9 082 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Varför ska man inte ha klätterväxter på fasaden?
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har ingen bild på det, men vid ett hus här på gatan hade de vildvin på en hel sida av fasaden under väldigt många år, otroligt vackert. Nu har de tagit ner den.
Är vi inte bara överdrivet praktiska? Fasaden måste väl ändå renoveras då och då och så länge växterna sitter där så gör det väl inget om det är "muggigt" under?
Åkte förbi det här huset i Frankrike på bilsemestern i somras.
Är vi inte bara överdrivet praktiska? Fasaden måste väl ändå renoveras då och då och så länge växterna sitter där så gör det väl inget om det är "muggigt" under?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åkte förbi det här huset i Frankrike på bilsemestern i somras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi köpte vårt hus fanns det en stor klätterros på en av väggarna. Väldigt fin. Tyvärr bidrog den till att det bildades en massa fukt i krypgrund och källare, dit även rötter tog sig genom en ventil, så rosen togs bort varvid det blev lite bättre klimat i ovan nämnda utrymmen.
Det där fattar jag inte. Hur kan en växt som suger i sig vatten bidra till mer fukt i marken den vöxer ur?Keiller skrev:
Nä, det tror jag inte på att en växt suger in mera fukt med sina rötter ön vad den själv förbrukar.
Däremot när du grävde upp och tog bort "kanske" du ändrade avrinning från grunden och tog bort jord mot annat material, men bara en gissning.
Däremot när du grävde upp och tog bort "kanske" du ändrade avrinning från grunden och tog bort jord mot annat material, men bara en gissning.
Så kan det säkert vara, lite därför jag skrev att rosen bidrog till höjd fuktnivå i krypgrunden. Inte att den var hela orsaken. Hade växten sugit in all fukt hade det kanske varit torrt i källarenA AndersS skrev:
Hur som haver, det blev bättre utan rosor över halva väggen.
Vi har tänkt plantera murgröna som får växa upp på fasaden. Vi har träpanel behandlad med trätjära. Planen är att stryka panelen i sommar en 2a gång med tjära och sedan plantera lite murgröna på lämpliga ställen. Jag tror det kommer bli väldigt fint
Behövs kontrast i dagens slätmålade plastfärgsfasader
Tjära nån. Fast trivs växterna i tjärångorna?K krenr09 skrev:Vi har tänkt plantera murgröna som får växa upp på fasaden. Vi har träpanel behandlad med trätjära. Planen är att stryka panelen i sommar en 2a gång med tjära och sedan plantera lite murgröna på lämpliga ställen. Jag tror det kommer bli väldigt fintBehövs kontrast i dagens slätmålade plastfärgsfasader
![]()
Har ett vildvin på en rödfärgad norrfasad, ser ut att funka bra tycker jag. Ingen påväxt eller så, men vildvin har ju fördelen att den är lövfällande så halva året påverkar den inte så mycket, och på sommaren håller den ut bladen så blir bra luftning bakom bladmassan.
Enda skötseln är att jag sliter bort den från takfoten när jag rensar hängrännorna.
Enda skötseln är att jag sliter bort den från takfoten när jag rensar hängrännorna.
Jag är uppvuxen i riktigt hög, putsad på trä, funkisvilla med underbart vildvin som täckte hela gaveln inkl entreutbyggnad. Vissa år fick vi myrinvasion i sovrummen på andra våningen men jag har inget minne av att det var katastrof. Däremot kommer jag ihåg att gaveln och entren var mycket skadade när huset en dag putsades om. Det blev inget nytt vildvin. Men vackert var det!H hapazard skrev:Har ett vildvin på en rödfärgad norrfasad, ser ut att funka bra tycker jag. Ingen påväxt eller så, men vildvin har ju fördelen att den är lövfällande så halva året påverkar den inte så mycket, och på sommaren håller den ut bladen så blir bra luftning bakom bladmassan.
I England byggs det fortfarande badrum med heltäckningsmatta, så deras "insikt" känns hyfsat irrelevantricebridge skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Vilket sammanträffande. @Per Eskilsson ska måla en bit av grannens fasad som ligger i tomtgräns. På vår sida har vi en rabatt med murgröna som marktäckare och denna hade klättrat upp på fasaden. Så här kan ni se hans vedermödor med att få bort murgrönan (personligen tyckte jag att den skulle få vara kvar). https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ta-bort-murgroena-fran-fasad.485074/