Eluttag är ok att byta själv, men strömbrytare är nog bland det mest dumt komplicerade jag sett. Det är verkligen gjort så att man måste gå och betala någon känns det som.
Suck, jaja. Någon som har en aning om hur jag ska göra här? Inte hittat några instruktioner till den där Berker brytaren, och jag undrar om jag kan läsa instruktionerna ändå...
Enkel strömbrytare till ett sovrum med bara en lampa, men tre tåtar och total grekiska bak på den nya dosan.
EDIT: Låter kanske lite brysk men blir rätt frustrerad av att söka svar och bara hitta sådant som är gjort för fackfolk. Visst, har funnit en del vettiga länkar och videor, men inget verkar stämma in på den här Berker brytaren, och det hjälper inte heller att en del kommentarer på en populär instruktionsvideo säger att de gör fel...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suck, jaja. Någon som har en aning om hur jag ska göra här? Inte hittat några instruktioner till den där Berker brytaren, och jag undrar om jag kan läsa instruktionerna ändå...
Enkel strömbrytare till ett sovrum med bara en lampa, men tre tåtar och total grekiska bak på den nya dosan.
EDIT: Låter kanske lite brysk men blir rätt frustrerad av att söka svar och bara hitta sådant som är gjort för fackfolk. Visst, har funnit en del vettiga länkar och videor, men inget verkar stämma in på den här Berker brytaren, och det hjälper inte heller att en del kommentarer på en populär instruktionsvideo säger att de gör fel...
Den nya brytaren har ju ett schema på baksidan. Vad är problemet?
De svarta ledarna in på L, brun tråd på någon av de två plintarna på vänster sida.
11 mm fri koppar på ledarna för korrekt anslutning.
Tillse att ingen fri koppar är synlig vid brytaren när ledarna är instuckna i plinten.
Dra åt skruvarna.
Känn efter så att de sitter fast.
Montera in brytaren.
Slå på spänning.
Testa funktionen.
De svarta ledarna in på L, brun tråd på någon av de två plintarna på vänster sida.
11 mm fri koppar på ledarna för korrekt anslutning.
Tillse att ingen fri koppar är synlig vid brytaren när ledarna är instuckna i plinten.
Dra åt skruvarna.
Känn efter så att de sitter fast.
Montera in brytaren.
Slå på spänning.
Testa funktionen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det där med nödig kännedom fanns i äldre starkströmsförordningar där den senaste som hade denna lydelse upphävdes 1990... Dagens lag och författning (alltså sedan 1990) nämner ingenting om nödig kännedom längre, tyvärr. Men ellagen har ju sin allmänna paragraf om att alla som arbetar med starkström ska ha de kunskaper och färdigheter som krävs för säkerheten.
En sak som kan gå fel här är att de svarta inte blir tillräckligt bra anslutna så att de glappar. Annars är det bara att följa #2 och #3.
En sak som kan gå fel här är att de svarta inte blir tillräckligt bra anslutna så att de glappar. Annars är det bara att följa #2 och #3.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Får man koppla båda svarta ledarna på en och samma plint? Jag trodde att man inte gjorde så längre. Jag skulle inte vilja lägga en EK och en FK under samma skruv exempelvis.
Schneiders brukar ha två hål för ledare på varje plint för att man ska kunna tråda vidare. Vill man ha fler än två ledare brukar det rekommenderas en Wago som kopplingspunkt istället.
Schneiders brukar ha två hål för ledare på varje plint för att man ska kunna tråda vidare. Vill man ha fler än två ledare brukar det rekommenderas en Wago som kopplingspunkt istället.
Klicka här för att svara
