Jag har ingen bild på det, men vid ett hus här på gatan hade de vildvin på en hel sida av fasaden under väldigt många år, otroligt vackert. Nu har de tagit ner den.

Är vi inte bara överdrivet praktiska? Fasaden måste väl ändå renoveras då och då och så länge växterna sitter där så gör det väl inget om det är "muggigt" under?

Hus täckt av gröna klätterväxter, solnedgång, fabriksskorstenar i bakgrunden, välansad häck, lugn gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åkte förbi det här huset i Frankrike på bilsemestern i somras.

• Gilla
  • Haha
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Vi är nog lite "petiga" med våra hus eller är det jag som är en slarver:cool:

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mögliga och fuktiga fasader och hus är väl något av en engelsk byggstandard. Vi har inte riktigt samma synsätt på det i Sverige.

• Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
En vit husfasad med rött tak, blå dörr, och blommande buskar i förgrunden under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi köpte vårt hus fanns det en stor klätterros på en av väggarna. Väldigt fin. Tyvärr bidrog den till att det bildades en massa fukt i krypgrund och källare, dit även rötter tog sig genom en ventil, så rosen togs bort varvid det blev lite bättre klimat i ovan nämnda utrymmen.

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
När vi köpte vårt hus fanns det en stor klätterros på en av väggarna. Väldigt fin. Tyvärr bidrog den till att det bildades en massa fukt i krypgrund och källare, dit även rötter tog sig genom en ventil, så rosen togs bort varvid det blev lite bättre klimat i ovan nämnda utrymmen.
Det där fattar jag inte. Hur kan en växt som suger i sig vatten bidra till mer fukt i marken den vöxer ur?

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Nä, det tror jag inte på att en växt suger in mera fukt med sina rötter ön vad den själv förbrukar.
Däremot när du grävde upp och tog bort "kanske" du ändrade avrinning från grunden och tog bort jord mot annat material, men bara en gissning.

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, det tror jag inte på att en växt suger in mera fukt med sina rötter ön vad den själv förbrukar.
Däremot när du grävde upp och tog bort "kanske" du ändrade avrinning från grunden och tog bort jord mot annat material, men bara en gissning.
Så kan det säkert vara, lite därför jag skrev att rosen bidrog till höjd fuktnivå i krypgrunden. Inte att den var hela orsaken. Hade växten sugit in all fukt hade det kanske varit torrt i källaren ;)

Hur som haver, det blev bättre utan rosor över halva väggen.

Går bra mot vägg men du måste ha någon form av dränerande skikt mot källarväggen, finns ju även platonmatta.
Vi har Pordrän med duk utanför.
Även avrinning från väggen.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi har tänkt plantera murgröna som får växa upp på fasaden. Vi har träpanel behandlad med trätjära. Planen är att stryka panelen i sommar en 2a gång med tjära och sedan plantera lite murgröna på lämpliga ställen. Jag tror det kommer bli väldigt fint:D Behövs kontrast i dagens slätmålade plastfärgsfasader:crysmile:

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
K krenr09 skrev:
Vi har tänkt plantera murgröna som får växa upp på fasaden. Vi har träpanel behandlad med trätjära. Planen är att stryka panelen i sommar en 2a gång med tjära och sedan plantera lite murgröna på lämpliga ställen. Jag tror det kommer bli väldigt fint:D Behövs kontrast i dagens slätmålade plastfärgsfasader:crysmile:
Tjära nån. Fast trivs växterna i tjärångorna?

Tror det går bra när tjäran torkat in ordentligt. Tar ju några år för murgröna att komma upp med.

Har ett vildvin på en rödfärgad norrfasad, ser ut att funka bra tycker jag. Ingen påväxt eller så, men vildvin har ju fördelen att den är lövfällande så halva året påverkar den inte så mycket, och på sommaren håller den ut bladen så blir bra luftning bakom bladmassan.

Enda skötseln är att jag sliter bort den från takfoten när jag rensar hängrännorna.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Har ett vildvin på en rödfärgad norrfasad, ser ut att funka bra tycker jag. Ingen påväxt eller så, men vildvin har ju fördelen att den är lövfällande så halva året påverkar den inte så mycket, och på sommaren håller den ut bladen så blir bra luftning bakom bladmassan.

Enda skötseln är att jag sliter bort den från takfoten när jag rensar hängrännorna.
Jag är uppvuxen i riktigt hög, putsad på trä, funkisvilla med underbart vildvin som täckte hela gaveln inkl entreutbyggnad. Vissa år fick vi myrinvasion i sovrummen på andra våningen men jag har inget minne av att det var katastrof. Däremot kommer jag ihåg att gaveln och entren var mycket skadade när huset en dag putsades om. Det blev inget nytt vildvin. Men vackert var det!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Patrik V.
ricebridge ricebridge skrev:
Om man nu tycker att det är snyggt med t ex murgröna eller rosor? I Sverige verkar ju allt sådant vara Big No-No, medan man t ex i England ofta ser sånt här:
[bild]
Så vad är problemet?
I England byggs det fortfarande badrum med heltäckningsmatta, så deras "insikt" känns hyfsat irrelevant

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.