Installerar FTX, och nu har det hänt flera gånger att spiroröret jag kapat "skruvat upp sig". På bilderna syns det att det "glidit" ca 1 cm i falsen efter kapningen. Det gör att diametern ökar med ca 3mm, så det sitter inte tajt på tätningarna på nippeln längre.

Jag kapar med sticksåg, och även om det såklart blir lite vibrationer tycker jag inte att röret ska "röra på sig"? Trodde faktiskt att rören var svetsade i falsarna? Rören är köpta från Soliduct, om det nu spelar någon roll...

Närbild av ett kapat spirorör där kanten har glidit isär vid en fals. Flera liknande rör syns liggande i bakgrunden i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett spirorör som har skruvat upp sig efter kapning, vilket har ökat diametern. Flera rör ses i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag brukar köra sådant med kapskiva på vinkelslipen, inte sett detta tidigare. Men får säga att jag delar din förvåning att litet vibrationer ska få falsarna att släppa så det drar iväg, trodde jag inte.

Problemet med kapskiva är gnistorna. Har för mycket brännbart i garaget, så då måste jag stå ute. Det är noll grader och regnar...

Slå några körnslag i falsen innan du sågar

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.