Frun hemkommen från mammaträff. Alla eniga om att tvätten krymper i torktumlaren. Jag är dock skeptisk, googlar, hittar fler mammor som hävdar "torktumlare är rena döden för kläder, bara att slänga".

Electrolux hävdar å andra sidan "Att kläderna skulle krympa i torktumlaren är inte heller sant. Plagg krymper vid de första tvättillfällena. Sedan spelar det ingen roll om de hängs i fria luften, i torkskåp eller tumlas. Det som händer i tumlaren är att hela krympningen kommer på en gång."

Jag kan inte förstå varför kläderna skulle krympa. Fibrerna kanske åker ihop lite tätare, men de bör ju kunna återställas. Eller?

Det kanske är som med ylle och vanliga tvättmaskinen - det är inte värmen som gör att yllekläder krymper och blir ihopfiltade. Det går finfint att doppa plagg av ylle i riktigt varmt vatten, gör det själv för att få hemstickade vantar extra mjuka. Det är de upprepade rörelserna som får fibrerna att dra ihop sig i varandra, Det finns ju särskilda ylleprogram (som inte alltid funkar!) och där är det väldigt sparsamt med rörelser.

En torktumlare rör ju sig en hel massa så att fibrerna drar ihop sig känns logiskt. Electrolux skriver ju enligt ditt citat ovan att hela krympningen kommer på en gång - alltså krymper ju plagget mer än det skulle gjort efter första tvätten.

Själv hänger jag all tvätt, då slipper jag dessutom stryka. :)

Satsuki
Vissa saker mår direkt illa av att tumlas, t.ex stickat eller ylle och siden. Men för de allra flesta plagg är det inga som helst peoblem att tumla, utan att de krymper etc. Men visst det är möjligt att det sliter mer på kläderna att tumla än att hänga upp dem, å andra sidan borde det väl knappast vara ett problem med barnkläder som ungar normalt växer ur innan de sliter upp.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.