tillbaka ett svart plastnät som har vecklats runt en rostig metallstolpe utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en teori, men gnagskyddet har kanske suttit för tajt runt stammen och stammen varit dåligt stöttad så barken skadats när trädet rört sig av vind.
 
Jag har 13 äppelträd, 2 päron, 2 körsbär och ett plommon. I år blommar alla utom äppelträden. Äppelträden bar jättemycket förra året (tyvärr) och i år orkar de helt enkelt inte tror jag. Det har varit så tidigare också efter extrema äppelår.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Ser ut som trädet torkar ut och barken släpper? Vad är det svarta som är på marken förresten?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som trädet torkar ut och barken släpper? Vad är det svarta som är på marken förresten?
Tack för svaret, jag ska testa vattna mer.
Det svarta på marken är oxidsvart flis.

Centano Centano skrev:
Bara en teori, men gnagskyddet har kanske suttit för tajt runt stammen och stammen varit dåligt stöttad så barken skadats när trädet rört sig av vind.
Ajdå, hoppas inte...
 
E Einh skrev:
Jag fick förklaringen varför det ena trädet, Rödluvan inte vill slå ut iaf. Jag tog bort gnagarskyddet runt stammen och såg det här. Hur har detta kunnat ske? Jag ser inga bitmärken.
Om inget har gnagt på stammen, så ser det ju onekligen ut som den har torkat. Kan det varit gnagare framme som käkat upp rötterna på trädet?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om inget har gnagt på stammen, så ser det ju onekligen ut som den har torkat. Kan det varit gnagare framme som käkat upp rötterna på trädet?
Om det är sork så har katterna inte skött sitt jobb. Får ta ett medarbetarsamtal med dom imorgon...
 
  • Haha
Dan1891
  • Laddar…
Tänkte göra en uppdatering om läget. Jag blev förvånad när jag skulle ta bort träden att ett träd bevisligen ändå levde. Se bilder på skotten som skjuter från den till synes heldöda stammen. Hur ska jag göra nu? Klippa bort stammen några cm ovanför skotten och hoppas att den skjuter nya skott även där?
 
  • Ungt träd med skyddande barkskada, hand vid foten, grönt gräs och lövverk, utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungt träd med gröna blad, skyddat av stödpinne, otydlig på grund av rörelseoskärpa, i gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen grundstammen som skjuter skott?
Är det under ympstället?

Då blir det inte äppelsorten du tänkt dig som kommer upp.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Då får man ympa.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E Einh skrev:
Tänkte göra en uppdatering om läget. Jag blev förvånad när jag skulle ta bort träden att ett träd bevisligen ändå levde. Se bilder på skotten som skjuter från den till synes heldöda stammen. Hur ska jag göra nu? Klippa bort stammen några cm ovanför skotten och hoppas att den skjuter nya skott även där?
Kul! Det kan ju bli något då, men antagligen inte den sorten som trädet köptes som.
Sätt nått skydd på skotten, så inte haren käkar upp det i vinter, och se sen nästa år hur det artar sig.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Antagligen grundstammen som skjuter skott?
Är det under ympstället?

Då blir det inte äppelsorten du tänkt dig som kommer upp.
Oj, nu lärde jag mig nått nytt! Beskär man äppelträd i handeln och ympar på andra sorter innan försäljning?
 
E Einh skrev:
Oj, nu lärde jag mig nått nytt! Beskär man äppelträd i handeln och ympar på andra sorter innan försäljning?
Ja, det är ganska vanligt att man gör så.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.